Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladetimer uten start-tidspunkt

Startet av Flyvind, tirsdag 10. februar 2015, klokken 00:43

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: cra på onsdag 21. januar 2015, klokken 13:13
Jeg tror det vil være mer å hente på å innføre påbud om bruk av refleks for fotgjengere.
Samt hjelm og forbud mot hodetelefoner.
Forbud mot hodetelefoner ville jeg dog ta tungt ta jeg ofte går med dette, men evner å se meg for allikevel :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hafting

Sitat fra: krl på tirsdag 20. januar 2015, klokken 20:46
Når veien er belagt med snø, så forsvinner hjulstøyen, så det er helt klart noe man må være oppmerksom på.

Elbiler beveger seg omtrent like lydløst som en sykkel, og på sykler er det påbudt med ringeklokke for å varsle fotgjengere!

Lydgenerator foran og bak er nok noe som bør påbys så fort som mulig...
På sykkel er ringeklokke påbudt; på bil er horn påbudt. Hva er problemet ditt egentlig? Hvis det er fotgjengere uti veien, bruk hornet akkurat slik du ville brukt ringeklokka på sykkelen. Og hvis det IKKE er folk i veien - vær stille! Syklister ringer ikke hele tiden de heller.

Min elbil er heldigvis for gammel til slik tull. Hvis jeg noengang blir pådyttet slikt, vil jeg sørge for å koble det ut. (Kan jo alltids hekte det på midlertidig for EU-kontrollen.) Lydgenerator er noe ordentlig tull, også på snødekt vei. Alle vet at bilene blir stillere i snøen, for det gjelder jo eksosbilene også. Lydgenerator i lave hastigheter er unødig, i lave hastigheter er det ikke noe problem å unngå folk. Og hvis noen er på vei ut i veien - bruk hornet. Det er en lydgenerator som vi bare aktiverer ved behov.

moonbuggy

Sitat fra: Hafting på torsdag 22. januar 2015, klokken 00:10
Sitat fra: krl på tirsdag 20. januar 2015, klokken 20:46
Når veien er belagt med snø, så forsvinner hjulstøyen, så det er helt klart noe man må være oppmerksom på.

Elbiler beveger seg omtrent like lydløst som en sykkel, og på sykler er det påbudt med ringeklokke for å varsle fotgjengere!

Lydgenerator foran og bak er nok noe som bør påbys så fort som mulig...

På sykkel er ringeklokke påbudt; på bil er horn påbudt. Hva er problemet ditt egentlig? Hvis det er fotgjengere uti veien, bruk hornet akkurat slik du ville brukt ringeklokka på sykkelen. Og hvis det IKKE er folk i veien - vær stille! Syklister ringer ikke hele tiden de heller.

Min elbil er heldigvis for gammel til slik tull. Hvis jeg noengang blir pådyttet slikt, vil jeg sørge for å koble det ut. (Kan jo alltids hekte det på midlertidig for EU-kontrollen.) Lydgenerator er noe ordentlig tull, også på snødekt vei. Alle vet at bilene blir stillere i snøen, for det gjelder jo eksosbilene også. Lydgenerator i lave hastigheter er unødig, i lave hastigheter er det ikke noe problem å unngå folk. Og hvis noen er på vei ut i veien - bruk hornet. Det er en lydgenerator som vi bare aktiverer ved behov.
+1 :)

Øyvind.h

Pga diger brøytekant i sykkelfeltet, og ikke mulighet til å holde god nok fart i bilfeltet, syklet jeg i dag på fortauet mesteparten av veien til jobb.

Fungerte fint, men ringeklokken hjalp dessverre sjeldent. Folk kikket ned i bakken og hørte meg ikke pga vind, hodetelefoner eller dype samtaler med kamerater.

Det eneste som fungerte var hensynsfull sykling i nærheten av fotgjengerne :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bno

Sitat fra: arthur på onsdag 21. januar 2015, klokken 08:23
EU vedtok i april (2014) et krav om å utstyre elbiler og andre stillegående kjøretøy med et lydvarslingssytem. Det møter blandede reaksjoner.

På grunn av EØS-avtalen er også Norge pliktet til å følge ordningen. Ifølge Vegdirektoratet skal forskriften endres i løpet av 2-5 måneder. Selve systemet skal fases inn i 2019.


http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/reagerer-paa-eu-krav-om-elbil-lyd/a/23312727/

Selv har jeg montert en trådløs ringeklokke som sier ding dong og som jeg bruker når jeg opplever fotgjengere som hverken ser eller hører i håp om at de kanskje vil høre litt.


Mer støy takk og for all del ikke krumme agurker
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Elmo

#20
Sitat fra: Hafting på torsdag 22. januar 2015, klokken 00:10
Min elbil er heldigvis for gammel til slik tull. Hvis jeg noengang blir pådyttet slikt, vil jeg sørge for å koble det ut.

De tidlige PSA elbilene (før 1998 ?) hadde faktisk fotgjengerhorn (i tillegg til vanlig horn). En knapp på vindusviskerhendelen som lager en litt merkelig gurglelyd.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sjokomelk

Sitat fra: Elmo på fredag 23. januar 2015, klokken 22:36
Sitat fra: Hafting på torsdag 22. januar 2015, klokken 00:10
Min elbil er heldigvis for gammel til slik tull. Hvis jeg noengang blir pådyttet slikt, vil jeg sørge for å koble det ut.

De tidlige PSA elbilene (før 1998 ?) hadde faktis fotgjengerhorn (i tillegg til vanlig horn). En knapp på vindusviskerhendelen som lager en litt merkelig gurglelyd.
Det gjør Ampera også! Et litt mer behagelig "burt burt" istedenfor "tuuuut".  :o
Har vært nødt til å bruke det et par ganger på folk som bare plutselig skråner ut i veibanen dessverre.

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA