Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Min første elbil

Startet av Råde, torsdag 12. februar 2015, klokken 23:50

« forrige - neste »

Råde

Sitat fra: A8 på lørdag 24. januar 2015, klokken 15:05
Dette ser ut til å være helt som forventet og slik det bør være.
Det skjer nok ingenting etter 30 minutter, men dersom en hadde kjørt under testen, så hadde forbruket blitt enda mindre ettersom VP da også hadde kunnet hente varme fra motor/elektronikk pluss at det hadde vært mindre behov for å kjøre viften på fordamperen.
Jeg har rattet rundt i 50 min i dag i møkkavær. Ved stikkprøver under kjøring (selvfølgelig med varm bil, men altså under kjøring) var aux forbruk +/- 1kWh/100km. Kjører ny test i kveld. Denne gangen med åpne vinduer for å gi climatronic en utfordring og eliminere effekten av varm kupe.
e-Golf | X75D

A8

Ikke noen tilfeldigheter, her nei!  ;) All informasjon mottas med stor interesse!
Med "lavere forbruk" mente jeg selvsagt opp mot bil uten VP. Oppvarmingsbehovet er jo en del større når fartsvinden kjøler bilen sammenlignet med en stillestående bil.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

zapateria

Tusen takk til Råde (og dere andre) for bra testinformasjon, dette virker jo helt fantastisk lovende for oss som venter på VP. Jeg hadde jo forventet noe ala vanlig varmepumpe der man helst har den gående på hele tiden siden det tar ganske lang tid å "få den i gang" slik at den begynner å blåse varm luft. At det var god effekt bare etter noen minutter var overraskende.

Gordon Retriever

Siden jeg ikke har noen harde tall å bidra med, hadde jeg tenkt å holde en lav profil, men jeg har et ønske: 
Føler noen seg kallet til å kjøre Råde-testen med forvarmet bil? I følge Møller skal varmepumpen ha mindre nytte hvis man benytter forvarming. Så hvor lenge kan man egentlig ha bilen i gang før effekten av forvarmingen avtar, og energiforbruket til varmeapparatet/varmepumpen stabiliserer seg?

A8

#19
Møller sin argumentasjon er selvmotsigende. De påstår at en har ikke nytte av vp før etter 30min samtidig som det skal være et poeng om bilen er forvarmet eller ikke...  :o

Underforstått:
De som lagde dette etterhvert berømte notatet, har vært klar over at vp fungerer fra start, samtidig så har de klart å få det til å fremstå som det motsatte, ved å benytte begrepet "nytte av". Notatet påstår på ingen måte at den ikke virker før etter en halvtime, men det er i stor grad forstått slik.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

eivhelle

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:53
Sitat fra: tallyho på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:06
Sitat fra: magnus600 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:52
Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...

Det som møller sa skulle skje etter 30 min skjedde etter 4min ref første post.
Alternativt kan det være at bilen faktisk ble varm etter 4 min.

Tja. Det skjedde ikke under min test over. Uansett er vel poenget at biler med vp bruker betydelig mindre strøm etter bare 4min. Mulig effekten forsterkes ytterligere etter 30min.
Da jeg gjorde samme testen var det god temperatur i varmeapparatet etter 4 minutter. Men bilen blir selvsagt ikke varm på 4 minutter.

Slik jeg forstår det vil man bruke mye energi i noen minutter for å varme opp systemet. Deretter skal man bare vedlikeholde temperaturen og det er der varmepumpen er mer effektiv og vil bidra til bedre rekkevidde.

Så for korte turer på under 10 minutter betyr det lite fra eller til med varmepumpe. Forskjellen i rekkevidde blir mer merkbar jo lenger tur du kjører.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Råde

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 24. januar 2015, klokken 19:59
Siden jeg ikke har noen harde tall å bidra med, hadde jeg tenkt å holde en lav profil, men jeg har et ønske: 
Føler noen seg kallet til å kjøre Råde-testen med forvarmet bil? I følge Møller skal varmepumpen ha mindre nytte hvis man benytter forvarming. Så hvor lenge kan man egentlig ha bilen i gang før effekten av forvarmingen avtar, og energiforbruket til varmeapparatet/varmepumpen stabiliserer seg?
Råde-testen med forvarmet bil må bli i morgen. Den må selvfølgelig også gjøres med bil uten VP. Dagens ganske omfattende test følger under. Den er nok for i dag.
e-Golf | X75D

Råde

Okey. Denne testen ble kjørt med åpne vinduer i 3 kuldegrader uten forvarming.

0  1.2
1  1.8
              ved 1:20 opp til 4.2
2  6.8
3  4.7
5  4.4
6  3.8
7  3.3
8  2.6
              ved 8:20 ned til 0.8
9  0.8
10 0.8
15 1.2
20 1.4
25 1.3
30 1.6
35 1.6
40 1.5
e-Golf | X75D

Råde

e-Golf | X75D

Bigmac

Råde, dette liker jeg! Flott utført!! Kan det stemme at varmekolben kobles inn ved 1:20 for å støtte vp dvs få væsketemperaturen opp på ønsket nivå, og at etter ca 8 minutter kobles varmekolben ut og kun vp sørger for å holde væske temperaturen oppe? I så fall er jo mye av spørsmålene rundt praktisk nytte av vp besvart. En tilsvarende test av bil uten vp ville gi en verdifull sammenligning.

Råde

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 24. januar 2015, klokken 19:59
Føler noen seg kallet til å kjøre Råde-testen med forvarmet bil? I følge Møller skal varmepumpen ha mindre nytte hvis man benytter forvarming. Så hvor lenge kan man egentlig ha bilen i gang før effekten av forvarmingen avtar, og energiforbruket til varmeapparatet/varmepumpen stabiliserer seg?
Forvarmet bil i 20min på 10A satt til 22 grader. Deretter test ad modum Råde ( :) ) i 3.5 kuldergrader.

0  5.2
1  3.5
2  4.0
3  3.0
4  2.7
5  1.0
6  1.0
7  1.2
e-Golf | X75D

Nuvolari

Sitat fra: Råde på søndag 25. januar 2015, klokken 14:01
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 24. januar 2015, klokken 19:59
Føler noen seg kallet til å kjøre Råde-testen med forvarmet bil? I følge Møller skal varmepumpen ha mindre nytte hvis man benytter forvarming. Så hvor lenge kan man egentlig ha bilen i gang før effekten av forvarmingen avtar, og energiforbruket til varmeapparatet/varmepumpen stabiliserer seg?
Forvarmet bil i 20min på 10A satt til 22 grader. Deretter test ad modum Råde ( :) ) i 3.5 kuldergrader.

0  5.2
1  3.5
2  4.0
3  3.0
4  2.7
5  1.0
6  1.0
7  1.2

Etter å ha kjørt en tur på 20 min og gjennomvarm bilsjekket jeg hvor mye bilen dro i P altså kun varme:

Egolf uten vp
Temp satt på 22c
Ute -3c
Minutter etter start: 20 min: 3,3
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Råde

Da er vel kanskje forbrukspørsmålene rundt varmepumpen besvart..

- Den starter etter sekunder
- Den gir effekt etter minutter (ca 4 ved 0 grader)
- Forbruk VP kontra PTC 1:3 kWh/h


Andre må gjerne bekrefte målingene. Også i -10 og +10.
e-Golf | X75D

Nuvolari

Sitat fra: Råde på søndag 25. januar 2015, klokken 15:43
Da er vel kanskje forbrukspørsmålene rundt varmepumpen besvart..

- Den starter etter sekunder
- Den gir effekt etter minutter (ca 4 ved 0 grader)
- Forbruk VP kontra PTC 1:3 kWh/h


Andre må gjerne bekrefte målingene. Også i -10 og +10.

Enig. Og sagt på en annen måte, vp bruker ca 2kw mindre strøm pr time ved stillestående bil enn ptc. I fart blir nok differansen større.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

lightningii

Ser ut som at VP også går under forvarming av bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA