Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! Kjøp av Citroën C zero brukt import

Startet av no_way, onsdag 11. februar 2015, klokken 22:36

« forrige - neste »

Bjørn

Jeg betalte under 100kr for disse på ebay.. :P
Har testet dem opp til 20A i en time.. så til vårt bruk har dem en misjon.. om du får bedre lyd i steroen er vel heller tvilsomt.. :)

AndreS

Hjelper jo ikke når stikkontakten på veggen ikke er godkjent for mer enn 16, og de er uegnet for selv det under langvarig last
I3 i bestilling

Bjørn

Klart det hjelper.. Selv om hun-delen ikke er beregnet for mer enn 16A vil denne lede bort mer varme fra vegg-kontakten enn en vanlig schuko m en skrue pr pinne og bare 2.5mm2 (jeg bruker 4mm.) Ergo vil veggkontakten få bedre kjøling.
Dette er ikke noe jeg tror eller føler.. Jeg har testet det, fordi jeg trodde det måtte være slik. :)

RaBalder

Sitat fra: Bjørn på onsdag 11. februar 2015, klokken 00:14
Klart det hjelper.. Selv om hun-delen ikke er beregnet for mer enn 16A vil denne lede bort mer varme fra vegg-kontakten enn en vanlig schuko m en skrue pr pinne og bare 2.5mm2 (jeg bruker 4mm.) Ergo vil veggkontakten få bedre kjøling.
Dette er ikke noe jeg tror eller føler.. Jeg har testet det, fordi jeg trodde det måtte være slik. :)

Om støpselet var påmontert vifte og kjøleribber for å lede bort varme, så løser det jo ikke årsaken til varmgang. Det bare hindrer at sjiten smelter ned og kanskje kortslutter.

AndreS

hjelper ikke med å gjøre det lovlig/forsvarlig, og ser ingen gode grunner til å bruke shuko på mer enn 13 A ved lading av elbil (fast høy last). Det finnes gode industrikontakter som er mer egnet til dette.
I3 i bestilling

Øyvind.h

Schuko er en fantastisk løsning for lading av elbil. Alle burde ha det, gjerne på husveggen hjemme. Nedenfor soverommet. Not ;)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. februar 2015, klokken 15:09
Schuko er en fantastisk løsning for lading av elbil. Alle burde ha det, gjerne på husveggen hjemme. Nedenfor soverommet. Not ;)

Slitasjen på en schuko kontakt hjemme og tilfeldig offentlig ladepunkt der folk ikke bryr seg er veldig forskjellig.


jkirkebo

Sitat fra: emil på onsdag 11. februar 2015, klokken 15:33
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. februar 2015, klokken 15:09
Schuko er en fantastisk løsning for lading av elbil. Alle burde ha det, gjerne på husveggen hjemme. Nedenfor soverommet. Not ;)

Slitasjen på en schuko kontakt hjemme og tilfeldig offentlig ladepunkt der folk ikke bryr seg er veldig forskjellig.

Risikoen er også veldig forskjellig. Om en kontakt smelter i en frittstående ladestolpe av stål medfører det bortimot ingen risiko, kun litt pes for å få byttet støpsel/kontakt. På en trevegg i garasjen derimot...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn

Når jeg henviste til en schuko kontakt m bedre kvalitet enn "standard" så var dette selvsagt ikke for å forherlige shuko i seg selv.. At det er en dårlig lade-kontakt er det liten tvil om!
Men noen ganger så må man altså bruke denne løsningen, Og da mener jeg selvsagt at det er tryggest jo bedre kvaliteten på denne er..

AndreS

man trenger aldri å bruke schuko på 20A, det er faktisk ulovlig å installere schuko stikk på kurser sikret med mer enn 16A.
I3 i bestilling

Bjørn

Hvis du Andre S ikke begriper at å stressteste denne på 20A gir et bilde av hva denne tåler i forhold til en vanlig schuko, så kan jeg ikke hjelpe deg..!
Jeg sier altså ikke at "denne kan brukes på 20A" Jeg sier at jeg *testet* den på høyere A enn normalt for å forsikre meg at den *ihvertfall* tåler 16A..

Begriper ikke at det skal kunne være så forbasket vanskelig å forstå at en *god* shuko er *bedre* enn en standard uansett hvor mye panikk man måtte ha for å bruke shuko...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA