Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-event 27 februar kl 19

Startet av oto, mandag 09. februar 2015, klokken 15:32

« forrige - neste »

oto

Elbilskeptikere som ellers er miljø/klimabevisste serverer ofte en variant av dette argumentet mot gjeldende norsk elbilpolitikk:
"Avgiftsfordelene for elbil får folk til å kjøpe flere biler enn de ellers ville ha gjort. Familier som til nå kun har hatt én bil kjøper nå elbil i tillegg, slik at vi får flere to-bils-hushold. Evt. to til tre biler. Dvs. økt forbruk."
Min egen erfaring er snarere at familier med elbil pluss fossilbil tidligere allerede hadde to biler. To fossibiler. Men det er anekdotisk bevisføring.
Finnes det statistikk på dette? Jeg har søkt en del uten å finne noe. Elbilundersøkelsen som er referert mye her på elbil.no sier noe om antall biler elbil-husholdene har i øyeblikket, men den sier så vidt jeg kan se ikke noe om hvor mange som økte antall biler i husholdningen (eller som vurderer å gjøre det) fordi elbilen er så prisgunstig.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Mippen

Tror ikke det er gjort så mye research på dette. For å si det slik så har antall biler økt i alle år. Det er vel mer en trend pga bedre økonomi enn pga elbiler. Se på denne artikkelen: http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/01/02/1821/Nybil/rekordsalg-av-nye-biler-i-2014

Nybilsalget økte med 1,4 prosent i fjor. Det ble solgt 142151 nye personbiler. Av de var 18094 0-utslipp biler. Dvs 12,73 prosent av alle de nye bilene var elbiler. Det er derfor ikke helt hold i det utsagnet.Det som er sikkert er at det har blitt solgt mindre fossilbiler pga elbiler. 1,4% er uansett en liten økning når man sammenligner årstallene. Trenden har vært flere biler solgt hvert år før elbil boomen også.
Fremtiden er elektrisk.

snurrehue

Om det kjøpes flere vet jeg ikke. Men av egen erfaring, og etter hva jeg hører med andre med elbil, så er terskelen for å bruke bilen blitt langt lavere, og langt flere småturer kjøres. Jeg tar meg selv i å ta bilen langt mer på korte ærend hvor jeg tidligere enten spaserte eller brukte tråsykkel.

emil

#3
Sitat fra: sangiovese på tirsdag 20. januar 2015, klokken 12:11
Jeg tar meg selv i å ta bilen langt mer på korte ærend hvor jeg tidligere enten spaserte eller brukte tråsykkel.

Jeg tar meg selv i å kjøre mye flere turer på 10-30 mil enn før siden kostnaden med å hurtiglade er så mye lavere enn bensin og bom var. Alle kostnader utover verditap grunnet alder er egentlig bagateller i sammenligning.

Hadde et års overlapping med elbil og fossilbil, men så gikk fossilbilen til høggern. Så ingen øking i antallet biler.

Thomas Parsli

Jeg har fem bekjente som har elbil og vi har alle byttet ut en fossilbil med elbil.
Det er i tillegg 5-6 andre i nabolaget som har kjøpt elbil -samtlige har byttet ut en fossilbil.

Jeg tror heller ikke av noen av oss kjører mer, men de fleste er i en alder (30+) hvor man prøver å være mer aktiv...

Min erfaring er at (elbil)insentivene ikke øker antallet biler, men reduserer antallet fossilbiler. At man ikke kjører mer bil, men mindre fossilbil. Og at man blir mer bevist utslippene og kostnadene ved en fossilbil.

Jeg har også sett etter statistikk, men har ikke funnet tall hos SSB eller OFV.
Men dette burde elbilforeningen vite mye om...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

Min erfaring er lik Thomas. Mange bytter ut nummer to-bilen med en kortrekkevidde elbil, bare for å erfare at elbilen raskt får status som nummer en.

For egen del erstattet (langrekkvidde-)elbilen en nummer en-bilen, og håndterer nå i overkant av 50.000km i året. Den har erstattet all jobb- og fritidskjøring som forrige nr.1-bil gjorde i tillegg til at den har tatt over halvparten av kjørelengden bil nummer to rullet.

Ikke en eneste gang har det vært nødvendig å bruke den gjenværende bensinbilen på grunn av lade/rekkviddeutfordinger.

Til neste høst bytter vi ut bil nummer to, og blir helelektriske.

Espen Hugaas Andersen

Det er nok en del som kjøper en elbil i tillegg til en fossilbil som de eier fra før, men de fleste av disse personene ville trolig ha kjøpt en fossilbil i stedet, slik at de hadde hatt to fossilbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fiskeri

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. januar 2015, klokken 17:14
Det er nok en del som kjøper en elbil i tillegg til en fossilbil som de eier fra før, men de fleste av disse personene ville trolig ha kjøpt en fossilbil i stedet, slik at de hadde hatt to fossilbiler.
Ja, der er jeg. Har en datter som snart får lappen, og dermed blir det behov for mer enn èn bil. Måtte ellers ha kjøpt en liten fossilbil. Regner med at el-bilen vil bli den desidert mest brukte når vi får den.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Carl Anton Stenling

Å kjøpe en (ekstra) bil er en såpass stor investering at det er usannsynlig at man kjøper flere biler enn man trenger ut fra bruksmønster.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Willow

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 20. januar 2015, klokken 18:34
Å kjøpe en (ekstra) bil er en såpass stor investering at det er usannsynlig at man kjøper flere biler enn man trenger ut fra bruksmønster.

Godt poeng.

På grunn av forandring i livs-situasjon der barna vokser til og begynner med fritidsaktiviteter og må transporteres hit og dit, fikk vi behov for bil nr 2 da jeg ikke alltid rekker hjem i rushen før de hjemme må reise. Av og til blir vi til og med for mange passasjerer og må kjøre to biler.  Jeg kunne da enten få låne svigermors gamle dieseldyr på ubestemt tid, eller kjøpe en ny elbil og betale det samme i lån på bilen som bensin og bompenger ville ha kostet meg i måneden.
Så nå står bensinbilen parkert hjemme mesteparten av tiden da mannen min sykler til jobb, og bensinbilen taes med ut på langtur tungt nedlesset med tilhenger og takboks et par ganger i året.
Jeg har ønsket meg Elbil i årevis, så hadde det ikke vert for gratis bompasseringer og rimelig drift så hadde det ikke vert økonomisk mulig å kjøpe bil nr to, og vi hadde tatt imot "lånet" av dieseldyret.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Willow på tirsdag 20. januar 2015, klokken 19:31
Jeg har ønsket meg Elbil i årevis, så hadde det ikke vert for gratis bompasseringer og rimelig drift så hadde det ikke vert økonomisk mulig å kjøpe bil nr to, og vi hadde tatt imot "lånet" av dieseldyret.

Det vil selvfølgelig være spesielle situasjoner hvor en elbil blir såpass mye billigere at det muliggjør bilkjøp. Sammenligninger viser imidlertid at i de fleste situasjoner er totalkostnaden for elbil bare marginalt lavere enn for en sammenlignbar fossilbil.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Før elbilene hadde jeg kun 2-3 biler om gangen. Nå har jeg 12-15 biler. Helt klart flere biler etter at jeg begynte med elbiler.

MEN. Nå forurenser jeg nesten ikke, da fossilbilen kun brukes unntaksvis og 3-4 ganger i året. Forstår ikke hvordan flere biler på en person kan forurense mer enn en bil som liksom skal klare alle oppgavene, D.v.s være stor nok til en ferie, og samtidig liten nok til daglig bruk. ??? 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sn0le

Jeg hadde en Ford Galaxy varebil når jeg ble sammen men eks-samboeren min.
Hun hadde ikke bil, og brukte T-bane til/fra jobb.
Vi flyttet fra Oslo til Kløfta og behovet for en bil #2 meldte seg pga dårlig kollektivtilbud i forhold til jobben hennes.
Jeg mente at det ville være lurt å kjøpe en Leaf.
Den ville fungert som hennes pendlebil, samt familiens hovedbil siden den har mere enn 2 seter.
Hun mente det ble for dyrt, og en brukt Skoda Fabia 2001-modell ble kjøpt inn.
Da satt vi med 2 fossilbiler.
Så kom Tesla og jeg innså at vi trengte en bil som kunne brukes på ferie og andre langturer.
Alternativet var å betale 160.000,- i avgift for å få hvite skilt på Galaxyen, eller selge Galaxyen og kjøpe en Model S.
Valgte sistnevnte.
Så da hadde vi 1 elbil og 1 fossilbil.

I høst skjærte forholdet seg og hun flyttet ut.
Det går kun et par uker så ryker motoren på Skodaen, og hun ender opp med å bruke 15.000,- på å bytte motor (brukt motor) og clutch etc.
Bilen kostet 34.000,- 1 år tidligere.
Nå har det gått 3-4 mnd og bilen må på verksted på nytt.

En kollega av meg har en Leaf til pendling og en ny Octavia stv som langturbil.
De må ha 2 biler de og, men har da gjort motsatt av det vi gjorde.

2 andre kollegaer har mere eller mindre kjøpt seg Leaf for å pendle til/fra jobb i tillegg til bile(er) de hadde fra før.

Så det er komplekst, men det viser at det i alle fall blir feil å si at alle elbilister kjøper en elbil de egentlig ikke har bruk for bare for å spare tid og/eller penger på jobbpendling.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

elbas

Hvis vi tenker oss at mange kjøper en kortrekkevidde- elbil og har dermed den gamle diesel/bensinbilen stående(mulig bruker den etpar ganger i året). Denne gamle bilen vil stå å ruste og tilslutt gå til bilopphugging.

Alternativet hadde vært at en bruktbilkjøper ville kjøpt denne gamle bilen og dermed sluppet ut mer klimagasser enn en evt. nyere bil. Noen som er enige?
Nissan leaf 2014

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 20. januar 2015, klokken 21:50
MEN. Nå forurenser jeg nesten ikke, da fossilbilen kun brukes unntaksvis og 3-4 ganger i året. Forstår ikke hvordan flere biler på en person kan forurense mer enn en bil som liksom skal klare alle oppgavene, D.v.s være stor nok til en ferie, og samtidig liten nok til daglig bruk. ???
Fordi en bil ikke bare forurenser i bruk, men også produksjon. To eGolf forurenser antakelig mer i produksjon enn en enkelt Model S. Har man behov for plass og rekkevidde vil dermed en langturbil være langt mer gunstig enn to biler med kortere rekkevidde, spesielt når energien er så ren (og dermed lite å hente miljømessig ved å kutte snittforbruk teoretisk fra 200Wh/km til 180Wh/km.)

I sammenligning mellom eksempelvis bensindrevet Golf og eGolf vil eGolf ha høyere utslipp i produksjon, men henter inn bensinbilens forsprang gjennom bruk. Kjøper man to eGolf vil man i løpet av normal levetid aldri komme ut positivt sammenlignet med en enkelt bensingolf. Og det er 2 vs 1. Du kan jo tenke deg hvordan regnestykket blir ved 10 vs 2, selv om jeg tipper du henter inn mye av den ekstra forurensningen gjennom gjenbruk/maksimering av levetid.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA