Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P85D kjøpere, når forventes bilen? Pluss div info

Startet av Louise, onsdag 11. februar 2015, klokken 17:26

« forrige - neste »

Louise

Hei. I påsken vurderer jeg å ta turen over til Danmark med Fjordline, og kjøre til Legoland. Tenkte først å leie bil, men prisene var ganske stive - ca kr 3000 for fire dager.... Så, er det noen her som har erfaring med denne ruten (evnt hvilken rute er lurest ?), og lading underveis ? Ser at Shell har lademuligheter i Billund, så vel fremme bør det ikke være noe problem. Men det er et strekk på nesten 3 timer, så må lade underveis.....

Råd, tips ?

jensjacob

#1
Fra og med Hjørring til og med Vejle er der langs motorvejen ca. 6 CCS ladestandere som tilhører Clever (www.clever.dk) :

http://services.clever.dk/pcmapr.html

Længste stræk uden ladestander er ca. 82 km. (Fra Nørager til Tilst ved århus).

Hvis du køber et ladekort hos Clever helt uden bindinger og uden abonnement koster det ca. 5,5 DKK/kWh.

Glemte at skrive at ovennævnte ladekort hos Clever koster 350,- i oprettelse (!)

Husk iøvrigt at Danmark er aldeles fladt. Hvis du kører op ad en lille bakke, så vil du køre nedad igen inden du er nået frem... :-)

Mvh. Jacob
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

torbenj

Hej med dig

Firmaet E-On har også ladere langs motorvejen i jylland, så der er god mulighed for opladning
http://www.eon.dk/e-mobility/Oversigt-over-ladepunkter/

God tur i Legoland

Torben

jensjacob

#3
Ja, Clever er ikke de eneste der har ladere i DK.

Men de er vist desværre de eneste der har hurtigladere. Ellers er man (hvis man kører e-Up) henvist til max. 3,6 kW ladning hvis man bruger bilens type 2 stik. Også selvom der er både 22 kW og 43 kW vekselspændingsladere. Og så kan en tur ned gennem Jylland godt blive en langvarig affære.

Ok... jeg kan godt se at E-On også nu har fået hele 7 CCS chargere. Heraf vil 3 af dem være aktuelle for dig.

Tænk iøvrigt hvis man kunne lade ombord på en færge. Med en quick charger ville man kunne få ladet helt op på selv den hurtigste overfart mellem fx. Odden og Århus. Men det er nok for meget logistik for færgeselskaberne.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

#4
Iøvrigt, så kan man også lade på parkeringspladsen (P1) og ved hotellet ved Legoland :

http://www.legoland.dk/Planlag-dit-besog/Parkering/El-bil/

- Hvis ikke du havde bemærket det allerede.

Mvh. JJ
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Louise

Hei, og takk for svar. Jo, jeg ser at det er mulig å lade ved selve Legoland, men det strekket fra Hirtshals til legoland som bekymrer meg. Første år med elbil, og i tilfelle første kjøretur i Danmark. Så vidt jeg kan se på ladekartet til Clever, vil det være mulligheter for lading i Hjørring og Aaalborg, før jeg kommer til en Shell stasjon i Nørager. Deretter må jeg velge om jeg skal kjøre via Randers eller Viborg (?). Ser ut til å være lademuligheter både i Randers og Aarhus.Men som sagt, første kjøretur i Danmark, og kanskje å kjøre om Viborg og Silkeborg er litt mindre trafikkert? I Silkeborg er det noe som heter EnergiMidt, hvor det er lademuligheter med Clever abonnement.

Tror kanskje for meg ville det beste være å lade i Aalborg (ca 70 km fra Hirtshals), så  på Shell i Nørager, kjøre 70 - 80 km til Silkeborg, lade, og nye 60 - 70 km til en Shell stasjon i Billund. Er ikke sikkert jeg trenger fire stopp, men greit å ha det som en plan.

Men så var det å velge ladeprodukt : https://shop.clever.dk/solutions.aspx#international-prepaid . Noen gode råd å komme med ?

jensjacob

Jeg var lige inde at checke Clevers løsningsforslag som du linker til. Det er om muligt endnu mere besværligt end for os der bor i Danmark. ... Forud betalt, og 7 dages leveringstid af kort!
Det er ikke nogen hemmelighed at jeg generelt er lidt skuffet over vores ladeudbyderes forretningskoncepter og den grad af binding der følger med hvis man vil have en bare nogenlunde pris.

Jeg tænker at du såmænd godt måtte låne mit Clever kort, da jeg alligevel ikke kører elbil lige for tiden. Desværre. Men du skal vide at det er den simpleste og dermed dyreste løsning jeg har. Dvs. 5,50 DKK pr. leveret kWh. Det er selvsagt ikke så ofte jeg har haft behov for at lade offentligt.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Louise

Takker så mye for tilbudet, men hvis jeg satser på dette, vil jeg ha mitt eget kort og finne helt ut av dette med ferie og elbil.
Men jeg er enig, Clever gjør det ikke enkelt : ikke mulig å legge inn kredittkort i appen, ikke mulig å betale underveis,ikke mulig å fylle opp kortet via kredittkort. Og ladestasjonen i Hjørring har stått i rødt i to døgn nå, så da blir jeg enda mer skeptisk, ettersom det ikke er så mange lademuligheter.....

Så nå må jeg regne ut hvor mange km jeg tror jeg trenger, plusse på litt for sikkerhet og kanskje dra avgårde....

tlauri

Har du sjekket rentalcars.com? 1000kr for skoda citigo i 1 uke, billig med leiebil i Danmark  :)

Flyvind

Drømmer om en ruteplanlegger app der du legger inn biltype(rekkevidde) som gir nøyaktig rute med hurtig mellomlading. Fint om den tok hensyn til ladetype, om den fungerer, og hvor du selv bor. Da kunne man enkelt ha fått info om hvordan man som "utlending" kan ta i bruk ladesystemer utover landegrensene. Burde vært som "roaming" på mobilen. Bruk ditt hjemme abbonement og få regningen den veien. Men det er vel en god stund før dette kan bli realitet.
2017 i3
2015 Eup solgt

Careka

E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA