Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Min første elbil

Startet av Råde, torsdag 12. februar 2015, klokken 23:50

« forrige - neste »

Råde

SitatEnig. Og sagt på en annen måte, vp bruker ca 2kw mindre strøm pr time ved stillestående bil enn ptc. I fart blir nok differansen større.

Jepp. Dvs ca 8 % av batteripakka pr time. Men hvor mye økt rekkevidde dette gir sier ikke dette noe om. Jeg mistenker litt møllers graf for å være rett (opp til 19% ved maks effekt og 0% ved +/- 15 grader).
e-Golf | X75D

Sidewinder

Hadde vært fint hvis de heldige av dere
som har fått bil la inn flere tall  ;)

Stebben

Noen som vet om man får lengre rekkevidde med varmepumpen når det er feks. 10 grader ute?
Vurderer med eller uten :o


Ohm

Sitat fra: Stebben på mandag 09. februar 2015, klokken 22:36
Noen som vet om man får lengre rekkevidde med varmepumpen når det er feks. 10 grader ute?
Vurderer med eller uten :o
EGolf med varmepumpe har litt lengre rekkevidde enn den uten, det gjelder frem til ca 15 grader. Derfra er se like. Under ca -15 er de også like. Ca 10 mil er en tommelfingerregel på eGolf uten vp i hvert fall på vinteren ved flere minusgrader. Mer om sommeren, da snakker vi om opp mot 17-18 mil. Kikk litt rundt på forumet, dette har blitt diskutert flere steder.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jeschw

Hvis jeg får en "kald" dag til med 0-grader ute nå i mars, skal jeg kjøre testen og levere tall for bil uten VP.

Men når det forskjeller rekkevidde med og uten VP, må det også sees på forholdet mellom kjøretid, hastigheter og kjørelengde.
Mest "rekkevidde"økning får nok de som kjører sakte og hvor oppvarmingen utgjør en stor andel av det totale forbruket.
For mitt vedkommende, som "raser" en i halvtime på nye E18 i Vestfold, er tiden jeg kunne spart oppvarmingsenergi med varmepumpen relativ kort og med det snittforbruket som følger motorveihastigheter hadde den "innsparte" energien holdt til færre ekstra-km.

Men når effekten på VP er så bra som tall og kurver tyder på, burde jo VP vært ferdig utviklet for lenge siden ... og vært en velprøvd komponent som tilleggsvarmer i dieselbiler ;-) ... og sikkert vært så billig at ingen E-Golf hadde blitt levert uten fra dag 1.
E-Golf siden aug.2014

eivhelle

Sitat fra: jeschw på mandag 16. mars 2015, klokken 16:16
Men når effekten på VP er så bra som tall og kurver tyder på, burde jo VP vært ferdig utviklet for lenge siden ... og vært en velprøvd komponent som tilleggsvarmer i dieselbiler ;-) ... og sikkert vært så billig at ingen E-Golf hadde blitt levert uten fra dag 1.

Grunnen til at man ikke har varmepumpe i bensin og dieselbiler er at disse produserer så mye overskuddsvarme at de trenger en svær radiator for å kjøle ned motoren nok til at det ikke koker over.

Batteriet i e-golfen lagrer energi tilsvarende 2.5l diesel og det gir dieselbilen rundt 5 mil med rekkevidde. For å matche e-golfen på rekkevidde trenger man rundt 6.5l diesel som tilsvarer 65KWh og av dette går 40KWh bort i varme.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Råde

Sitatav dette går 40kWh bort i varme

.... Og bråk
...... Og risting

Det er ei pine å sette seg inn i dieseldyret nå. Krangler med kona om hvem som skal kjøre el. Men det var vist litt OT...
e-Golf | X75D

Sidewinder

Sitat fra: Råde på mandag 16. mars 2015, klokken 23:06
Sitatav dette går 40kWh bort i varme

.... Og bråk
...... Og risting

Det er ei pine å sette seg inn i dieseldyret nå. Krangler med kona om hvem som skal kjøre el. Men det var vist litt OT...

Det hørtes veldig kjent ut :)
"Konebilen" ble vist ikke konebil allikevel ;)

Er det ingen som kjenner noen som har med og uten VP og kunne kjøre en tur sammen under like forhold.? Det hadde vært intr å se tall. Det blir fort mange variabler ved andre sammenligninger...

Kent

#39
Har prøvd å legge merke til hvordan forbruket på bilen er når bilen allerede er varm.(forvarmet eller etter kjøretur) Brukt noen minutter i stillestående bil før og etter kjøring siste par ukene.

For å holde ved like 22 grader ved rundt 0 grader trekker varmeapparatet 1.3-1.6kw.
Ved 6 pluss 0.3-0,6kw.

Har ikke vært ute å kjørt i minus etter jeg begynte å følge med, så vet ikke hva den trekker i mange minus, men det er betydelig mer.

Men med forvamet bil, så er nok ikke rekkeviddeøkningen veldig stor ved bruk av varmepumpe ved moderate temperaturer.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA