Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lade Hybrid bil på offentlige ladestasjoner?

Startet av Mippen, søndag 08. februar 2015, klokken 09:28

« forrige - neste »

Thomas Parsli

#15
Bergenserene er utrolig heldige som har fått Norges -hvis ikke verdens- beste hurtigladeplass! Gratulerer!

Vi som bor i hovedstaden, Oslo -eller elbilhovedstaden Asker-, får bare håpe politikerene dilter etter på et tidspunkt.

På lørdag skulle jeg lade på Fornebu (spiste lunsj med foreldrene min på Sjøflyhavna) og der virket selvfølgelig ikke DC-laderen. Ble en ekstra stopp på 16A Type-2 så jeg fikk nok strøm til å kjøre til Sandvika, hvor jeg hurtigladet på Fortums lader til 2,50/min.
Jeg hadde gladelig betalt 10,- + 2,50/min på en super lader plassert på Skøyen, istedenfor å finne en 16A lader på Majorstuen...

Mens vi venter på like fin hurtigladerstasjon som i Bergen, kjører jeg daglig forbi "Fremtidens hurtigladestasjon" på Skøyen mens jeg lurer på om jeg skal le eller gråte...

Men en dag i nær fremtid åpner vel en ordentlig hurtigladerstasjon på den veien på jord med flest elbiler?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 19. januar 2015, klokken 13:30
Bergenserene er utrolig heldige som har fått Norges -hvis ikke verdens- beste hurtigladeplass! Gratulerer!

Så får vi håpe at bergensere og tilreisende setter pris på tiltaket. Flere sånne langs landets hovedferdselsårer hadde også vært fint. Vil tro at tomteprisen oppover Østerdalen f.eks er en del lavere enn midt i Bergen sentrum selv om der kommunen vel eier plassen.

jkirkebo

Sitat fra: nime01 på mandag 19. januar 2015, klokken 11:52
Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 11:12
Jeg har i flere tråder dokumentert at selv med 2.5kr/min vil det i mange tilfeller være billigere å kjøre Leaf 30-40 mil enn dieselbil, også vinterstid med lavere ladehastighet.
Har du en lenke til den sammenligningen din?
Du får nemlig ikke ladet til 2,50/min på Danmarksplass. Lader du i 20min er minuttprisen 3kr.

Besparelse er fraværende, ladeventetid underveis er minimum halvannen time, og man har likevel 51kr tilovers til eventuelle bompenger for dieselbilen.

Jeg lever forsåvidt godt med ventetiden underveis, men da må det også være billigere å ta elbilen.

Laderne settes nok ikke opp for at de som har elbil + dieselbil skal velge elbilen på langtur. Det markedet er lite. De settes opp av to grunner:

- For å gi litt påfyll til de som har litt for lite strøm til å komme seg fram
- For å gi folk mulighet til å klare seg kun med elbil

For disse to gruppene er prisen veldig ok. Besparelsen ved å slippe å ha en bil til er ganske stor. Og trenger man bare 5-10 minutters påfyll for å komme fram blir det heller ikke store summen av det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: kos på mandag 19. januar 2015, klokken 12:36
Så er det noen som mener at vi må bygge ut lavhastighets ladere 16 amper, med parkeringsplass. Dette målet ser jeg som helt urealistisk, hvem skal betale strømmen, hvem skal avstå grunn.

Det er her vi snakker forbi hverandre. Ingen har argumentert for flere parkeringsplasser, men å bygge ut mer lading på de plassene SOM ALT FINNES. Ideelt bør man enkelt kunne finne et Type 2 uttak på minst 16A å lade på bortimot hvor som helst man parkerer. Kun på den måten sikrer vi at de ladbare hybridene kjører mest mulig på strøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

#19
Jeg ser helt klart at det er en utfordring å bo i leilighet og ha elbil. Jeg har gjort dette selv og kunne ikke ha elbil. Det man bør jobbe for er å få på plass lademuligheter i nærmiljøet til de som ikke har mulighet til å ha egen ladestasjon hjemme. For å snu på det er det mange leiligheter som ikke en gang har parkeringsplasser. Da er det en større utfordring. Det er ofte slik når man flytter en plass så må man ofre noe for å få noe annet. Hvis man bor sentralt kan man ikke alltid få alle fordeler som man har når man bor litt utenfor det mest tettbygde og har plass til bil og annet. Når man bor sentralt har man masse andre fordeler som ikke andre har.
Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

BMWs lading fra lyktestolper kan bli løsningen i bygater. For fremtiden burde alle grøfter nær parkeringsplasser o.l. i byene som graves også få strømtilførsel for elbil ladere, samt at man bygger "stamnett" for ladeinfrastruktur nå man graver opp bygater.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mippen

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 19. januar 2015, klokken 15:23
BMWs lading fra lyktestolper kan bli løsningen i bygater. For fremtiden burde alle grøfter nær parkeringsplasser o.l. i byene som graves også få strømtilførsel for elbil ladere, samt at man bygger "stamnett" for ladeinfrastruktur nå man graver opp bygater.

Det hadde vært et supert konsept. Spørsmålet er hvordan man skal fordele kostnaden?
Fremtiden er elektrisk.

kos

Hei - stasjonen er kjempefin, men det kommer antagelig en til ved Oppedal - Lavik på Lavik siden. Sognefjorden. Da har man et kjempesystem for lade stasjoner langs E39 gjennom Hordaland. med stasjoner for vær 8 mil.  Fra Os til Lavik. Med 2 store stasjoner.

Thomas Parsli

Sitat fra: Mippen på mandag 19. januar 2015, klokken 15:14
Jeg ser helt klart at det er en utfordring å bo i leilighet og ha elbil. Jeg har gjort dette selv og kunne ikke ha elbil.

Samme her

Sitat fra: Mippen på mandag 19. januar 2015, klokken 15:14
Når man bor sentralt har man masse andre fordeler som ikke andre har.

Som f.eks bilkollektiv og langt bedre kollektivtransport!

Med de parkeringsproblemene vi tross alt har i storbyene, tror jeg tilbud som zipcar (store distrubuerte bilkollektiv) er viktigere for miljøet enn ladeplasser for de som bor i leilighet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ferry

Sitat fra: kos på mandag 19. januar 2015, klokken 13:25
Hei . "her koster strømmen 2.50 pr. minutt" er helt feil. Her koster tiden å stå der 2.5 per minutt eller for å si det enkelt kroner 3600 kroner døgnet for parkering og strøm.

Du trenger ikke være beskjeden. Tenk på hva dette koster i uka! Eller på en måned! Eller på et år! Eller på hundre år! Det blir mye penger det! 1,3 millioner i året. Fra jesu tid og til i dag ville det blitt 2,6 milliarder, minst. Og da har du ikke engang fått brukt bilen. Den har jo stått til lading i over 2000 år.
Nei, det er nok best å dra regnestykket motsatt vei. Hvis du parkerer bare 1 picosekund, da blir det billig da. Det blir så billig at jeg gidder ikke engang å regne ut hvor billig det blir.
[/rant)


PS: Har du ennå ikke gått tom for "hei"? ;)

Mippen

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 19. januar 2015, klokken 16:48
Sitat fra: Mippen på mandag 19. januar 2015, klokken 15:14
Jeg ser helt klart at det er en utfordring å bo i leilighet og ha elbil. Jeg har gjort dette selv og kunne ikke ha elbil.

Samme her

Sitat fra: Mippen på mandag 19. januar 2015, klokken 15:14
Når man bor sentralt har man masse andre fordeler som ikke andre har.

Som f.eks bilkollektiv og langt bedre kollektivtransport!

Med de parkeringsproblemene vi tross alt har i storbyene, tror jeg tilbud som zipcar (store distrubuerte bilkollektiv) er viktigere for miljøet enn ladeplasser for de som bor i leilighet.

Thomas

Tok ordene ut av munnen min...  :)
Fremtiden er elektrisk.

kos

Ferry - du glemte det viktigste. La være å bruke stasjonen. Noe jeg ikke har tenkt å gjøre.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: kos på mandag 19. januar 2015, klokken 20:00
La være å bruke stasjonen.

Jeg synes det er helt greit at noen velger å la være å bruke tilbudet. Vi er midt i en læringsprosess hvor utforming av stasjoner, prismodeller og marked skal prøves ut.

Uansett fint at vi nå ser utbygging av mer enn ett hurtigladepunkt av gangen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

kos

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 19. januar 2015, klokken 20:12
Sitat fra: kos på mandag 19. januar 2015, klokken 20:00
La være å bruke stasjonen.

Jeg synes det er helt greit at noen velger å la være å bruke tilbudet. Vi er midt i en læringsprosess hvor utforming av stasjoner, prismodeller og marked skal prøves ut.

Uansett fint at vi nå ser utbygging av mer enn ett hurtigladepunkt av gangen.


Trist om det ikke blir brukt.

Ferry

Akkurat den stasjonen der kommer jeg nok ikke til å bruke stort, da den ligger 50 mil unna. Men jeg bruker andre stasjoner til 2,50 pr. minutt. Fikk min andre faktura fra Fortum nå, den var på 200,-. Den første fakturaen jeg fikk var på 20,- men den slapp jeg å betale. Så på 2 måneder med elbil har jeg hurtigladet for 200,- i tillegg til ca. 450 kWh i egen garasje. Totalt 5-600,- kr. Det er drøyt 3000,- mindre enn jeg ellers ville brukt på bensin. Så jeg er godt fornøyd.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA