Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av tomrh, tirsdag 10. februar 2015, klokken 19:56

« forrige - neste »

brekken

Alle får velge etter behov. Lite er vel egentlig så subjektivt som valg av bil :-). Mye følelser i det.
Personlig falt valget på Leaf pga. økonomi og bekreftet driftssikkerhet. Varmepumpe er et must, da jeg kjører noen langturer også midtvinters. Og, ja, jeg synes utseendet er helt greit. Golf har alltid vært for A4 for meg.

Når det gjelder KIA kjøpte jeg en KIA Carens Exclusive +, 7 seter i fjor. Beste bilkjøpet jeg noen gang har gjort! Service og kvalitet i alle ledd og mye bli for pengene. Perfekt for en familie på 5 på tur. Så antagelig skulle jeg valgt en Soul på bakgrunn av dette.

Når det gjelder VW synes jeg de i utgangspunktet har priset eUP alt for høyt, knøttliten elbil som er en del dyrere en bensinversjon selv uten avgifter? Her lukter det fortjeneste et sted, og nesten oppe i prisen på en Leaf som tross alt kan brukes til mye mye mer. Da er det klart at de også må prise e-Golf en del høyere og den ender også opp som ganske dyr til å være uten avgifter.

KIA Soul derimot som også er sammenlignbar med/uten fossilmotor er priset vesentlig rimeligere som EV som seg hør og bør..


--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

Carl Anton Stenling

Sitat fra: brekken på lørdag 31. januar 2015, klokken 20:53
Personlig falt valget på Leaf pga. økonomi og bekreftet driftssikkerhet.

Det forundrer meg at driftsikkerhet ikke er en mer vektlagt faktor ved elbilkjøp. I de fleste biltester så diskuteres det opp og i mente hvilken type plast det er i dashbordet og hvor kraftig motoren er. Slike faktorer har liten betydning hvis bilen må mye på verksted eller er upålitelig.

For meg var bekreftet driftssikkerhet en meget viktig faktor.

Kan det være slik at elbilkjøpere er mer enn gjennomsnittlig risikovillige og dermed ikke bryr seg så mye om driftsikkerhet?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emil

#32
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 01. februar 2015, klokken 11:07
Sitat fra: brekken på lørdag 31. januar 2015, klokken 20:53
Personlig falt valget på Leaf pga. økonomi og bekreftet driftssikkerhet.

Det forundrer meg at driftsikkerhet ikke er en mer vektlagt faktor ved elbilkjøp. I de fleste biltester så diskuteres det opp og i mente hvilken type plast det er i dashbordet og hvor kraftig motoren er. Slike faktorer har liten betydning hvis bilen må mye på verksted eller er upålitelig.

For meg var bekreftet driftssikkerhet en meget viktig faktor.

Kan det være slik at elbilkjøpere er mer enn gjennomsnittlig risikovillige og dermed ikke bryr seg så mye om driftsikkerhet?

Carl Anton

Jeg er ikke religiøs når det gjelder bilmerker eller modeller, ser heller ikke på bilen som noe statussymbol jeg skal vise meg fram i. Selvfølgelig skal bilen ellers også være behagelig å kjøre.

For meg er driftsikkerhet omtrent det øverste på lista, alt annet kommer under. Så fram til jeg kjøpte Leafen kjørte jeg rundt i en gammel CR-V som opp til passerte 330.000km aldri hadde hatt en eneste driftsstans. Selv med bortimot literen på mila var det noe av historiens billigste bilhold de 220.000km jeg kjørte den (fra 140 til 360.000km).

Kollisjonssikkerhet er også aktuellt på nyere biler, men ser meg ikke blind på euroncap stjernene. Jeg bryr meg ikke om fotgjengervarsling, setebeltevarsling og andre sånne ting. Hvordan bilen (og personene inni) ser ut etter front og sidekollisjon er for meg mye viktigere enn totalscoren.

Hvordan bilen ser ut utvendig har mindre å si siden jeg sitter inni når jeg kjører og når er hjemme sitter jeg ikke og ser ut av vinduet på bilen.  Jeg beføler ikke dash så hvordan plasten der føles har minimalt å si, men hvordan knapper/brytere/lys og infoskjermer oppleves er viktigere. Betale flere tusenlapper ekstra for å få felger som ser spesielle ut uten at man får noe annet igjen for det synes jeg er idiotisk på en bruksbil.

Men ser jo at andre her har andre meninger, de kjøper i3 og elsker den fordi det er en BMW og hadde en annen produsent lansert en identisk bil hadde den garantert vært uaktuell. Man skryter av kjøreegenskapene, men 99% av tiden sitter man i rolig kø til/fra jobb eller ligger med CC på motorveien.

Da jeg kjøpte Leafen var den riktignok eneste elbilalternativet som dekket alle behov så jeg hadde ikke mange valg, men jeg hadde en runde med prøvekjøring av alle andre behovsdekkende elbiler i fjor sommer og resultatet etter de prøvekjøringene var at jeg igjen ville endt opp med Leaf, men med en Soul liggende rett bak.

4Matic Fanatic

Sitat fra: brekken på lørdag 31. januar 2015, klokken 20:53
...Når det gjelder VW synes jeg de i utgangspunktet har priset eUP alt for høyt, knøttliten elbil som er en del dyrere en bensinversjon selv uten avgifter? Her lukter det fortjeneste et sted, og nesten oppe i prisen på en Leaf som tross alt kan brukes til mye mye mer. Da er det klart at de også må prise e-Golf en del høyere og den ender også opp som ganske dyr til å være uten avgifter.
Er det noen som reelt sett mener at e-Golf er DYR? Den er flere titusen rimeligere enn tilsvarende utstyrt bensin/diesel-Golf og omtrent på nivå  med Leaf... ?
e-Up er altfor dyr - det blir for liten prisforskjell opp til Golf og det er SÅ mye mere bil. Selv om Up er en kul liten bil, men litt for kort rekkevidde og et par-tre titusen for dyr for å forsvare plassen sin nå.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

4Matic Fanatic

Sitat fra: Råde på torsdag 22. januar 2015, klokken 13:04
...Selv ved samme utstyr mellom to merker er det forskjell. ACC i VW er billigere enn Distronic i MB. Da får du jo mer bil for pengene i VW?? Nei, ikke nødvendigvis. MB sitt adaptive system er bedre enn VW. For noen betyr dette mer enn prisforskjellen.
Men du får da ikke Distronic på B-klassen i Electric Drive-utgave?
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

ionboy

Tenket bare å legge inn mine erfaringer.

Vi har bestillt eGolf m/ventepumpe (13.10-14). Vi prøvde alt. Jeg har intet hat mot noen av bilene og det var ekstremt små forskjeller som gjorde at vi gikk for eGolfen. Vi kommer fra en Touran så det er sikkert en gjennkjennelsesverdi som spiller inn her.

Men, om jeg hadde valgt Leaf så hadde vi kjørt elbil i nesten fem måneder nå. Jeg er drit lei av å vente på eGolfen, jeg er lei av dette forumet (beklager) da det bare påminner meg om hvor kjipt det er å vente og hvor mange barnesykdommer bilen har (feilmeldinger som blir rapportert her inne). Vi venter småfolk midt i perioden vi får bilen (april/mai) og jeg tør rett og slett ikke selge Touranen i tilfelle jeg får "Please insert coin"-varsel på eGolfen når fruen nedkommer. Helt uaktuellt. Så tilliten min til eGolfen er SVÆRT liten etter det jeg har lest her inne.

Derfor tenker jeg ofte "Pokker, hvorfor tok jeg bare ikke en Leaf?" Alle jeg e-folk jeg kjenner har gått for Leafen og jeg er eneste utskuddet her. Jeg er forbanna på Møller for elendig oppfølging (en liten vag melding i ny og ne) men jeg orker ikke krangle. Jeg vil bare ha den jævla bilen.

Jo jeg gleder meg til å få eGolfen, men får jeg den minste "syntax error" så lager jeg et Helvete. Når man har blitt trukket opp over så lang tid så er lunten kort på slike ting. Dette hadde jeg sluppet med en Leaf. Jeg ser nå at denne forskjellen er ubetalelig. Men jeg sitter fast og får krav på 10% av bilens salgspris v/kontraktbrudd.

DERFOR tror jeg at hjertet mitt hadde hatt bedre av en Leaf akkurat nå. Golfen er mer sexy, mer premium og etter MIN mening bedre å kjøre. Men Leafen er super innarbeidet, har Carwings som virker stabilt og vi har sett levende beviser på at bilen er strålende. Det kunne være vår elbil nr1. Fjellbil kan vi låne av våre foreldre.

Igjen. Det er så små forskjeller. Ja, eGolf har oppvarmet frontrute, men Leaf har digg varme i ratt og DET kommer jeg til å savne.

Beklager om jeg har støtt noen med dette men jeg er møkk lei hele elbilprosessen vi har rotet oss inn i og er rett og slett sliten av hele tiden å komme på andreplass hos Møller.

Mvh
Bitter

afo

Det glemmer du fort når du får bilen! Har kjørt mye leaf, og veldig fornøyd med å vente på golfen. Interiøret og (skinn)setene er verdt prisforskjellen mener jeg iallefall. Jeg får også 2-3 mil lengre rekkevidde ned golf vs leaf. Sammen med vindusspylere som treffer hele vinduet, sidevinduer som åpner seg kjapt, fjernlys som faktisk lyser opp veien, seilemodus, navigasjon og mediaspiller som er super og acc, mener jeg golfen ikke er dyr mtp. Hva du får. Kjekt å legge inn serier på harddisken/DVD du kan se på når du lader osv. Når du får bilen glemmer du ventetiden :)

Sorry leafere, men siden det er en leaf vs golf tråd, trengs noen innlegg fra de som har e-golf også. Og som har erfaring i fra begge to.

timingbeltkiller

Sitat fra: ionboy på søndag 01. februar 2015, klokken 12:40
Beklager om jeg har støtt noen med dette men jeg er møkk lei hele elbilprosessen vi har rotet oss inn i og er rett og slett sliten av hele tiden å komme på andreplass hos Møller.
Studerer du denne
https://www.naf.no/forbrukertester/autoindex/lexus-vinner-igjen/
finner du raskt ut VW ligger ikke høyt på lista over fornøyde merkeskunder.
Men Nissan ligger enda dårligere an enten det gjelder bilen, forhandleren eller verkstedet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emil

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 01. februar 2015, klokken 14:02
Sitat fra: ionboy på søndag 01. februar 2015, klokken 12:40
Beklager om jeg har støtt noen med dette men jeg er møkk lei hele elbilprosessen vi har rotet oss inn i og er rett og slett sliten av hele tiden å komme på andreplass hos Møller.
Studerer du denne
https://www.naf.no/forbrukertester/autoindex/lexus-vinner-igjen/
finner du raskt ut VW ligger ikke høyt på lista over fornøyde merkeskunder.
Men Nissan ligger enda dårligere an enten det gjelder bilen, forhandleren eller verkstedet.

Og denne sier at 95% av Nissan Leaf eiere anbefaler bilen til andre:
http://www.tv2.no/a/6492427

Så selv om forhandlerapparatet kanskje ikke er det beste har Nissan gjort noe riktig med bilen...

Og den perfekte bilen trenger aldri å dra innom forhandleren etter levering. Service kan man ta andre steder der prisen og menneskene er bedre.

Gordon Retriever

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 01. februar 2015, klokken 12:11e-Up er altfor dyr - det blir for liten prisforskjell opp til Golf og det er SÅ mye mere bil.

Enig - den elektriske drivlinjen utgjør en betydelig del av totalprisen, noe som er en utfordring ved å lage små, elektriske biler. I land der bensin- og dieselbiler selges uten avgifter på norsk nivå, framstår e-up! som ennå dyrere.

Råde

Ionboy: Det er ikkeno i veien for å bruke litt forbrukermakt og si ifra seg bilen. Etter et par runder klarer du det helt sikkert uten å måtte betale. Det er så mange som står i kø for bilen.

Når det er sagt, så venter du på en god bil. Negative erfaringer er i mindretall, tror jeg. Av flere tusen solgte e-Golf til nå...

Kikk må leaf forumet og også tesla. Det mangler ikke på feil og mangler innlegg der heller. Jeg er imidlertid enig i at leaf er innarbeidet, men snart kommer en oppgradering og sannsynligheten for å tape mer på en ny leaf enn en golf er tilstede.
e-Golf | X75D

RuneW

Sitat fra: afo på søndag 01. februar 2015, klokken 12:57
Det glemmer du fort når du får bilen! Har kjørt mye leaf, og veldig fornøyd med å vente på golfen. Interiøret og (skinn)setene er verdt prisforskjellen mener jeg iallefall. Jeg får også 2-3 mil lengre rekkevidde ned golf vs leaf. Sammen med vindusspylere som treffer hele vinduet, sidevinduer som åpner seg kjapt, fjernlys som faktisk lyser opp veien, seilemodus, navigasjon og mediaspiller som er super og acc, mener jeg golfen ikke er dyr mtp. Hva du får. Kjekt å legge inn serier på harddisken/DVD du kan se på når du lader osv. Når du får bilen glemmer du ventetiden :)

Sorry leafere, men siden det er en leaf vs golf tråd, trengs noen innlegg fra de som har e-golf også. Og som har erfaring i fra begge to.

Jeg er helt enig i at fjernlysene  er elendige på Leafen og at acc hadde vært kjekt.

Det andre er mindre interessant.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

grorudklovnen

#42
Sitat fra: ionboy på søndag 01. februar 2015, klokken 12:40
Tenket bare å legge inn mine erfaringer.

Vi har bestillt eGolf m/ventepumpe (13.10-14). Vi prøvde alt. Jeg har intet hat mot noen av bilene og det var ekstremt små forskjeller som gjorde at vi gikk for eGolfen. Vi kommer fra en Touran så det er sikkert en gjennkjennelsesverdi som spiller inn her.

Men, om jeg hadde valgt Leaf så hadde vi kjørt elbil i nesten fem måneder nå. Jeg er drit lei av å vente på eGolfen, jeg er lei av dette forumet (beklager) da det bare påminner meg om hvor kjipt det er å vente og hvor mange barnesykdommer bilen har (feilmeldinger som blir rapportert her inne). Vi venter småfolk midt i perioden vi får bilen (april/mai) og jeg tør rett og slett ikke selge Touranen i tilfelle jeg får "Please insert coin"-varsel på eGolfen når fruen nedkommer. Helt uaktuellt. Så tilliten min til eGolfen er SVÆRT liten etter det jeg har lest her inne.

Derfor tenker jeg ofte "Pokker, hvorfor tok jeg bare ikke en Leaf?" Alle jeg e-folk jeg kjenner har gått for Leafen og jeg er eneste utskuddet her. Jeg er forbanna på Møller for elendig oppfølging (en liten vag melding i ny og ne) men jeg orker ikke krangle. Jeg vil bare ha den jævla bilen.

Jo jeg gleder meg til å få eGolfen, men får jeg den minste "syntax error" så lager jeg et Helvete. Når man har blitt trukket opp over så lang tid så er lunten kort på slike ting. Dette hadde jeg sluppet med en Leaf. Jeg ser nå at denne forskjellen er ubetalelig. Men jeg sitter fast og får krav på 10% av bilens salgspris v/kontraktbrudd.

DERFOR tror jeg at hjertet mitt hadde hatt bedre av en Leaf akkurat nå. Golfen er mer sexy, mer premium og etter MIN mening bedre å kjøre. Men Leafen er super innarbeidet, har Carwings som virker stabilt og vi har sett levende beviser på at bilen er strålende. Det kunne være vår elbil nr1. Fjellbil kan vi låne av våre foreldre.

Igjen. Det er så små forskjeller. Ja, eGolf har oppvarmet frontrute, men Leaf har digg varme i ratt og DET kommer jeg til å savne.

Beklager om jeg har støtt noen med dette men jeg er møkk lei hele elbilprosessen vi har rotet oss inn i og er rett og slett sliten av hele tiden å komme på andreplass hos Møller.

Mvh
Bitter
Jeg ser ingen store problemer med å bytte egolf til en annen dersom du tror dette er best. Jeg husker engang at jeg leverte en ny bil tilbake til merkeforhandleren etter noen uker og mot noen få tusen (for "bruksgleden") fordi jeg ikke var 100% fornøyd. Snakk med selgeren så kanskje det ordner seg langt rimelig enn du tror. Når det gjelder valgt av elbil så hadde jeg selv mest lyst på Soul EV, men Møller ga mye bedre innbytte og mye raskere leveringstid når jeg kjøpte min egolf i høst.




smaug01

Personlig mener jeg, etter å ha kjørt noen tusen km med Leafen min, at en elbil i denne klassen ikke er verdt mer, uavhengig av utstyr. Alcantara seter med massasje og alskens utstyr kan ikke kompensere for kort rekkevidde på noen måter. Det er rekkevidde som på en måte gjør bilen til et bruksgjenstand. Nytteverdien i bilen, slik jeg ser det med pengene som er bundet opp i den tilsier at den kan ikke koste noe mer i allefall.
Hva BMW har tenkt på...eller med skjønner jeg ikke. i3'en ser ut som en fantasibil fra en science fiction film fra 80-tallet mens i8 ser helt fantastisk ut. Så den på tur gjennom Berlin på motorveien og den er bare helt genialt fin. Alt på veien rundt den ser ut som noe fra Familien Flintstone der den kjører. Det er nesten så jeg enda ikke tror mine øyner når jeg ser i3 på veien. En snålere og mer sær bil skal man lete lenge etter.
eGolfen er en pen bil må jeg si. Ville jeg kjøpt den? Nei den blir litt for dyr, litt for ny i markedet og alt for VAG. Leafen er søren meg nesten for dyr den også synes jeg men det går greit. Soul EV er inne på noe. Litt lengre rekkevidde og litt billigere er helt klart veien å gå. B-Klasse electric uten hurtiglading er jo en katastrofe.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på mandag 02. februar 2015, klokken 13:45
Hva BMW har tenkt på...eller med skjønner jeg ikke. i3'en ser ut som en fantasibil fra en science fiction film fra 80-tallet mens i8 ser helt fantastisk ut. Så den på tur gjennom Berlin på motorveien og den er bare helt genialt fin. Alt på veien rundt den ser ut som noe fra Familien Flintstone der den kjører. Det er nesten så jeg enda ikke tror mine øyner når jeg ser i3 på veien. En snålere og mer sær bil skal man lete lenge etter.
eGolfen er en pen bil må jeg si. Ville jeg kjøpt den? Nei den blir litt for dyr, litt for ny i markedet og alt for VAG. Leafen er søren meg nesten for dyr den også synes jeg men det går greit. Soul EV er inne på noe. Litt lengre rekkevidde og litt billigere er helt klart veien å gå. B-Klasse electric uten hurtiglading er jo en katastrofe.

Smak og behag. Golfen synes jeg ser ekstremt kjedelig on konservativ ut, med et interiør som kommer rett fra 90-tallet. Kiaen er en kontainer på hjul. Ugh. Men bra med 32A lader som standard. Leafen er ihvertfall litt mer moderne ut, mens i3 rett og slett er en grisekul bil både inni og utenpå og med en masse smarte løsninger. Bl.a rustfritt karosseri er en genistrek. For meg som pleier å beholde bilene mine til rusten begynner å vise seg er det verdt ganske mye penger.

i8 er også kul men fryktelig upraktisk og ville derfor utgått selv om den fantes i ren el-utgava.

Konklusjon: Vi er godt fornøyd med Leafen som nr.2 elbil, men skulle vi kjøpt ny nr.2 bil nå hadde det garantert blitt en i3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA