Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av tomrh, tirsdag 10. februar 2015, klokken 19:56

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sitat fra: smaug01 på mandag 02. februar 2015, klokken 13:45Leafen er søren meg nesten for dyr den også synes jeg men det går greit. Soul EV er inne på noe. Litt lengre rekkevidde og litt billigere er helt klart veien å gå.

Leaf Tekna koster 12.000 kroner mindre enn Soul EV Exclusive.  Leaf er også en klart større bil.

smaug01

Ja det skal Leafen ha. Størrelsen er fin, ja den føles nesten stor ut. Soul EV Classic har såpass mye utstyr at den nesten er like godt utstyrt som Tekna. Jeg hadde nok ikke følt behovet for å kjøpe Exclusive. Sistnevte er et hakk over Tekna på utstyr. Soul har større batteri med litt bedre teknologi, råere onboard lader, mulighet for 100kW hurtiglading som gjør at jeg føler den er vanskelig å slå. Bilen ser sabla bra ut også. Cherry black & inferno red comboen er jo bare knallrå.
7 års garanti er også et pluss.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

tomrh

På vinterføre er jeg faktisk litt imponert over Leaf. Noen rynker nok på nesa over at vi har Hakka 8 piggdekk, men den kjøres ikke i by og bidrar dermed ikke til svevestøvproblemer. Med disse dekka har den fenomenal framkommelighet til å være bare 2WD, det har vært variert her med hålke, slaps og normalt vinterføre. Har ennå ikke stått fast (mens mjauen på piggfri har måttet gi opp flere ganger allerede). Nesten på nivå med piggfri 4WD.

Hvordan er e-Golf på vinterføre? Noen som har kjørt begge om vinteren og er ekstra kvalifisert til å sammenligne dem?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Råde

Jeg har, men ikke head-to-head. Mener å huske at leaf er hakket mer nøytral og stabil selv med mykere oppsett. Opp bakker etc (begge piggfritt) er omtrent det samme.
e-Golf | X75D

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bekkenes

I dag hadde jeg nok gått for Soul hadde det ikke vært for en ting:
Man kan ikke "styre" den fra mobilen, noe som er 100% dealbreaker for meg.
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

KaiRK

Sitat fra: Bekkenes på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:13
I dag hadde jeg nok gått for Soul hadde det ikke vært for en ting:
Man kan ikke "styre" den fra mobilen, noe som er 100% dealbreaker for meg.

Helt enig! Jeg kommer aldri til å bytte ut noen av mine elbiler med en uten app!
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Gordon Retriever

230.000 blir vel akkurat 12.000 under de 242.000 Kia vil ha for sin Soul EV Exclusive.
Når i tillegg Nissan pumper ut Leaf på fabrikker på tre kontinenter, mens Soul EV begynner å virke som en Norge + California-spesial som lages i begrenset serie mens Kia planlegger neste generasjon elbil, blir valget enkelt for min del: Velg LEaf.

19quiz76

Var ikke klar over at man fikk Soul til den prisen, ser bare på finn at de ligger fra 270' og oppover.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

smaug01

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 07. februar 2015, klokken 14:09
230.000 blir vel akkurat 12.000 under de 242.000 Kia vil ha for sin Soul EV Exclusive.
Når i tillegg Nissan pumper ut Leaf på fabrikker på tre kontinenter, mens Soul EV begynner å virke som en Norge + California-spesial som lages i begrenset serie mens Kia planlegger neste generasjon elbil, blir valget enkelt for min del: Velg LEaf.
Skjønner ikke argumentasjonen. Poenget er at bilen er skaffbar. At elbiler enn så lenge er sært må vi bare leve med. Leaf var også bare laget en plass i starten. Tesla er jo litt Norge + California-spesial uten at den for noe pes for det. At Kia planlegger neste generasjon er jo en selvfølge. Det gjør jo alle. Det som er litt spennende med Kia'en er at den blir levert i kule farger og ikke bare holder seg til kjedelig "tree-hugger" tema.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#56
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 02. februar 2015, klokken 20:07
Sitat fra: smaug01 på mandag 02. februar 2015, klokken 13:45Leafen er søren meg nesten for dyr den også synes jeg men det går greit. Soul EV er inne på noe. Litt lengre rekkevidde og litt billigere er helt klart veien å gå.

Leaf Tekna koster 12.000 kroner mindre enn Soul EV Exclusive.  Leaf er også en klart større bil.

Leaf er marginalt større, men Soul har betydelig lengre rekkevidde. Hadde jeg valgt ny "bybil" i dag hadde det blitt en Soul pga kjørelengde, kjørelengde og til slutt komfort :) Det jeg sliter mest med Leaf'en i det daglige er altfor kort rekkevidde for mine behov og for få ladeplasser nå når elbiler er såpass utbredt. For 3 år siden var det få elbiler og for meg ingen problem å finne en ladeplass. (Jeg er selvsagt for utbredelse av nullutslippsbiler i form av elbiler, bare synd at tilgang på ladeplasser ikke øker).
I dag er det blitt et kjempeproblem og det betyr at jeg ofte må bruke fossilbilen hvis jeg vet jeg må rekke videre til en annen avtale etter arbeidstid. Så er det dette med importøren og en del forhandlere som utelukkende satser på høye salgsbonuser til seg selv og gidder ikke å bry seg om kundene.
Løsningen min nå er en Tesla, men kunne jeg ikke finansiert en Tesla er det ingen tvil om at jeg hadde valgt en Soul; mest pga rekkevidde, men også pga komfort (må sies at jeg liker egentlig å sitte høyt i bilen)..

Leaf kan vinne på å være marginalt større, for noen pga merket,  og noen detaljer som "around view" på Tekna, men man velger ikke Leaf pga rekkevidden. I så fall er man blitt lurt av Nissan reklamen (og noen fanboys). Men hvis rekkevidden ikke er så viktig så er det klart at man kan bli godt fornøyd med en Leaf.

Rio

Jeg har både en Leaf fra 2012 og kjøpte akkurat en e-Golf fra 2015 (og ikke enda en Leaf).

Mye av det skyldes nok forhandleren til Nissan, samt at e-Golf virker både stødigere og mer "gjennomført".

Dog savner jeg en 11 kW lader i e-Golf.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Rio

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 13. februar 2015, klokken 00:29

Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:50
Dog savner jeg en 11 kW lader i e-Golf.

Får men det til Leaf'en?!?

Nei, Leaf har Type 1 (J1772), som er énfas-konnektor, og er derfor begrenset til 1 x 32 A / ca 7 kW.

Med Type 2 så kan man ha en 43 kW lader ombord i bilen.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA