Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Flyvind, mandag 09. februar 2015, klokken 19:35

« forrige - neste »

Flyvind

Jeg er selv ikke bypendler i rush trafikken og benytter derfor skjelden kollektivfeltet. Jeg ser helt klart at denne muligheten er til stor nytte og glede for EL bilister. My omtalt i media i det siste er i hvilken grad øvrige bilister lar seg irritere av de fordelere man oppnår som EL bilist. Ved dårlige vaner fra vår side forstår jeg godt at irritasjonen øker. Hvorfor kjører enkelte EL bilister konsekvent i kollektivfeltet selv om trafikken flyter rundt fartsgrensa? Hvorfor bryter enkelte EL bilister stadig lover og regler ved å "smette ut" i kollektiv feltet og passere trafikken på innsiden over fartsgrensa? Dere ødelegger for alle oss andre. Bruken av feltet kan være en saga blott før vi aner det bare fordi enkelte opptrer som i gjør i trafikken. Kjør pent er min oppfordring selv om du kanskje har svimlende nm under pedalen og rekkevidde andre kan drømme om.
2017 i3
2015 Eup solgt

Thomas Parsli

Sitat fra: Flyvind på tirsdag 20. januar 2015, klokken 14:06
Hvorfor kjører enkelte EL bilister konsekvent i kollektivfeltet selv om trafikken flyter rundt fartsgrensa?

Hvorfor ikke?
Hva er problemet så lenge de ikke hindrer andre? (de gjør presumtivt det motsatte ved å ligge i kollektivfeltet...)


Sitat fra: Flyvind på tirsdag 20. januar 2015, klokken 14:06
Hvorfor bryter enkelte EL bilister stadig lover og regler ved å "smette ut" i kollektiv feltet og passere trafikken på innsiden over fartsgrensa?
Hvilke lover og regler er det?

På E18 som jeg kjører daglig er ikke dette et problem, faktisk et langt større problem at enkelte ligger i venstre felt og hindrer trafikken.
Det er dessuten svært få som kjører over fartsgrensen i kollektivfeltet...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Davidsv

#2
Trafikkreglene §12:

Sitat
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a)   Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b)   Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c)   Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d)   Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
I følge punkt d er det altså lov å kjøre forbi i kollektivfeltet, for man må vel kunne si at kollektivfeltet omfattes av dette. Men! hvis man smetter inn og ut er man muligens ikke definert som kjørende i kollektivfeltet.

SitatHvorfor kjører enkelte EL bilister konsekvent i kollektivfeltet selv om trafikken flyter rundt fartsgrensa?
Dette forstår jeg ikke hvorfor skal være et problem. Man er ikke til hindring for noen.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

sølv-pilen

Slutt å bruke argumentet om at det ikke er noe problem, for selv om dere har rett i at det ikke er noe traffikalt i veien for det, er det ett problem når noen ødelegger for alle andre, som feks man mister bruken av kollektiv felt fordi noen få blir lagt merke til - bare for at de bruker feltet unødvendig. Det er jo nettopp derfor denne diskusjonen kommer opp.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Thomas Parsli

#4
Sitat fra: Davidsv på tirsdag 20. januar 2015, klokken 14:52
Trafikkreglene §12:

Helt enig i det du skriver, men det er vel vesentlig forskjell på "forbikjøring" og å "kjøre forbi".
Ligger jeg i høyre felt på E18 i 80km/t og tar igjenn en som ligger i venstre felt i 70km/t "kjører jeg forbi" uten at jeg vil kalle det en forbikjøring. Ligger jeg i venstre felt og bytter til høyre felt, kaller jeg det en forbikjøring.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Davidsv

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:19
Slutt å bruke argumentet om at det ikke er noe problem, for selv om dere har rett i at det ikke er noe traffikalt i veien for det, er det ett problem når noen ødelegger for alle andre, som feks man mister bruken av kollektiv felt fordi noen få blir lagt merke til - bare for at de bruker feltet unødvendig. Det er jo nettopp derfor denne diskusjonen kommer opp.

Jeg har ikke hørt noen argumenter på hvorfor noen synes det er så irriterende. Er jo enda dummere enn å bli irritert over at noen bruker reserverte seter på bussen selv om det er midt på natta og ingen andre i bussen!
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

sølv-pilen

Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis er enig i alt det som sies men blant argumenter mot El bil i kollektivfelt er at busser og taxier ikke kommer frem i kollektivfeltet. Klart mange irriterer seg når andre raser forbi i ett kollektivfelt når de selv ikke kan annet enn å stampe videre i en lang lang kø.

Noe av det første som kommer til å ryke av El bil fordeler er nettopp dette, man trenger ikke gi de flere argumenter for å stenge denne tilgangen.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Mippen

Er litt enig... Jeg ser flere elbiler som kjører i kollektivfeltet bare fordi de har lov- Ikke fordi det er trafikk. En del bruker også dette feltet som forbikjøringsfelt selv om den eneste bilen som ligger foran elbilen ligger i fartsgrensen eller over. Man har lov til å kjøre forbi biler i kollektivfeltet, men jeg syns også man bør kjøre skikkelig og ikke bruke det til tullekjøring. Er blitt en del motstandere av denne fordelen og ego kjøring hjelper ikke på dette. Som hoved regel skal man ikke benytte kollektivfeltet med mindre det er dårlig flyt i det/de andre feltene. Det er det samme som gjelder for motorvei. Det venstre feltet skal bare benyttes dersom det er dårlig flyt i det andre feltet.
Fremtiden er elektrisk.

Flyvind

Fint å få engasjerte svar når man skriver innlegg. Det at noen ikke ser problemet i det jeg tar opp er selve problemet. Hvor lenge vi får beholde fordelen avhenger av politiske beslutninger, men også folke opinionen. Jeg er derfor selv opptatt av å ikke irritere mer enn nødvendig. Det kan man bla gjøre ved å ikke opptre som om man er untatt fra lover og regler, som å holde fartsgrensa. Min erfaring begrenser seg til Mosseveien. Jeg kan ikke si meg enig i at noen mener at trafikken i kollektivfeltet her holder 50.
2017 i3
2015 Eup solgt

Carl Anton Stenling

Det skal også nevnes at bruk av kollektivfeltet innebærer forhøyet risiko for sammenstøt.

For min del betyr det at jeg ikke ønsker å kjøre svært mye raskere i kollektivfeltet enn køen i de øvrige feltene.

En annen konsekvens er at jeg ikke bruker kollektivfeltet unødvendig, dvs. vurderer økt risiko opp mot tidsbesparelsen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Birger

Sitat fra: Davidsv på tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:33
Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:19
Slutt å bruke argumentet om at det ikke er noe problem, for selv om dere har rett i at det ikke er noe traffikalt i veien for det, er det ett problem når noen ødelegger for alle andre, som feks man mister bruken av kollektiv felt fordi noen få blir lagt merke til - bare for at de bruker feltet unødvendig. Det er jo nettopp derfor denne diskusjonen kommer opp.

Jeg har ikke hørt noen argumenter på hvorfor noen synes det er så irriterende. Er jo enda dummere enn å bli irritert over at noen bruker reserverte seter på bussen selv om det er midt på natta og ingen andre i bussen!

Det er menneskets natur å irritere seg over andres fordeler ;-). Noen oppfatter det til og med som urettferdig at noen får fordeler pga. politisk måloppnåelse.

Så det er irrelevant om en ikke BØR irritere seg. Mange gjør det allikevel og det skaper såpass mye støy at det kan påvirke politikerne.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Olemann

Viktig diskusjon.   Og viktig å skille mellom hva man har lov/rett til og hva det er klokt å gjøre.

For meg er det åpenbart at forbikjøring i kollektivfeltet på tider av døgnet der flyten i de andre feltene er normal (oppunder fartsgrensen i høyre felt og litt over i venstre felt) skaper irritasjon hos mange.

Og like åpenbart at noen av disse skriver leserinnlegg, lager Facebook innlegg etc.

Jada, man HAR lov, men er det KLOKT?  Er poenget å hevde egen rett til man mister den, eller bidra til at fellesskapet får beholde denne retten lengst mulig?

Har forresten sett en ny variant som irriterer mange.  Elbiler smetter ut i det vanlige feltet før Høvik og Blommenholm (E18) fordi det er kø også i kollektivfeltet.  De sparer noen bil-lengder OG skaper både kø og irritasjon og farlige situasjoner når de presser seg INN i kollektivfeltet igjen noen sekunder senere.

Lov? Ja, sikkert.  Klokt? Nei.   Egoistisk? Ja.

Øyvind.h

Når jeg kom kjørende hjem fra hyttetur 1. januar i år kom jeg vestfra. Trafikken fløt rundt fartsgrensen i høyre felt, og litt over fartsgrensen i venstre (dette var ved Smart Club på slependen i retning sentrum).

Vi var to med Tesla som fulgte normal trafikk. Men det kom naturligvis en som kjørte sikksakk i de to vanlige feltene for å komme forbi en i kollektivfeltet, og la seg deretter i rundt 95-100km/t i kollektivfeltet. Sånne folk bidrar sterkt til at godet vil forsvinne.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thomas Parsli

#13
Sitat fra: Olemann på onsdag 21. januar 2015, klokken 08:48
Har forresten sett en ny variant som irriterer mange.  Elbiler smetter ut i det vanlige feltet før Høvik og Blommenholm (E18) fordi det er kø også i kollektivfeltet.  De sparer noen bil-lengder OG skaper både kø og irritasjon og farlige situasjoner når de presser seg INN i kollektivfeltet igjen noen sekunder senere.

Lov? Ja, sikkert.  Klokt? Nei.   Egoistisk? Ja.

Jeg må si jeg reagerer langt mer på denne kjøringen enn "forbikjøring i kollektivfeltet", selv når den skjer langt over fartsgrensen.
Det triste er at flere buss-sjåfører også gjør dette, uten tanke for hva det medfører bakover i køen (hvor det ofte står flere busser).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA