Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjon på Dale/Camillas kro

Startet av Trekkoppbil, mandag 09. februar 2015, klokken 09:20

« forrige - neste »

Trekkoppbil

På enkelte arbeidsplasser er det altfor få ladepunkter.  Mange lader bare 1-2 timer, men de opptar et ladepunkt hele dagen.  Mange steder er det behov for et system der man deler på ladepunktene.  Lignende problemstillinger kan man ha på ulike offentlige parkeringsplasser.

Om kollegaer og el-bilister lager seg spilleregler for hvoran man deler på ladepunktene, så kunne man fått mye bedre utnyttelse.

En utvei kan være å ta strømmen fra et kjøretøy som er ferdig opplada. Det kan være en grei løsning i visse sammenhenger. Jeg gjorde det sjølv en gang, mitt på sommeren, da det såg ut til å være 2 kommunale biler som var forlatt for helga, og som tok opp begge kontaktene på et offentlig ladested en søndag, og jeg tok meg til rette og lånte strømmen 1-2 timer.  Enkelte ganger er det ikke så greit å ta seg til rette, om den parkerte bilen trenger strøm til klimaanlegg, eller batterivarmer eller hva det måtte være. Er det en fremmed bil, og det ikke er noen avtale om at du kan ta strømmen, så kan det være litt uryddig å ta strømmen.

Det ryddige hadde vært å ha spilleregler.

Hva om man legger en flyer på dash-bordet i bilen, med beskjed til andre om hvor lenge man trenger strøm.  Det kan være en enkel gest med beskjed om værsågod, ta gjerne strømmen når bilen har slutta å lade. Eller ta gjerne kontakta når den eller den lampa har slutta å lyse, etc.

Er det noen som har tid og lyst til å lage noen standard flyere, som kan deles ut på forumet her, og som vi kan skrive ut for å tagge bilen med?
Gjerne en hvor det er enkelt å redigere teksten, for den som måtte ønske det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA