Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En drøss med P85D i Drammen havn

Startet av Kjell-Inge, onsdag 11. februar 2015, klokken 18:32

« forrige - neste »

Kjell-Inge

Jeg vil ha en e-Golf nå. MÅ jeg ha med varmepumpe? Hvilke fordeler gir den vs "vanlig"?

K S

Sitat fra: Kjell-Inge på torsdag 22. januar 2015, klokken 12:33
Jeg vil ha en e-Golf nå. MÅ jeg ha med varmepumpe? Hvilke fordeler gir den vs "vanlig"?

Hvis du liker å kjøre bil uten varme på om vinteren, og vinduene nede for å unngå dugg.

Hvis du derimot liker 20-24 grader i bilen, og vil ha maksimal mulig rekkevidde, da er varmepumpe ett must/må ha!
Jeg hadde ikke vurdert annet enn Tesla hvis jeg skulle hatt elbil uten varmepumpe.

Trond.Strom

Varmepumpe er fint om du skal presse rekkevidden på elbilen. Noe som vil si ca 100km mellom hver lading. Dersom du er som normalbrukeren av en elbil som skal pendle 10-40 km til og fra jobben er ikke varmepumpe veldig viktig. og kan faktisk sees på som en ulempe da biler uten varmepumpe blir raskere varme.

Praktisk eksempel fra Nissan Leaf er at varmepumpa trekker ca 0,5-1kW mens biler uten varmeapparat trekker 1,5-2kW for å holde temperaturen i kulda. dersom din reiseveg er ca 1 time sparer du da 1kWh batteri på å bruke varmepumpa. ved vinterforbruk er det ca 5km i en Leaf.  De 5 kilometerne kan være viktige dersom det er akkurat det du trenger for å komme hjem den ene dagen. Med dersom du tenker å pine ut rekkevidde i det daglige ville jeg anbefalt en bil med større batteri som en Tesla

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA