Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Regjeringen vil kutte 40% fram mot 2030 - konsekvens elbil?

Startet av NegativeElectrode, mandag 09. februar 2015, klokken 08:28

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Det korrekte er: Hver 3dje elbil solgt i Europa, selges i Norge. På verdensbasis ble det produsert ca 200000 rene elbiler i fjor (inkludert Volt og Ampera) og Norge mottok vel 18000 biler.

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsn på mandag 19. januar 2015, klokken 22:23
Det korrekte er: Hver 3dje elbil solgt i Europa, selges i Norge. På verdensbasis ble det produsert ca 200000 rene elbiler i fjor (inkludert Volt og Ampera) og Norge mottok vel 18000 biler.
(min uthevning)

Vel, om det inkluderer de bilene så er det ikke rene elbiler det er snakk om. Sist jeg sjekket er det fossilmotor i begge.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

emil

Sitat fra: Amoss på mandag 19. januar 2015, klokken 22:42
Sitat fra: Ketill Jacobsn på mandag 19. januar 2015, klokken 22:23
Det korrekte er: Hver 3dje elbil solgt i Europa, selges i Norge. På verdensbasis ble det produsert ca 200000 rene elbiler i fjor (inkludert Volt og Ampera) og Norge mottok vel 18000 biler.
(min uthevning)

Vel, om det inkluderer de bilene så er det ikke rene elbiler det er snakk om. Sist jeg sjekket er det fossilmotor i begge.

Jepp, og til en viss grad feilinformert kun som rekkeviddeforlenger. Ved gitte situasjoner vil fossilmotoren drive hjulene direkte uten å gå via generator/batteri. De blir da å regne som pluginhybrider selv om de er hakket bedre enn f.eks Prius og alt annet fra Toyota/Lexus.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Amoss på mandag 19. januar 2015, klokken 22:42
Sitat fra: Ketill Jacobsn på mandag 19. januar 2015, klokken 22:23
Det korrekte er: Hver 3dje elbil solgt i Europa, selges i Norge. På verdensbasis ble det produsert ca 200000 rene elbiler i fjor (inkludert Volt og Ampera) og Norge mottok vel 18000 biler.
(min uthevning)

Vel, om det inkluderer de bilene så er det ikke rene elbiler det er snakk om. Sist jeg sjekket er det fossilmotor i begge.

Volt er en elbil med rekkeviddeforlenger (som BMW i3-versjonen med "reservekanne"). Bensinmotoren kan riktignok drive via girkassen som en spesiell modus. I praksis går Volt'ene to tredjedeler av tiden på strøm alene.

timingbeltkiller

Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 23:03
De blir da å regne som pluginhybrider selv om de er hakket bedre enn f.eks Prius og alt annet fra Toyota/Lexus.
DENNE TESTEN
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/
tyder på GM, Ford, VW, Tesla & CO er ganske mange hakk under Toyota på området som betyr mest
for menigmann: RELIABILITY.
 
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 20. januar 2015, klokken 13:50
Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 23:03
De blir da å regne som pluginhybrider selv om de er hakket bedre enn f.eks Prius og alt annet fra Toyota/Lexus.
DENNE TESTEN
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/
tyder på GM, Ford, VW, Tesla & CO er ganske mange hakk under Toyota på området som betyr mest
for menigmann: RELIABILITY.


I den sammenheng som vi snakket om her så var det nok snakk om forholdet:
- Batterielektrisk bil - best
- Serie-pluginybrid (også kjent som "elbil med rekkeviddeforlenger") - mindre bra, men dog bedre enn:
- Parallell-pluginhybrid - enda mindre bra, men fortsatt bedre enn:
- Rene fossilbiler - no comment.

De tre siste kategoriene er altså etter min mening helt klart "eksosbiler" selv om to av dem i større eller mindre grad kan kjøre mer eller mindre helt på strøm. Disse to kan til dels regnes som "elbiler" i visse sammenhenger basert på at de kan kjøre på strøm, men å påstå at selv seriehybridene er "rene elbiler" er og blir totalt feil.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

I følge teorien skal biler med enkel teknikk være mer pålitelige og feilfrie enn biler med komplisert teknikk.
Den enkleste teknikken har rene elbiler med en enkel drivenhet.
Den nest enkleste har rene fossilbiler med en noe mer komplisert drivenhet.
Den minst enkle/mest kompliserte har hybrider med  både elektrisk og fossil drivenhet.

Når i praksis hybridene til Toyota ogt Lexus er mer pålitelige og feilfrie enn både rene elbiler
og rene fossilbiler, tyder det på at fabrikantene av disse mangler evne og/eller vilje til å utnytte den teknologiske
fordelen de i utgangspunktet har. Rent eksempelvis kan noe av årsaken være planned obsolescence.

En annen forklaring kan være at en bilfabrikant som utvider modellutvalget med en eller flere elbiler,
vanskelig kan unngå at fabrikens negative sider følger med på ferden.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA