Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av tomrh, tirsdag 10. februar 2015, klokken 19:56

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Du må ikke være VAG-fan for å handle Golf, det rekker at man er vant med 'tysk' måte å gjøre ting på, i interiør og kjøreopplevelse.
Jeg skulle ha elektrisk B når den kom, men den kom jo 'aldri' og så prøvde jeg Golf, og bilen var god å kjøre, ting så ut som jeg var vant med, ryddig og MYE utstyr i standardutgaven og billige priser på ekstrautstyrslista.
Så var det lang leveringstid og jeg var drita lei bompenger og derfor prøvde jeg Leaf. Gudbedre for en nedtur... den oppfylte liksom alle fordommene mine mot japanske småbiler - vag/vuggete kjørefølelse, rykker i rattet når du trår til, ser ut som en vrengt hamster på utsiden og brytere og kontroller i interiøret strødd utover, noe her og noe der. Zoe syntes jeg var litt i samme gata, vuggete å kjøre, samt en RAR lyd inni.

Noen her er negative til Møller og som konsern kan vel det være så som så, men vi hadde en veldig god opplevelse av selgeren, og følte oss vesentlig mer velkomne og fulgt opp der enn hos Nissan og Renault, som ihvertfall her i Trondheim virket mye mer bakgårdsaktige og uinteresserte.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 21. januar 2015, klokken 14:05
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. januar 2015, klokken 12:17
- i3 ser mye kulere/bedre ut inni og utvendig enn Leaf og (spesielt) Kia (container på hjul)
- i3 er mye kjappere enn begge
- i3 har rustfritt karosseri (big deal for meg som pleier å beholde bilene lenge)
- i3 har sannsynligvis bedre kjøreegenskaper enn begge
- i3 har mye kraftigere regen (plagsomt lite på Leafen når man er vant til Tesla)

Som nr. 1 elbil ville nok rangeringen blitt annerledes, der er det plass og rekkevidde som gjelder.

For meg fremstår BMW i3 ser ut som en konseptbil hvor man ikke har rukket å gjøre seg ferdig med hverken interiør eller eksteriør. Og den mangler ett sete.

Kjøreegenskapene er sikkert fantastiske, men hva skal man med de? Så lenge man ikke kjører på lukket bane eller deltar på autoslalåm er "radiobilfølelsen" (backflash til prøvekjøring av Buddy for fem år siden) betinget morsomt.
Etter et par minutter var "oj så morsomt" over for min del og jeg savnet komforten i Leafen...

Det er ikke noe galt med i3, bortsett fra at den er stygg, den er bare for liten og for dyr.

Thomas

+1


100% enig
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Sitat fra: tomrh på onsdag 21. januar 2015, klokken 21:16
At Leaf-eier Thomas rangerer Golf bak Leaf er kanskje å forvente. Men at e-Golf-eier Råde er litt enig synes jeg er interessant! Er e-Golf litt for høyt priset i forhold til Leaf?

Leaf-eier Thomas rangerer eGolf under Leaf fordi den er for dyr.
At den i tillegg har blitt bilverdens svar på Pizza Grandiosa gjør at prisen blir alt for høy.
Hadde i3 hatt ett sete til ville jeg faktisk rangert den over eGolf...

Sitat fra: tomrh på onsdag 21. januar 2015, klokken 21:16
En annen ting er kundeservice. En Leaf-eier sa at han elsker Leaf men aldri mer Nissan. Er Møller bedre på det punktet?

Vi har hatt flere firmabiler, inkludert en Touran fra Møller og synes vel de er hakket bedre enn BNH/Nissan.
Jeg er godt fornøyd med Leaf, men vil neppe kjøpe en bil av BNH igjenn.

Forskjellen på Møller og BNH er at førstnevnte viser en svak interesse av å hjelpe, mens sistnevnte viser en sterk interesse av å ikke hjelpe.
For å være ærlig var det langt hyggeligere å kjøpe Renaul (firmabil) på Bilia (Volvo-forhandler) -de viste større interesse for oss som kunde selv om vi kjøpte "feil" bil. Jeg har stadig større tro på Auto-indeks, for å si det slik...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: RuneW på torsdag 22. januar 2015, klokken 08:06
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 21. januar 2015, klokken 14:05
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. januar 2015, klokken 12:17
- i3 ser mye kulere/bedre ut inni og utvendig enn Leaf og (spesielt) Kia (container på hjul)
- i3 er mye kjappere enn begge
- i3 har rustfritt karosseri (big deal for meg som pleier å beholde bilene lenge)
- i3 har sannsynligvis bedre kjøreegenskaper enn begge
- i3 har mye kraftigere regen (plagsomt lite på Leafen når man er vant til Tesla)

Som nr. 1 elbil ville nok rangeringen blitt annerledes, der er det plass og rekkevidde som gjelder.

For meg fremstår BMW i3 ser ut som en konseptbil hvor man ikke har rukket å gjøre seg ferdig med hverken interiør eller eksteriør. Og den mangler ett sete.

Kjøreegenskapene er sikkert fantastiske, men hva skal man med de? Så lenge man ikke kjører på lukket bane eller deltar på autoslalåm er "radiobilfølelsen" (backflash til prøvekjøring av Buddy for fem år siden) betinget morsomt.
Etter et par minutter var "oj så morsomt" over for min del og jeg savnet komforten i Leafen...

Det er ikke noe galt med i3, bortsett fra at den er stygg, den er bare for liten og for dyr.

Thomas

Disse tåpelige for og imot innleggene passerer bedre i kommentarfeltene på Dagbladet og VG.


fiskeri

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 21. januar 2015, klokken 22:06
Soul en bedre bil? Hvorfor?

Soul er bedre en flere konkurrenter på flere områder, men i likhet med det andre poengterer, så er jo dette sett i forhold til pris. Tror at de som her har uttalt seg om "beste elbiler" ikke mener at e-golf eksempelvis er en dårligere bil enn Soul totalt sett. Det handler nok mest om hvor mye bil (objektivt sett) du får for pengene. Og dette (pris satt opp mot det du får) var og et av momentene da Soul EV ble kåret til årets bil.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

RuneW

Sitat fra: Finnøy på torsdag 22. januar 2015, klokken 09:35
Sitat fra: RuneW på torsdag 22. januar 2015, klokken 08:06
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 21. januar 2015, klokken 14:05
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. januar 2015, klokken 12:17
- i3 ser mye kulere/bedre ut inni og utvendig enn Leaf og (spesielt) Kia (container på hjul)
- i3 er mye kjappere enn begge
- i3 har rustfritt karosseri (big deal for meg som pleier å beholde bilene lenge)
- i3 har sannsynligvis bedre kjøreegenskaper enn begge
- i3 har mye kraftigere regen (plagsomt lite på Leafen når man er vant til Tesla)

Som nr. 1 elbil ville nok rangeringen blitt annerledes, der er det plass og rekkevidde som gjelder.

For meg fremstår BMW i3 ser ut som en konseptbil hvor man ikke har rukket å gjøre seg ferdig med hverken interiør eller eksteriør. Og den mangler ett sete.

Kjøreegenskapene er sikkert fantastiske, men hva skal man med de? Så lenge man ikke kjører på lukket bane eller deltar på autoslalåm er "radiobilfølelsen" (backflash til prøvekjøring av Buddy for fem år siden) betinget morsomt.
Etter et par minutter var "oj så morsomt" over for min del og jeg savnet komforten i Leafen...

Det er ikke noe galt med i3, bortsett fra at den er stygg, den er bare for liten og for dyr.

Thomas

Disse tåpelige for og imot innleggene passerer bedre i kommentarfeltene på Dagbladet og VG.

Så det du sier er at du er imot innlegg av denne typen?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Sitat fra: RuneW på torsdag 22. januar 2015, klokken 11:38
Så det du sier er at du er imot innlegg av denne typen?

::)

Bare ikke for og imot!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Bil handler også om følelser og subjektivitet. Noen liker/misliker utseendet og er opptatt av slikt. Slike innlegg tilfører bare litt krydder i diskusjonen og må kunne godtas mener jeg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Råde

Sitat fra: fiskeri på torsdag 22. januar 2015, klokken 11:03
...Det handler nok mest om hvor mye bil (objektivt sett) du får for pengene. Og dette (pris satt opp mot det du får) var og et av momentene da Soul EV ble kåret til årets bil.
Det kan aldri bli objektivt. Vektingen av utstyr på den ene i forhold til den andre er ganske så subjektiv.

Hvor mye vekter du at ACC er verdt. Omvendt, hvor mye billigere må bilen som ikke har det være for at du mener at bilen uten er nok.

Selv ved samme utstyr mellom to merker er det forskjell. ACC i VW er billigere enn Distronic i MB. Da får du jo mer bil for pengene i VW?? Nei, ikke nødvendigvis. MB sitt adaptive system er bedre enn VW. For noen betyr dette mer enn prisforskjellen.

Poenget? Objektivitet er vanskelig å blande inn i en slik sammenligning. Spesielt for oss som legger litt i bilkjøpet.
e-Golf | X75D

Electric

#24
Jeg har hatt både e-golf og leaf (har leaf idag). Jeg likte e-golfen bedre - kanskje mest pga. interiør, men prisen er litt høyere på golf. Leafen er mer lettkjørt synes jeg - men NAVI er bedre på golf. Alt i alt så mener jeg at leaf er bedre pris/utstyrsmessig.

Kia er jo ganske kul - leaf er vel ikke akkurat under fanen "kul" - men utseende har blitt mer normalisert ettersom man ser mange leaf overalt.

Coolvalg: Kia
Pris/utstyr/bil for pengene: Leaf
Inntrykk/interiør/navn: e-golf

Tesla er i en annen kategori....men ikke sammenlignbar på A-B osv. Pricewise anyhow.

Thomas Parsli

Hvis noen spør om hvilken elbil jeg anbefaler, synes jeg det er bedre å poengtere objektive kriterier (pris, kjørelengde, plass, sikkerhet, tilbehør,...) enn subjektive meninger (merke x er best, kjøreegenskapene på y er best, ...).

Jeg skjønner at ACC er viktig for enkelte, men slik vi kjører elbilen vår har jeg aldri savnet det.
På en bil som brukes til langkjøring derimot, ville jeg prioritert det høyt.

Og jeg hisser vel neppe på meg BMW-fans hvis jeg sier at de neppe ville kjøpt i3 hvis den var lagd av Hyundai? Eller at 4 seter er litt knapt for familier på 5?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Electric

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. januar 2015, klokken 13:27
Hvis noen spør om hvilken elbil jeg anbefaler, synes jeg det er bedre å poengtere objektive kriterier (pris, kjørelengde, plass, sikkerhet, tilbehør,...) enn subjektive meninger (merke x er best, kjøreegenskapene på y er best, ...).

Jeg skjønner at ACC er viktig for enkelte, men slik vi kjører elbilen vår har jeg aldri savnet det.
På en bil som brukes til langkjøring derimot, ville jeg prioritert det høyt.

Og jeg hisser vel neppe på meg BMW-fans hvis jeg sier at de neppe ville kjøpt i3 hvis den var lagd av Hyundai? Eller at 4 seter er litt knapt for familier på 5?

Thomas

Man vet relativt lite om feil på e-golf enda - på Leaf må det vel sies å være rimelig bra. Iallefall sammenlignet med nissan-historikk...(jeg hadde nissan primera i 6 mnd engang....). Jeg er dog mer usikker på hvordan golf og nissan ser ut i karrosseriet når de blir 7-8 år - ikke spesielt mye beskyttet innenfor karrosseriplater disse leafene...not impressed. Anbefaler å understellsbehandle....jeg har gjort det på min selv om det var "fagmessig" utført på bilen fra før.

fiskeri

SitatPoenget? Objektivitet er vanskelig å blande inn i en slik sammenligning. Spesielt for oss som legger litt i bilkjøpet.

Tja, jeg mener selv at jeg har lagt mye i mitt valg. Har godt forhold til både Nissan og WV som har dominert min tid som bilist. Da jeg nå skulle velge meg en elbil, så falt valget på et merke jeg aldri har kjørt før og ikke hadde noe forhold til; Kia. Alt ble nøye overveid og gjennomtenkt før jeg falt ned på valget (ja, det var en lang prosess). Jeg mener at dette er like mye å "legge i bilkjøpet" som dem som har et bestemt forhold til logoen i grillen eller har et "must" i tilvalgslisten.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Råde

Sitat fra: fiskeri på torsdag 22. januar 2015, klokken 14:28
SitatPoenget? Objektivitet er vanskelig å blande inn i en slik sammenligning. Spesielt for oss som legger litt i bilkjøpet.

Tja, jeg mener selv at jeg har lagt mye i mitt valg. Har godt forhold til både Nissan og WV som har dominert min tid som bilist. Da jeg nå skulle velge meg en elbil, så falt valget på et merke jeg aldri har kjørt før og ikke hadde noe forhold til; Kia. Alt ble nøye overveid og gjennomtenkt før jeg falt ned på valget (ja, det var en lang prosess). Jeg mener at dette er like mye å "legge i bilkjøpet" som dem som har et bestemt forhold til logoen i grillen eller har et "must" i tilvalgslisten.
Nettopp! Du har lagt mye i det og jeg har lagt mye i det, på lik linje med alle som er så bilinteresserte at de gidder å være på et forum for elbiler. Derav formuleringen oss som legger litt i bilkjøpet.
e-Golf | X75D

fiskeri

SitatNettopp! Du har lagt mye i det og jeg har lagt mye i det, på lik linje med alle som er så bilinteresserte at de gidder å være på et forum for elbiler. Derav formuleringen oss som legger litt i bilkjøpet.
Da misforstod jeg litt formuleringen din. Kan konkludere med at vi er veldig enige og at vi alle har ulike prioriteringer og ulike rammer for våre valg. Vi er jo nå veldig heldige som er kommet i en situasjon der vi kan velge mellom flere merker som leverer gode elbiler  :)
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA