Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lade Hybrid bil på offentlige ladestasjoner?

Startet av Mippen, søndag 08. februar 2015, klokken 09:28

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: kos på mandag 19. januar 2015, klokken 20:17
Trist om det ikke blir brukt.

Heldigvis står ikke den og de fleste andre betalings ladestasjoner og faller på din og et par tre andre brukere her sin boikott og store demostrasjoner.

Vi andre gleder oss over enda flere muligheter til å kjøre elbil istedenfor fossilbil. Gleder meg til GrønnKontakt åpner minuttsladere på E18 Brokelandsheia og E39 ved Egersund. Da blir Stavanger og Oslo enda lettere tilgjengelig. Med brokelandsheia kan jeg kutte noen minutter på Rugtvedt og heller fylle bufferkapasitet på Brokelandheia ved behov.

Desember regningen min fra Fortum ble på 72.50kr, men da hadde jeg riktnok også ca en 100-lapp med SMS-lading fordi RFID brikken var glemt igjen. Januar regningen blir derimot den store spørsmålet, for hver helg i år har vi reist og ladet på Fortum ladere.

kos

Nå er jeg en av de som har besøkt stasjonen i Bergen i dag. Men drittkastingen din Emil kan du spare til Moderator.

Carl Anton Stenling

Tenker at både de som bruker stasjonen og de som boikotter bidrar i læringen. Hurtigladeoperatørene trenger å finne ut hva som faktisk fungerer i markedet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Gordon Retriever

Jeg er ikke overbevist:  BKK as er under offentlig eierskap.  Største aksjonær er Statkraft Industrial Holding AS (som naturlig nok er en del av Statkraft) med rett under 50% av aksjene. Sammen med nest største eier, Bergen Kommune kontrolleres nesten 90% av selskapet. De resterende småaksjonærene er stort sett kommuner rundt Bergen.

Bergensområdet bør være blant de mer interessante i landet for utbygging av et tett ladenettverk. Ved å gå inn så kraftig i dette markedet, risikerer det offfentlig eide BKK å gjøre det mindre attraktivt for private aktører å investere i hurtiglading i Bergensområdet.

Hvis dette derimot er en ønsket utvikling, bør det vurderes å gjøre noe tilsvarende også i nærområdene til andre kraftselskaper Statkraft er tungt inne i - dvs. Agder Energi as, Skagerak Energi as og Istad as.

Mippen

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 19. januar 2015, klokken 21:27
Bergensområdet bør være blant de mer interessante i landet for utbygging av et tett ladenettverk. Ved å gå inn så kraftig i dette markedet, risikerer det offfentlig eide BKK å gjøre det mindre attraktivt for private aktører å investere i hurtiglading i Bergensområdet.


Jeg ser poenget ditt. Problemet er at det ikke virker for oss som bruker stasjonene fra tid til annen at det er noe vilje for å satse fra private sin side. Naturligvis kan det være at det jobbes i kulissene med dette, men det har skjedd svært lite på lang tid. De fleste hurtigladerne i Bergens området og Hordaland er offentlige ladere. Det er vel 2 privat drevne ladere i Bergen (Sandegruppen). Noen må starte hvis ikke ladeproblemene skal bli større. Bra at det offentlige for en gang skyld er litt frampå. Etter mitt skjønn burde det være attraktivt å sette opp semi hurtigladere på bensinstasjoner og butikksenter. Det er ikke slik at de offentlige laderene er nok. Det må flere ladere på plass i de ulike bydelene og på knutepunkt utenfor byen. På tide at også private satser...
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: kos på mandag 19. januar 2015, klokken 20:17
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 19. januar 2015, klokken 20:12
Sitat fra: kos på mandag 19. januar 2015, klokken 20:00
La være å bruke stasjonen.

Jeg synes det er helt greit at noen velger å la være å bruke tilbudet. Vi er midt i en læringsprosess hvor utforming av stasjoner, prismodeller og marked skal prøves ut.

Uansett fint at vi nå ser utbygging av mer enn ett hurtigladepunkt av gangen.


Trist om det ikke blir brukt.

Å, det blir nok brukt. Personlig ser jeg frem til å kunne parkere og lade på 22kW neste gang jeg er i Bergen istedenfor 3,7kW i ByGarasjen. Det blir deilig å få fylt opp Teslaen i løpet av en spasertur rundt i byen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Sitat fra: Mippen på mandag 19. januar 2015, klokken 21:57
På tide at også private satser...
For at private skal satse, må det være penger i det. Da hadde vel fossilstasjonene forlengst kastet ut halvparten av pumpene? Stasjonene ligger jo klare med tomt, innfart, vaskehall og pølsebod.

Mippen

Sitat fra: KjellG på mandag 19. januar 2015, klokken 23:10
Sitat fra: Mippen på mandag 19. januar 2015, klokken 21:57
På tide at også private satser...
For at private skal satse, må det være penger i det. Da hadde vel fossilstasjonene forlengst kastet ut halvparten av pumpene? Stasjonene ligger jo klare med tomt, innfart, vaskehall og pølsebod.

Nye tjenester krever nye ideer for å tjene penger. Bensinstasjoner tjener mest penger på pølser og bilvask, ikke på bensin eller diesel. Derfor lønner det seg å ha ladestasjoner på kiosker, bensinstasjoner, butikker, spisesteder mm. Poenget er at kunder  kan bruke penger på å gjøre ting de ellers skulle ha gjort mens de lader.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på tirsdag 20. januar 2015, klokken 08:40
Nye tjenester krever nye ideer for å tjene penger. Bensinstasjoner tjener mest penger på pølser og bilvask, ikke på bensin eller diesel. Derfor lønner det seg å ha ladestasjoner på kiosker, bensinstasjoner, butikker, spisesteder mm. Poenget er at kunder  kan bruke penger på å gjøre ting de ellers skulle ha gjort mens de lader.

Men det må også være mulig å kjøpe tjenesten hurtiglading uten  å måtte stå i pølsekøen først, og der har bl.a Statoil noe de kan forbedre. Hvis jeg trenger 5-minutters påfyll for å roe rekkeviddeangsten vil jeg ikke først stå i 5 minutters pølsekø for å  så forhåndsbetale for 15 minutter lading.

Akkurat der kan jeg godta en sammenligning med bensinpumpene. Man setter inn kort, taster kode og starter tanking. Når tankingen er ferdig trekkes det totale beløpet fra konto. Det burde de kunne klare på hurtigladeren også, uavhengig om man betaler for kWh eller tiden brukt.

Mippen

Tenkte ikke at man må stå i kø for å betale. Man burde naturligvis kunne betale på samme måte som på en bensinstasjon. Med kort ute og inne og eventuelle abonnement tjenester.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Sitat fra: KjellG på mandag 19. januar 2015, klokken 23:10
For at private skal satse, må det være penger i det. Da hadde vel fossilstasjonene forlengst kastet ut halvparten av pumpene? Stasjonene ligger jo klare med tomt, innfart, vaskehall og pølsebod.

Fossilstasjonene er stort sett eid av oljeselskapene, som har mye å tape og lite å vinne på at elbilene "tar over".
Og spør du IBM, Nokia eller Kodak kan de sikkert fortelle deg om en rekke områder det lå penger i, men som de ikke "trodde på" fordi inntektene deres kom fra et konkurrerende område.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Det er heldigvis noen bensinstasjoner som har skjønt det og tilbyr lading, men alt for få... De som tilbyr dette tror jeg tjener på det.

For eksempel denne stasjonen https://www.facebook.com/bestjolstraholmen er flink både til å markedsføre seg på nettet og lokalt. I sommer hadde de tilbud hvis du ladet for mer enn 90kr på mat.
Fremtiden er elektrisk.

Electrix

Sitat fra: emil på tirsdag 20. januar 2015, klokken 08:59
Sitat fra: Mippen på tirsdag 20. januar 2015, klokken 08:40
Nye tjenester krever nye ideer for å tjene penger. Bensinstasjoner tjener mest penger på pølser og bilvask, ikke på bensin eller diesel. Derfor lønner det seg å ha ladestasjoner på kiosker, bensinstasjoner, butikker, spisesteder mm. Poenget er at kunder  kan bruke penger på å gjøre ting de ellers skulle ha gjort mens de lader.

Men det må også være mulig å kjøpe tjenesten hurtiglading uten  å måtte stå i pølsekøen først, og der har bl.a Statoil noe de kan forbedre. Hvis jeg trenger 5-minutters påfyll for å roe rekkeviddeangsten vil jeg ikke først stå i 5 minutters pølsekø for å  så forhåndsbetale for 15 minutter lading.

Akkurat der kan jeg godta en sammenligning med bensinpumpene. Man setter inn kort, taster kode og starter tanking. Når tankingen er ferdig trekkes det totale beløpet fra konto. Det burde de kunne klare på hurtigladeren også, uavhengig om man betaler for kWh eller tiden brukt.
De kunne jo faktisk gjort det ennå enklere. På dieselpumpa kan du også vanligvis starte tanking med en gang for så å gå inn og betale. Man burde også kunne starte lading umiddlebart for så å gå inn og betale, da lader man ihvertfall mens man står i kø og handler. Da slipper de også å installere egne kortautomater ved laderne hvis det er det som hindrer de, og faren for at noen sticker fra regninga vil jeg tro er mye mindre for lading siden det tar lengre tid (større sjanse for å bli observer) og det er mye mindre beløp å stjele (40-80 kr for lading istedet for 500-1000 for full tank), i tillegg er kostnadstaper veldig lite for stasjonen om noen skulle stjele strøm, under 20 kr for fullt batteri på en leaf, kontra 450-900 kr for full tank med diesel eller bensin der avansen er veldig liten.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ferry

Sitat fra: Mippen på tirsdag 20. januar 2015, klokken 09:34
Det er heldigvis noen bensinstasjoner som har skjønt det og tilbyr lading, men alt for få... De som tilbyr dette tror jeg tjener på det.

For eksempel denne stasjonen https://www.facebook.com/bestjolstraholmen er flink både til å markedsføre seg på nettet og lokalt.

Shell/Seven Eleven/Veikroa på Nes i Ådal er verdt å nevne i denne sammenheng. De har satt opp hurtiglader uten offentlig støtte http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3296-strommen-gikk-mot-strommen
Jeg fikk akkurat faktura fra Fortum på 200,- fra denne laderen. Men jeg har brukt det mangedoble på kaffe, vafler, pølse og Farris mens jeg har ventet.

Thomas Parsli

Sitat fra: Mippen på tirsdag 20. januar 2015, klokken 09:34
Det er heldigvis noen bensinstasjoner som har skjønt det og tilbyr lading, men alt for få... De som tilbyr dette tror jeg tjener på det.

Jeg vil gjerne tro det, men når jeg ser hvor ofte laderen hos Statoil på fornebu er nede virker det som om tapt omsetning ikke plager de nevneverdig.
Men kanskje det er for mange sakteladeplasser der ute?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA