Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av Mippen, tirsdag 10. februar 2015, klokken 12:49

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

emil

Siden fyren som er imponert er daglig leder i Grønn Kontakt velger jeg å tro at artikkelen har rett...

Arha

Beklager.  Han var leder for Grønn bil tidligere, men ser at han nå har skiftet jobb.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Gordon Retriever

#5
Møre og Romsdal?  K-j-e-d-e-l-i-g-!  Ingen er interesserte i dette - finne på noe annet, Mippen?  Spore av tråden til å dreie seg om en sikker vinner i stedet?  F.eks. Iskremshallens satsing langs E18, Bergen Kommunistiske Kraftselskaps lademonopol på Danmarksplass eller verdens aller besteste elbil, nemlig Tesla Model Zoe.

Mens vi venter på at dette skjer, her er litt statistikk:

Møre og Romsdal har omtrent like mange innbyggere som Bergen. Den største byen i Møre og Romsdal, Ålesund har litt flere innbyggere enn Åsane bydel. Til gjengjeld er flateinnholdet til Møre og Romsdal over 30 ganger større enn Bergens.
Beveger vi oss over til elbilbestanden er det litt over tre ganger så mange elbiler i Bergen som i Møre og Romsdal - men den sammenligningen er ikke helt rettferdig siden den ikke fanger opp det store antallet elbiler registrert i kommunene rundt Bergen, men som daglig pendler inn til byen.
Elbiltettheten i Bergensområdet er derfor betraktelig større enn i Møre og Romsdal.

Det skulle derfor ikke ligge naturlig an til at Møre og Romsdal skulle utmerke seg innen utbygging av hurtigladere.  Her tror jeg faktisk at Møre og Romsdal Fylkeskommune har litt av æren, og har gått foran med en ambisjon om at ingen i fylket skal bo mer enn 50km unna en hurtiglader. Kommunene og de lokale energiselskapene har vært flinke til å følge opp, og nå nærmer ambisjonen seg virkelighet.  Dessverre er ikke fylkene i nærheten like flinke, så det er ikke så lett å ta seg fram til eller fra Møre og Romsdal.




Mippen

Hehe, kjedelig? Kanskje, men det er flott at et fylke er så flink til å tilrettelegge for elbiler. Møre og Romsdal er mitt andre hjem kan man si og i sommer var jeg på tur opp dit med min leaf. Bare noen mnd før jeg skulle reise opp dit hadde ikke denne turen vært mulig på en dag. Bare i løpet av våren/forsommeren kom det på plass flere hurtigladere og fleksiladere der oppe. Da kunne man faktisk klare å kjøre turen fra Bergen til Kristiansund på en dag hvis man ikke har noe imot å bruke noen timer ekstra på lading. Faktisk kan man komme seg til Trondheim også. Utfordringen der oppe var/er å komme deg østover. Skulle til Asker i sommer men det var ikke noen hurtig lademuligheter over fjellet. Derfor måtte vi ha overnattet og brukt to dager bort og hjem. Lånte derfor en liten fossil i stedet.

Når det er sagt er det potensiale til flere ladestasjoner i Møre og Romsdal. Skulle gjerne hatt hurtigladere også, ikke bare fleksiladere for eksempel i Surnadal. Det er en del øyer og små kommuner utenfor Kristiansund som kunne hatt godt av hurtigladere, samme ellers i fylket.
Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mippen

Er ikke det noen andre som har laget den videoen? Står rusta media... Er uansett en nydelig video fra hele Norge.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på torsdag 22. januar 2015, klokken 07:04
Hehe, kjedelig? Kanskje, men det er flott at et fylke er så flink til å tilrettelegge for elbiler. Møre og Romsdal er mitt andre hjem kan man si og i sommer var jeg på tur opp dit med min leaf.

Da er det sikkert litt ekstra skuffende for deg at ingen interesserer seg for hurtigladerutbyggingen i Møre og Romsdal. :P

Sitat fra: Mippen på torsdag 22. januar 2015, klokken 07:04
Utfordringen der oppe var/er å komme deg østover. Skulle til Asker i sommer men det var ikke noen hurtig lademuligheter over fjellet. Derfor måtte vi ha overnattet og brukt to dager bort og hjem. Lånte derfor en liten fossil i stedet.

Øst-vest forbindelsene er et svakt punkt, enig. Det hadde hjulpe mye om det hadde blitt fortgang i utbyggingen langs E6, slik at man kunne kjøre Leaf fra Oslo til Trondhjem.


Sitat fra: Mippen på torsdag 22. januar 2015, klokken 07:04
Når det er sagt er det potensiale til flere ladestasjoner i Møre og Romsdal. Skulle gjerne hatt hurtigladere også, ikke bare fleksiladere for eksempel i Surnadal. Det er en del øyer og små kommuner utenfor Kristiansund som kunne hatt godt av hurtigladere, samme ellers i fylket.

Det er flere som har tenkt som deg, noe prioriteringslisten til fylkeskommunen viser. En hurtiglader i Surnadal eller Rindal er faktisk neste punkt på planen, siden alle plasseringene foran allerede er åpnet: Rauma (Åndalsnes), Norddal/Stranda (Valldal) og Sunndal (Sunndalsøra) er alle åpnet for lading.

Også øykommunene utenfor Molde og Ålesund er på plass på den fylkeskommunale to-do listen:

SitatFølgjande åtte lokasjonar blir prioriterte, i synkande rekkefølgje. Det blir berre gjeve støtte til ein hurtigladestasjon for kvar linje, om det kjem fleire søknadar frå same område vil desse bli sett opp mot kvarandre.

Prioritet 1) Rauma

Prioritet 2) Stranda eller Norddal

Prioritet 3) Sunndal

Prioritet 3) Surnadal eller Rindal

Prioritet 4) Ulstein, Hareid, Sande eller Herøy

Prioritet 4) Nesset

Prioritet 4) Smøla

Prioritet 4) Haram, Midsund, Sandøy eller Aukra

Prioriteringa er gjort ut frå vedtak i Miljøutvalet i november 2012, basert på trafikkmønster og viktige utfartsvegar. I 2014 vil Stranda/Norddal bli løfta spesielt fram, på grunn av fylkeskommunen sitt engasjement i prosjektet «Elbil i distrikts-Noreg». Midlane er øyremerka fysisk infrastruktur, søknader om tilskot til utgreiingar vil ikkje bli vurderte.


Mippen

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 25. januar 2015, klokken 18:23
Sitat fra: Mippen på torsdag 22. januar 2015, klokken 07:04
Hehe, kjedelig? Kanskje, men det er flott at et fylke er så flink til å tilrettelegge for elbiler. Møre og Romsdal er mitt andre hjem kan man si og i sommer var jeg på tur opp dit med min leaf.

Da er det sikkert litt ekstra skuffende for deg at ingen interesserer seg for hurtigladerutbyggingen i Møre og Romsdal. :P

Sitat fra: Mippen på torsdag 22. januar 2015, klokken 07:04
Utfordringen der oppe var/er å komme deg østover. Skulle til Asker i sommer men det var ikke noen hurtig lademuligheter over fjellet. Derfor måtte vi ha overnattet og brukt to dager bort og hjem. Lånte derfor en liten fossil i stedet.

Øst-vest forbindelsene er et svakt punkt, enig. Det hadde hjulpe mye om det hadde blitt fortgang i utbyggingen langs E6, slik at man kunne kjøre Leaf fra Oslo til Trondhjem.


Sitat fra: Mippen på torsdag 22. januar 2015, klokken 07:04
Når det er sagt er det potensiale til flere ladestasjoner i Møre og Romsdal. Skulle gjerne hatt hurtigladere også, ikke bare fleksiladere for eksempel i Surnadal. Det er en del øyer og små kommuner utenfor Kristiansund som kunne hatt godt av hurtigladere, samme ellers i fylket.

Det er flere som har tenkt som deg, noe prioriteringslisten til fylkeskommunen viser. En hurtiglader i Surnadal eller Rindal er faktisk neste punkt på planen, siden alle plasseringene foran allerede er åpnet: Rauma (Åndalsnes), Norddal/Stranda (Valldal) og Sunndal (Sunndalsøra) er alle åpnet for lading.

Også øykommunene utenfor Molde og Ålesund er på plass på den fylkeskommunale to-do listen:

SitatFølgjande åtte lokasjonar blir prioriterte, i synkande rekkefølgje. Det blir berre gjeve støtte til ein hurtigladestasjon for kvar linje, om det kjem fleire søknadar frå same område vil desse bli sett opp mot kvarandre.

Prioritet 1) Rauma

Prioritet 2) Stranda eller Norddal

Prioritet 3) Sunndal

Prioritet 3) Surnadal eller Rindal

Prioritet 4) Ulstein, Hareid, Sande eller Herøy

Prioritet 4) Nesset

Prioritet 4) Smøla

Prioritet 4) Haram, Midsund, Sandøy eller Aukra

Prioriteringa er gjort ut frå vedtak i Miljøutvalet i november 2012, basert på trafikkmønster og viktige utfartsvegar. I 2014 vil Stranda/Norddal bli løfta spesielt fram, på grunn av fylkeskommunen sitt engasjement i prosjektet «Elbil i distrikts-Noreg». Midlane er øyremerka fysisk infrastruktur, søknader om tilskot til utgreiingar vil ikkje bli vurderte.



Ser man der ja. Det er gode nyheter :) De kunne godt ha lagt til flere steder men er en god start. :)
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA