Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hjælpe med at oversætte ladestik.dk

Startet av Tommy, torsdag 23. april 2009, klokken 18:18

« forrige - neste »

fredsjo

Jeg skal parkere i Bygarasjen i Bergen i morgen på ladestasjon. Der er det maks 6 timer. Må jeg ha slik urskive for å stå lovlig der eller er det parkeringsvaktenes jobb å se om jeg har stått i mer enn 6 timer?
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

emil

Sitat fra: fredsjo på torsdag 05. mars 2015, klokken 19:53
Jeg skal parkere i Bygarasjen i Bergen i morgen på ladestasjon. Der er det maks 6 timer. Må jeg ha slik urskive for å stå lovlig der eller er det parkeringsvaktenes jobb å se om jeg har stått i mer enn 6 timer?

Skiltingen vil vel vise om det er krav om urskive eller ikke. Men hvorfor ta sjansen på noe som helst. Har du ikke urskive i dag legger du en lapp med ankomstidspunkt på dashbordet.

fredsjo

Ja det er naturligvis en måte å gjøre det på. Doh.. Takk :)
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Ebe

Håper du er tidlig ute om du skal stå på dagen, er som regel fullt  på alle plassene hvertfall kl 07:15-07:30 når jeg pleier å komme. Tror ikke det er krav om skive, går vakter og sjekker har jeg sett.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

fredsjo

Begynner på jobb 0645, så er der vanligvis rundt 0620.. Såe.. [emoji57]
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

fredsjo

Snakket med dem i dag i luken på Bygarasjen: det er ikke krav til å vise hvor lenge man har stått. Vaktene tar bilde av alle bilene i 8-tiden på morgenen og kommer tilbake 6 timer senere å ser hvem som fremdeles står der. Etter 17 kan man stå så lenge man vil.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

emil

Sitat fra: fredsjo på fredag 06. mars 2015, klokken 15:41
Snakket med dem i dag i luken på Bygarasjen: det er ikke krav til å vise hvor lenge man har stått. Vaktene tar bilde av alle bilene i 8-tiden på morgenen og kommer tilbake 6 timer senere å ser hvem som fremdeles står der. Etter 17 kan man stå så lenge man vil.

Litt søkt problemstilling kanskje:

Hva hvis man kommer 06:00, lader til 09:00 og kjører avgårde og kommer tilbake 13:00 og da tilfeldigvis får samme plass. Hva gjør de da? Kan de sjekke opp inn/utkjøringer at han faktisk har vært ute i 4 timer?

cra

Sitat fra: emil på fredag 06. mars 2015, klokken 17:18
Sitat fra: fredsjo på fredag 06. mars 2015, klokken 15:41
Snakket med dem i dag i luken på Bygarasjen: det er ikke krav til å vise hvor lenge man har stått. Vaktene tar bilde av alle bilene i 8-tiden på morgenen og kommer tilbake 6 timer senere å ser hvem som fremdeles står der. Etter 17 kan man stå så lenge man vil.

Litt søkt problemstilling kanskje:

Hva hvis man kommer 06:00, lader til 09:00 og kjører avgårde og kommer tilbake 13:00 og da tilfeldigvis får samme plass. Hva gjør de da? Kan de sjekke opp inn/utkjøringer at han faktisk har vært ute i 4 timer?

Den enkle løsningen er vel da å bruke P-skive likevel, selv om det ikke er "påbudt"? :)  Da innarbeider man vanen, og glemmer det ikke når man å bruke det.  Akkurat som med blinklys - det er mange som slutter å bruke blinklys når de er alene på veien, for "da trengs det ikke". Så ender det opp med at de ikke bruker det ellers heller.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på mandag 09. mars 2015, klokken 09:16
Akkurat som med blinklys - det er mange som slutter å bruke blinklys når de er alene på veien, for "da trengs det ikke". Så ender det opp med at de ikke bruker det ellers heller.
Meget god sammenligning. De som bare bruker blinklys når de tror det er nødvendig, istedenfor å bruke det på refleks, ender garantert opp med ikke å bruke det når det trengs.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. mars 2015, klokken 09:36
De som bare bruker blinklys når de tror det er nødvendig, istedenfor å bruke det på refleks, ender garantert opp med ikke å bruke det når det trengs.

Nettopp. Mit beste og mest konkrete eksempel på en slik innarbeidet refleks er at jeg tar på meg sikkerhetsbeltet etter å ha stoppet ved postkassestativet og plukket opp posten. Det er under 60m å kjøre. Likevel går beltet på helt automatisk. :)   Unødvendig? Det er jo bare 60m. Grei tnok, men det er en sving, og jeg ser folk komme rundt den svingen i langt over 60 km/t hver uke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA