Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladetimer uten start-tidspunkt

Startet av Flyvind, tirsdag 10. februar 2015, klokken 00:43

« forrige - neste »

Flyvind

Store mengder nysnø fjerner støy fra allerede lydløse EL biler.Det er en livsfarlig kombinasjon. Vær så snill,vær særdeles aktpågivende.
2017 i3
2015 Eup solgt

Thomas Parsli

Man skal ha ganske bråkete dieseltralle for at fotgjengere skal høre bilen komme, hvis man da ikke prøver å snike seg inn på de...
Etter å ha kjørt både fossilbil og elbil i Oslo sentrum i ti år skjønner jeg ikke problemet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

krl

#2
Når veien er belagt med snø, så forsvinner hjulstøyen, så det er helt klart noe man må være oppmerksom på.

Elbiler beveger seg omtrent like lydløst som en sykkel, og på sykler er det påbudt med ringeklokke for å varsle fotgjengere!

Lydgenerator foran og bak er nok noe som bør påbys så fort som mulig...

elektrolux

Moderende bensin og til og med dieselbiler bør i så fall også få lydgenerator. Vi trenger mer støy i byene. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

krl

Det er ikke snakk om megafoner og store PA-anlegg.. Kun det som skal til for å gjøre bilen hørbar i umiddelbar nærhet. Og det bør selvsagt gjelde for alle biler med støynivå under en viss grense!

Klykken

Tull! Man skal som fotgjenger se seg for, og man skal som sjåfør være aktpågivende.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

krl

Uvitenhet fra din side?

Det er alltid en fordel å ha mer enn én barriere frem mot en ulykke. Dersom ikke bilfører ser en fotgjenger, så er det fordelaktig at fotgjengeren hører at noen kommer.

Og langt ifra alle småveier har fortau langsmed..

Espen Hugaas Andersen

Så lenge det er snakk om en lydgenerator som lager lyd i området 1-20 km/t, så kan jeg være med på dette. Det er kun i lav hastighet at dette er en problemstilling. Eventuelle regler bør også gjelder alle biler, uansett om de er elbil, ladehybrid, hybrid, hydrogen eller fossil. Da må man ha et generelt krav om en minimumslydprofil for bilen i området 1-20 km/t.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

K S

Vi kan jo bruke isbilens f....dømte lydsystem som mal?!?!!

Er tullete synes nå jeg. Hva med å være årvåken og kjøre hensynsløst, eller enda bedre hensynsfullt?
Greit at snø demper, men lydløse blir vi dessverre ikke. Og slett ikke på piggslitt asfalt!
Hjulstøy er det alltid, unntatt bed svært lave hastigheter, og hva er da risikoen????

bno

#9
Det beste blir vel å ha noen gående foran bilen for å varsle ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Kent

Synes heller vi kunne ha fått påbudt en varseltekst i blindeskrift på alle fire sider av bilen for å varsle blinde og svaksynte. Den støyen synes jeg ikke noe om.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

sølv-pilen

Mulig de ikke hører sus fra bilen.. Men de kan jo høre radioen....
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Leo

Hjelper ikke stort med lyd på bilen når fotgjengerne går med headset eller høreapparat på seg  ::)

arthur

EU vedtok i april (2014) et krav om å utstyre elbiler og andre stillegående kjøretøy med et lydvarslingssytem. Det møter blandede reaksjoner.

På grunn av EØS-avtalen er også Norge pliktet til å følge ordningen. Ifølge Vegdirektoratet skal forskriften endres i løpet av 2-5 måneder. Selve systemet skal fases inn i 2019.


http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/reagerer-paa-eu-krav-om-elbil-lyd/a/23312727/

Selv har jeg montert en trådløs ringeklokke som sier ding dong og som jeg bruker når jeg opplever fotgjengere som hverken ser eller hører i håp om at de kanskje vil høre litt.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

cra

Jeg tror det vil være mer å hente på å innføre påbud om bruk av refleks for fotgjengere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA