Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Min første elbil

Startet av Råde, torsdag 12. februar 2015, klokken 23:50

« forrige - neste »

Råde

Oppfordrer andre, både med og uten VP, til å utføre nøyaktig lik test. Gjerne i forskjellige temperaturer.

Klima: Sterk - Auto - 22 grader - Annet forbruk av. Helt kald bil. Forbruksavlesning i display mellom klokkene. Sett bilen i READY uten å kjøre.

Jeg fikk registrert forbruk ved 0:00, 0:30, 2:00, 2:30, 3:30 og 4:00:

Det som må opplyses er: VP ja/nei og utetemp.

.......................................

Med VP, 0 grader

0:00 - 1.3kWh/100km
0:30 - 6.7kWh/100km
2:00 - 5.7kWh/100km
2:30 - 5.6kWh/100km
3:30 - 5.3kWh/100km
4:00 - 1.1kWh/100km
e-Golf | X75D

A8

Gratulerer med å endelig ha fått bilen!  :)

Ut fra tallene dine ser det ut for at etter 4 min har varmeapparatet full temperatur. Varmeeffekt til kupe er på topp og det elektriske elementet overlater resten av jobben til VP. Vp er med fra starten.

varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

Råde

Jepp, men tallene må bekreftes av andre målinger. Spesielt ikke VP biler...
e-Golf | X75D

Nuvolari

Sitat fra: Råde på fredag 23. januar 2015, klokken 23:03
Oppfordrer andre, både med og uten VP, til å utføre nøyaktig lik test. Gjerne i forskjellige temperaturer.

Klima: Sterk - Auto - 22 grader - Annet forbruk av. Helt kald bil. Forbruksavlesning i display mellom klokkene. Sett bilen i READY uten å kjøre.

Jeg fikk registrert forbruk ved 0:00, 0:30, 2:00, 2:30, 3:30 og 4:00:

Det som må opplyses er: VP ja/nei og utetemp.

.......................................

Med VP, 0 grader

0:00 - 1.3kWh/100km
0:30 - 6.7kWh/100km
2:00 - 5.7kWh/100km
2:30 - 5.6kWh/100km
3:30 - 5.3kWh/100km
4:00 - 1.1kWh/100km

Kunne vært greit å fortsatt litt lenger slik at man utelukker at det bare er et midlertidig fall i strømforbruket.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

eivhelle

#4
Jeg gjorde samme test under tilsvarende forhold for bil uten varmepumpe. (0 grader og snøslaps, parkert utendørs)

Jeg har ikke notert tidspunktene like nøyaktig som Råde, men essensen er følgende.

Startet på ca. 6.5KW og holdt seg slik i et par minutter til det begynte å komme varm luft ut av dysene.

Deretter falt forbruket gradvis nedover og lå på rundt 4.3KW etter 4 minutter.

Avsluttet deretter forsøket og flyttet bilen til et annet sted på gårdsplassen for å gjør plass for bil nr. 2 (som trenger en kjøretur etter å ha blitt glemt i over en uke). Før jeg slo av tenningen registrerte jeg at forbruket lå på 3.1kW (etter ca. 6 minutter)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Nuvolari

EGolf uten vp. 0grader. Fulgte oppskriften:


0 min 6,4
1 min 6,2
2 min 5,8
3 min 5,1
4 min 4,6
5 min 4,2
6 min 3,9
7 min 3,9

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Råde

Enig. Vi kjører optimalt med 7 minutter i 1 min intervaller. Flere teste følger fra meg. Alle andre: heng dere på
e-Golf | X75D

magnus600

Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...
2015 e-Golf Night Blue

Nuvolari

Sitat fra: magnus600 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:52
Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...

Det som møller sa skulle skje etter 30 min skjedde etter 4min ref første post.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

tallyho

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:06
Sitat fra: magnus600 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:52
Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...

Det som møller sa skulle skje etter 30 min skjedde etter 4min ref første post.
Alternativt kan det være at bilen faktisk ble varm etter 4 min.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Nuvolari

Sitat fra: tallyho på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:06
Sitat fra: magnus600 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:52
Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...

Det som møller sa skulle skje etter 30 min skjedde etter 4min ref første post.
Alternativt kan det være at bilen faktisk ble varm etter 4 min.

Tja. Det skjedde ikke under min test over. Uansett er vel poenget at biler med vp bruker betydelig mindre strøm etter bare 4min. Mulig effekten forsterkes ytterligere etter 30min.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

tallyho

E-Golf med varmepumpe. +2,5 grad. Klima på sterk

0 min: 0,4 kW/h
1 min: 0,8   (1:30 økende lyd. Fra VP?)
2 min: 1,4
3 min: 1,8. God lunk i ventilasjonslufta
4 min: 1,3 (Avtagende lyd. Varm bil)
5 min: 1,5
6 min: 1,0
7 min: 0,9

Jeg tolker det slik at varmepumpa gjør jobben nærmest fra start og at varmeelementet ikke er i bruk, eller kun lite i bruk. Får prøve igjen en kald dag.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

tallyho

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:53
Sitat fra: tallyho på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:06
Sitat fra: magnus600 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:52
Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...

Det som møller sa skulle skje etter 30 min skjedde etter 4min ref første post.
Alternativt kan det være at bilen faktisk ble varm etter 4 min.

Tja. Det skjedde ikke under min test over. Uansett er vel poenget at biler med vp bruker betydelig mindre strøm etter bare 4min. Mulig effekten forsterkes ytterligere etter 30min.
Siden du ikke har VP kan vi vel konkludere med at VP gir varme nesten fra start, jf. min test over.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Nuvolari

Sitat fra: tallyho på lørdag 24. januar 2015, klokken 14:21
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:53
Sitat fra: tallyho på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:06
Sitat fra: magnus600 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:52
Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...

Det som møller sa skulle skje etter 30 min skjedde etter 4min ref første post.
Alternativt kan det være at bilen faktisk ble varm etter 4 min.

Tja. Det skjedde ikke under min test over. Uansett er vel poenget at biler med vp bruker betydelig mindre strøm etter bare 4min. Mulig effekten forsterkes ytterligere etter 30min.
Siden du ikke har VP kan vi vel konkludere med at VP gir varme nesten fra start, jf. min test over.

Enig. Ikke bare bruker den mindre strøm men det ser ut til at den også har høyere varmeeffekt.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

A8

Dette ser ut til å være helt som forventet og slik det bør være.
Det skjer nok ingenting etter 30 minutter, men dersom en hadde kjørt under testen, så hadde forbruket blitt enda mindre ettersom VP da også hadde kunnet hente varme fra motor/elektronikk pluss at det hadde vært mindre behov for å kjøre viften på fordamperen.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA