Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selge P85 nå, eller vente til rushet er over?

Startet av JanIvar, søndag 08. februar 2015, klokken 20:21

« forrige - neste »

JanIvar

Hei!

Jeg har nå sett gjennom noen av de tråder som går på rekkevidde, og melder meg på med mitt eget spørsmål.
Jeg trenger en anbefaling på en elbil som kan klare følgende:
- 95 Km tur-retur jobb.
- Bergensklima (dvs - skjelden under 0, men ofte 4-10 grader og regn).
- Ikke lading på jobb(Det er ladeplasser der, men de er fulle før jeg kommer på jobb).
- Varmeapparat og klima skal brukes slik de er ment. Altså 20 grader i kupeen hele året.
- Vei: 1/2 80 sone 4-felt, 1/2 60/70 sone der det aldri går over 70.

Så vidt jeg har skjønt på poster her vil dette kunne gå med:
- Kia Soul EV
- Mercedes B-klasse (kanskje - når vi får tester av denne i reell trafikk ? )
- Andre alternativer(foruten Tesla) ? Vil E-Golf klare dette ?

Mvh,
JanIvar



poskare

#1
Ja, e-golf klarer dette. Testet en e-Golf til jobb noen dager 12 mil t/r (+2-4 grader), og hadde nok til begge veier. Hastighet 1/4 60km /t, og 3/4 100-110km/t. Dette var versjonen uten varmepumpe, og med de temp du snakker om er VP et lurt tillegg, den minsker strømforbruk på varme med opp til 35% iht Volkswagen.

emil

Hvis du takler utseendet til Soul, synes den er grei å kjøre og kan godta ventetiden tror jeg ikke det er noe å diskutere.

Ellers vil nok både eGolf varmepumpe og Leaf fungere greit de aller fleste dagene i året, samme med Zoe og i3. For enkelte ekstremdager kan man kanskje godta en hurtiglading på hjemveien. Selv med Soul kan det være nødvendig på de værste vinterdagene. Fordel Soul er størst batteripakke i klassen, og når du for det meste holder deg under 80 vil ikke eventuell høyere luftmostand få like stor effekt som ved 100/110km/t

Mercedes stiller nok i en mellomklasse for seg selv med Tesla over. Selv om startprisen på MB er forholdsvis lav skal det ikke mye nødvendig ekstrautstyr til før du er opp mot 400.000,-

JanIvar

Takker for hurtige svar !

Jeg tenkte meg innom Kia for å høre på leveringstid på Soul, samt se om jeg klarer utseende "live". MB kan også være et alternativ, men dersom den kommer på vel 100k mer så skal jeg drive med endel salg til meg selv for å overbevise meg om at det er verdt pengene....

J

Trekkoppbil

Aller først ville jeg:
-Høre med arbeidsgiver om det kan settes opp flere ladepunkter.
-Se om kollegaene kan finne en løsning hvor man deler på på ladepunktene. Mange trenger kun å lade en liten del av dagen. Enkelte lader kun med 10A, og da kan du suge ut 6A fra den samme kursen.
-Sjekk om det er stikkontakter som ingen bruker. I enkelte garasjer er det 3-faseuttak, eller industrikontakter som ingen bruker, og som kan brukes, om du bare skaffer deg rett utstyr. Det kan også være stikkontakter som ingen bruker, men som du kan nå med en skjøteledning.
-Sjekk om det er offentlige ladepunkter i nærheten. Å gå noen hundre meter til fots kan være fint.

Om du kjører på motorvei i regnvær, så kan det gå mye energi. Det kan være lurt om du har mulighet til å lade ca 10kWt mens du er på jobb.

sølv-pilen

9 mil?? kom an.. finnes det biler som ikke greier denne distansen under disse forholdene??
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

K S

Sitat fra: JanIvar på mandag 19. januar 2015, klokken 20:01
Takker for hurtige svar !

Jeg tenkte meg innom Kia for å høre på leveringstid på Soul, samt se om jeg klarer utseende "live". MB kan også være et alternativ, men dersom den kommer på vel 100k mer så skal jeg drive med endel salg til meg selv for å overbevise meg om at det er verdt pengene....

J
Vi har Soul, bor utenfor Stavanger. Kjørte i gå en strekning på totalt 110 km med krevende topografi fra havflate og totalt 17-1800 høydemetre opp og ned igjen, fra rundt null til -5 etter skituren.
Starta med forvarma bil, var 2-3 timer på ski og klima på auto 22 grader. Hadde drøyt 20 km restrekkevidde og nær 20% igjen på batteri. Hadde rekkeviddeangst på forhånd, men ikke etterpå :-)
Ruten du beskriver bør gå som en lek.

Når det gjelder utseende, så likte jeg ikke Soul ved første gangs prøvekjøring, nå synes jeg den er tøffest av alle elbilene, faktisk veldig vellykket design.
Hadde merket i fronten vært VW eller annet Tysk merke med to eller tre bokstaver hadde nok mange flere innrømmet at de likte bilen. Min påstand. Når folk gidder å vente på VW ett år for å få en bil med varmepumpe, og VW starter å selge før produktet er ferdig utviklet...say no more!

Kiaen er bra den :-)

fiskeri

SitatNår det gjelder utseende, så likte jeg ikke Soul ved første gangs prøvekjøring, nå synes jeg den er tøffest av alle elbilene, faktisk veldig vellykket design.

Akkurat det samme opplevde jeg. Litt sånn "hmmm.?." da jeg så bilder av den, men helt overbevist etter prøvekjøring. Vil anbefale alle som vurderer Soul å oppsøke forhandler for å se bilen "live" og å prøvekjøre den. Bilen er (eller blir) kul. Og tenk da litt på hvordan konkurrentene ser ut....

Ønsker man et mer klassisk utseende, så er jo E-Golfen fin den, men den ser jo ut som - ja - en Golf, og er det det man helst vil ha, så går man for det. I tillegg har man jo ulike fargevalg, og kanskje Soul sin promoterte blå-med-hvitt-tak-farge ikke nødvendigvis passer alle. Litt dumt å gå glipp av et godt alternativ dersom man - ut fra bilder og andres synsing - tror at man ikke liker utseende. Prøv den og opplev den, og deretter er det helt greit å velge noe annet på grunn av at man ikke takler utseendet.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Mippen

Hvis du forteller litt hvor ruten går så kan kanskje vi hjelpe litt mer. Jeg bor selv i Bergens området og er vant til dette klimaet. Kjører for eksempel fint 120km til Voss med 15-20% kapasitet igjen i 4-5 minus og i 0-føre med slaps og regn/sludd. Har en Leaf 13 modell. Har aldri kjørt under 10mil på vinteren her hjemme på en lading. Hvis du kjører forbi en hurtiglader er det ofte nok med 5 minutter hvis du ser det kniper på denne. Eventuelt en liten halvtime på 16a.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Sitat fra: K S på tirsdag 20. januar 2015, klokken 18:35
Sitat fra: JanIvar på mandag 19. januar 2015, klokken 20:01
Når det gjelder utseende, så likte jeg ikke Soul ved første gangs prøvekjøring, nå synes jeg den er tøffest av alle elbilene, faktisk veldig vellykket design.
Hadde merket i fronten vært VW

Enig, bare at jeg likte utseende umiddelbart. Fikk kjøre denne bilen og likte også meget godt den majestetiske sittestillingen og kjørefølelsen, og hadde den hatt VW sitt merke og seilefunksjon hadde denne tronet øverst på ønskelisten min.

Ellers anbefales Renault Zoe av nyeste typen. Med den bør turen gå som en lek, samtidig som eventuell mellomlading tas på rekordtid fra et vanlig rødt industristikk med innebygget 22 kW lader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JanIvar

Sitat fra: Mippen på tirsdag 20. januar 2015, klokken 22:29
Hvis du forteller litt hvor ruten går så kan kanskje vi hjelpe litt mer. Jeg bor selv i Bergens området og er vant til dette klimaet. Kjører for eksempel fint 120km til Voss med 15-20% kapasitet igjen i 4-5 minus og i 0-føre med slaps og regn/sludd. Har en Leaf 13 modell. Har aldri kjørt under 10mil på vinteren her hjemme på en lading.

Tusen takk for tilbakemelding. Ruten går tur-retur Nordhordland til Sotra, så det er stort sett flatt, 9 tunneller og 50/50-mix mellom 80 og 60-soner med gode sjanser for kø(Åsane, Sotrabroen, Fløyfjellet).

Utfra tilbakemeldingene over vil nok de fleste "200"-km biler fungere fint (E-Golf, Leaf, MB-E, Zoe, Soul). Men etter å ha sett Soul live er den ikke så stygg som jeg fikk inntrykk av første gang. Leveringstiden på Soul derimot .. Alt annet enn Titangrå er ukjent (dvs - sept/oktober tidligst) fikk jeg beskjed på. Nå har jeg det ikke travelt - i løpet av året holder for meg - har leasingbil som bør gå ut tiden sin.

J

DannyRS

Et lite innspill på hva som er mulig med Leaf:
En rute jeg regelmessig kjører til jobb er ca 90 km t/r. 60 km av disse er i 100/110-sone. Resterende er for det meste 80/60-sone.
Jeg kjører i fartsgrensa, med en sikkerhetsmargin  ;)

Starter jeg med oppvarmet bil og 100%. Lader ikke på jobb.
Klimaanlegget på auto, 20 deg C.

Det holder som regel uten endring. Litt LBW og VLWB må påregnes.
Har kjørt litt saktere en gang. Hjalp veldig å slakke ned til 100 km/t.

Utfra dette burde vel mange elbiler klare 95 km?
'14 Nissan Leaf Acenta

Øyvind.h

Sitat fra: DannyRS på onsdag 21. januar 2015, klokken 13:11
Jeg kjører i fartsgrensa, med en sikkerhetsmargin  ;)
Speedometeret har god innebygget sikkerhetsmargin. 2012 mod Leaf og eldre har bortimot 10% feilvisning (dvs holder du 80 på speedo kjører du i praksis i 72-74km/t).

Nyere (2013->) har tilsynelatende mindre margin, og holder rundt 77-78 når speedo sier 80. Hadde vært interessant å høre måling av din -14 mot GPS for å se om Leaf har enda mer presist speedo nå, eller om de holder fast på litt margin (slik de fleste andre produsenter gjør).

100 i 110-sonen bør uansett være helt akseptabelt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. januar 2015, klokken 13:19
Speedometeret har god innebygget sikkerhetsmargin. 2012 mod Leaf og eldre har bortimot 10% feilvisning (dvs holder du 80 på speedo kjører du i praksis i 72-74km/t).

Nyere (2013->) har tilsynelatende mindre margin, og holder rundt 77-78 når speedo sier 80. Hadde vært interessant å høre måling av din -14 mot GPS for å se om Leaf har enda mer presist speedo nå, eller om de holder fast på litt margin (slik de fleste andre produsenter gjør).

Min 1. gen USA bil har mindre enn 5% feilvisning. 93km/t = 90km/t.

Teknaen jeg prøvekjørte i sommer tror jeg viste 73-74km/t på fartsmåletavla her med CC på 80.


Øyvind.h

Sitat fra: emil på onsdag 21. januar 2015, klokken 14:03
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. januar 2015, klokken 13:19
Speedometeret har god innebygget sikkerhetsmargin. 2012 mod Leaf og eldre har bortimot 10% feilvisning (dvs holder du 80 på speedo kjører du i praksis i 72-74km/t).

Nyere (2013->) har tilsynelatende mindre margin, og holder rundt 77-78 når speedo sier 80. Hadde vært interessant å høre måling av din -14 mot GPS for å se om Leaf har enda mer presist speedo nå, eller om de holder fast på litt margin (slik de fleste andre produsenter gjør).

Min 1. gen USA bil har mindre enn 5% feilvisning. 93km/t = 90km/t.

Teknaen jeg prøvekjørte i sommer tror jeg viste 73-74km/t på fartsmåletavla her med CC på 80.

Kjører innimellom en Leaf fra mars 2012. Den har snaut 10% feilvisning. Men den er levert og solgt ny i Norge av BNH.

Om du har kjørt en Tekna med så stor feilvisning tyder det på at det enten er stor variasjon i produksjonsseriene, eller at bilen leveres med stor variasjon i dekkstørrelse.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA