Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Gentleman's Agreement" NOE SÅ LATTERLIG!

Startet av snøfrid, torsdag 23. april 2009, klokken 12:14

« forrige - neste »

snøfrid

Vurderer å kjøpe elbil, men er usikker på hvilken type som passer mitt bruk/mine behov mest, og hvor mye penger det er fornuftig å legge i en elbil.
Bruksområde:
- til/fra b.hage og jobb, tils. 6 km daglig + småturer til butikk etc
- har en 4 åring + et barn i magen, må derfor ha plass til 2 barnestoler
- fint med plass til barnevogn, men ikke absolutt nødvendig
Spørsmål
- er det tryggest å kjøpe ny elbil?
- har lademulighet på jobb, men bør vel ha det hjemme også; hvordan skaffer jeg det? har ikke garasje.
- det er en forretning som har begynt å selge buddy i Tr.heim, syns de ser fine ut, spesielt dette med at man kan lage en personlig touch med å bestille ekstra lakk. Er buddy et rimelig og fornuftig valg? Hvordan er den på vinteren med glatt føre og mye snø, kommer den seg fram, eller må jeg barbere innkjørselen foran huset først?
Takknemlig for råd og innspill  :)
Bosted: Trondheim

elektrolux

Hei.

I ditt tilfelle ville jeg valgt Saxo eller P106 med gode batterier.
Da har du plass til barneseter.

Der finnes også noen få 4 eller 5 seter Berlingo, som du kan kjøre barnevogn(er) sykler, hester etc rett inn i.

Det viktige er at batteriene er OK.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Jeg tror ikke det vil bli plass til to barneseter i Buddy; synes å huske at noen skrev om at de hadde prøvd det.

Men ta en tur til forhandleren og mål bredden eller prøv i praksis.

Når det gjelder fremkommelighet på vinterføre tror jeg dekkene og føreren har mer å si enn biltypen. Med bare to pedaler (ingen clutch eller gearstang) er elbiler lettere å manøvrere på glatta enn "vanlige" biler. Vinterdekk til Buddy er omtalt her: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1461.0

Peugeot 106 el og Citroën Saxo el har plass til en liten, sammenleggbar barnevogn i bagasjerommet. Vær obs på at de finnes både som 4- og 2-setere.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Laban

Det går ikke med 2 barneseter i Buddy. Midt-setet har kun hoftebelte så det blir vanskelig å montere setet der. Jeg har prøvd med "sittepute" i midten og en barnestol, men det ble utolig trangt og ukonfortabelt for meg.
Jeg bruker derfor 1 barnestol til 4-åringen og kun hoftebelte på 7-åringen. Føles litt utrygt med kun hoftebelte på eldstemann, men det går bra - selv en liten smell gikk fint uten skader på noen av ungene.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Sitat fra: Laban på mandag 06. april 2009, klokken 17:18
Jeg bruker derfor 1 barnestol til 4-åringen og kun hoftebelte på 7-åringen. Føles litt utrygt med kun hoftebelte på eldstemann, men det går bra - selv en liten smell gikk fint uten skader på noen av ungene.

Skummelt nok, og med mindre 7-årnigen er veldig høy så er det vel strengt tatt ikke lov heller, vel? (Selv om jeg ikke helt ser problemet så lenge der ikke er 3-punkt-sele som de kan få ovder halsen.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laban

#5
Sitat fra: cra på tirsdag 07. april 2009, klokken 10:14
Skummelt nok, og med mindre 7-årnigen er veldig høy så er det vel strengt tatt ikke lov heller, vel? (Selv om jeg ikke helt ser problemet så lenge der ikke er 3-punkt-sele som de kan få ovder halsen.)
7-åringen er ikke høy, og slik jeg ser det er det bedre å sitte lavest mulig for å få minst mulig "sleng" ved en evt bråstopp med kun hoftebelte. Har også lurt på om det egentlig er lov, og avventer med å gjøre noen forandringer til jeg blir stoppet og får beskjed om noe annet.

Buddyen er jo registrert som motorsykkel, så strengt tatt skulle vi vel hatt hjem også ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

gimegensjanse

Nope, i EU-regulativene framkommer det tydelig at det i motorsykler med karosseri ikke er påbudt med hjelm. Av den enkle grunn at det i motorsykler med karosseri er påbudt med sikkerhetsbelter.
En annen ting er at det for ikke så lenge siden ble påbudt at alle sikkerhetsbelter må være 3-punkts på nye modeller (ikke de som allerede er i produksjon). Men dette ordner sikkert Buddy opp i snart.

Tommy

Ref. til et annet innlegg:

Prøv å se bort fra at jeg selger Reva...
Jeg er 192, går helt fint på høyden, men misstenker noe missforhold mellom overkropp og ben
Når det gjelder barn så har jeg ei på 1, ei på snart 4 og ei på 11.
Hun på 11 sitter helst fremme, men klarer å sitte bak om vi er nødt til å være 2 voksne. Men er redd det er siste året hun sitter bak.
Når det gjelder de 2 minste så går det helt fint å ha hun på 4 bak i sete med sidestøtter, og hun på 1 fremme i bakovervendt barnestol.
Det er imidlertid vanskelig å gjøre motsatt.

Ta kontakt med din nærmeste forhandler på Buddy og Reva.
Det letteste er å prøve selv.

Som skrevet i tidligere innlegg så er smilefaktoren meget høy på Reva og.
Håper man ikke gjør deg mere usikker nå, det viktige er jo at du kjøper elektrisk.

Reva har 3 punktseler.
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA