Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lade Hybrid bil på offentlige ladestasjoner?

Startet av Mippen, søndag 08. februar 2015, klokken 09:28

« forrige - neste »

Mippen

Gode nyheter til pendlere og lokale.

SitatFor 2,50 kroner minuttet kan du fra mandag fylle elbilen din med strøm på ett av de 14 nye ladepunktene på Danmarks plass.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/60-kr-for-full-elbiltank-3283455.html
Fremtiden er elektrisk.

pwb

Det er vel ingen god nyhet at det er dyrere å bruke en leaf enn en dieselbil?

emil

Sitat fra: pwb på mandag 19. januar 2015, klokken 10:20
Det er vel ingen god nyhet at det er dyrere å bruke en leaf enn en dieselbil?

Vi har alle fått med oss at du hater minuttsbetaling og heller betaler for dyrt begrenset fossilt drivstoff. Kan vi heller nå glede oss over at det blir bygget hurtigladere, og flere på samme sted enn at du forsøpler hver eneste tråd?

pwb

Så når man ikke har samme mening som Emil så skal man holde kjeft?

emil

#4
Sitat fra: pwb på mandag 19. januar 2015, klokken 11:07
Så når man ikke har samme mening som Emil så skal man holde kjeft?

Nei, men nå har du de siste månendene spammet hver eneste tråd relatert til hurtiglading hva du mener om minuttsprising og kommet med udokumenterte kostnadssammenligninger med fossilbil. Vi har alle fått med oss hva du mener om minuttsprising, så nå kan du roe ned den saken litt.

Jeg har i flere tråder dokumentert at selv med 2.5kr/min vil det i mange tilfeller være billigere å kjøre Leaf 30-40 mil enn dieselbil, også vinterstid med lavere ladehastighet.

KjellG

Hvordan er dette satt opp? For med ser det ut til å være parkeingsplass for fire biler, men bare to ladeuttak? En skulle tro at arealer er minst like dyrt som "stikkontakter"?

emil

Sitat fra: KjellG på mandag 19. januar 2015, klokken 11:17
Hvordan er dette satt opp? For med ser det ut til å være parkeingsplass for fire biler, men bare to ladeuttak? En skulle tro at arealer er minst like dyrt som "stikkontakter"?

Masse bilder og litt mer info her:

http://www.bkk.no/privat/kundeservice/flere-tjenester/Elbiler_og_lading/article45211.ece

zbk

Er det kun mulig å betale med den proprietære appen eller finnes det løsninger for oss som ikke er villige til å selge sjelen til Apple eller til å sende alle personopplysningene våre til Google?

Hvis kun app-betaling er mulig er neste spørsmål om dette er Transnova-støttet utbygging? Misliker det sterkt om offentlig støtte brukes til fastlåste løsninger som ekskluderer betydelige deler av befolkningen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

#8
Sitat fra: nime01 på mandag 19. januar 2015, klokken 11:52
Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 11:12
Jeg har i flere tråder dokumentert at selv med 2.5kr/min vil det i mange tilfeller være billigere å kjøre Leaf 30-40 mil enn dieselbil, også vinterstid med lavere ladehastighet.
Har du en lenke til den sammenligningen din?

En av de:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18762.msg308224.html#msg308224

Sett ellers opp ditt eksempel basert på litt mer konkrete strekninger enn bare tatt løst ut av luften.

Sitat
Jeg lever forsåvidt godt med ventetiden underveis, men da må det også være billigere å ta elbilen.

Ta også med ekstrakostnaden ved å ha en fossilbil i form av verditap, årsavgift, service og forsikring. Større tetthet på hurtigladere gjør at man kan kvitte seg helt med fossilbil hvis man riktignok godtar ventetid på ladingen.

Mitt siste år (2014) med fossilbil kostet ca 2kr pr km bare i forsikring+årsavgift. Sleng det på regnestykket ditt kommer fossilen enda dårligere ut.

Men kjører du mange langturer eller der kjøretiden er kritisk vil det helt klart ha noe for seg å beholde fossilet.


Sier heller ikke at det ikke er tilfeller der gjerrig dieselbil er billigere enn elbil, men @pwb sier bastant at fossil er billigst når man må betale minuttspris for hurtiglading.

emil

Sitat fra: zbk på mandag 19. januar 2015, klokken 12:00
Er det kun mulig å betale med den proprietære appen eller finnes det løsninger for oss som ikke er villige til å selge sjelen til Apple eller til å sende alle personopplysningene våre til Google?

Hvis kun app-betaling er mulig er neste spørsmål om dette er Transnova-støttet utbygging? Misliker det sterkt om offentlig støtte brukes til fastlåste løsninger som ekskluderer betydelige deler av befolkningen.

Transnova har vært med og støttet utbyggingen, så det skal vel etter kravene være mulig å lade uten å inngå avtale med operatør.

Mippen

Syns ikke 2,50 er dyrt hvis man skal lade en gang i blant. Koster å bygge ladestadjoner også.
Fremtiden er elektrisk.

kos

Hei -  mitt bidrag i denne debatten har aldri dreid seg om penger, men har prøvd å få frem et poeng der det gjelder strøm og kjøp av elektrisk kraft.

Om ikke så mange år vil insentivene forsvinne og sakte men sikkert blir elbilen det bensinbilen var - en melkeku for staten. Nå er det slik at den melkekua ønsker jeg ikke skal flyttes over på elproduksjonen og her er de første signalene hurtigladere.

Prisen på elektrisk kraft i Norge kjøpes til alle forbrukere likt : Kraftleverandører til sluttbrukere. Dette markedet har stor konkurranse.

Nettdelen - fra kraftprodusen / kraftstasjont til forbruker er sterkt monopolisert og regulert - og det er her hurtigladestasjonene har definert seg ut av markedet for levering av strøm, og hevder at det er hastighet på strøm man betaler for.
Selvsagt hele dette markedet bygger opp om denne definisjonen som de  ønsker å tjene penger på, bare det blir flere elbiler.

Her hevder jeg at man kunne definere nettet til også omhandle levering av kraft til biler. I dag er det den eneste forbrukeren som er utenfor kraft markedets prinsipper.

Nettleien blir fordelt til samtlige forbrukere - ingen betaler mer for kraften enn elbiler og er antagelig den som betaler mest for nettleie og kraften. Dette mener jeg at vi må gjøre noe med - nemlig definere elbilen inn under det etablerte kraftmarkedet.

Personlig så betyr prisen på hurtiglading ikke så mye, men for en som bor i blokk og er avhengig av en hurtigladestasjon for å kunne ha elektrisk bil, er det økonomisk to verdener , som vil at elbilen aldri kan bli en bil for folk flest. På danmarksplass kan man ikke ha fast abonnement. 

Så er det noen som mener at vi må bygge ut lavhastighets ladere 16 amper, med parkeringsplass. Dette målet ser jeg som helt urealistisk, hvem skal betale strømmen, hvem skal avstå grunn. Parkeringshusene i dag fungerer etter dette prinsippet, men flere har innført max 6 timer lading.

Samtidig så er det slik at hadde man flere hurtiglader til "rett pris" ville man kunne ha elbil i blokk uten parkering med ladestolpe. Men kunne hurtiglade på hurtiglade stasjonen i nærmiljøet. Dette forutsetter abonnement ordning som Fortun 2250 kroner året.

Noen ser kampen i mellom disse to utfordringene som personlige "interesser" og argumenterer hardt for sitt syn.

Jeg mener at det eneste insentivet som kan komme til å stå igjen er elektrisk kraft. Om dette ikke blir regulert på lik linje med all elektrisk kraft vil vi få to innbyggere i Norge når det gjelder elbiler:

De som har egen ladesystem og kjøper kraft fra kraftleverandørene på Norpol markedet, samt har avtaler med selskaper alla TESLA. Disse vil være de som har mest penger og god økonomi.

Så har vi de andre som må betale for kraften av et nettverk av hurtiglade stasjoner og lavhastighets  AC systemer til en pris som er dyrere i dag en bensinbil / diesel.

Om man da får et nytt avgiftssystem for bensinbilene, så vil et riktig og godt bilhold bli et klass delt system i Norge. De som har tilgang av billig elektrisk kraft og de som må velge mellom avgiftsbelastede bensinbiler eller dyre elbiler i drift på dyr elbilkraft.

:o :o :o
Mener  at dette ikke er riktig og at elkraften av ovenstående er elbilforeningens VIKTIGSTE om ikke eneste VIKTIGE sak for at elbilen skal bli et alternativ for alle.

For denne saken skal jeg tåle mye drittslenging - Helt Krystallklart.

Lars C. Krogenæs

Hei

Vi har flere tråder med diskusjon rundt prising av strøm på hurtigladere.

Her tror jeg vi må være enige om å være uenige, og at det finnes forskjellige grunnleggende syn på hvordan kraftmarkedet fungerer, hvordan monopolene er regulert, hvilke etableringshindre som finnes etc.

Så foreslår jeg at vi dropper å komme med gammelt nytt, og at vi dropper å henge ut hverandre og kun skriver hvis vi har noe nytt å komme med.

Lars
Forum admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

emil

Sitat fra: Mippen på mandag 19. januar 2015, klokken 12:25
Syns ikke 2,50 er dyrt hvis man skal lade en gang i blant. Koster å bygge ladestadjoner også.

Ikke jeg heller. Jeg klarer fint å skille mellom tjenesten hurtiglading jeg trenger en gang i blandt når jeg er på tur og kWh jeg bruker til oppvarming, lys og lignende hjemme.

Folk som ikke liker prisene eller måten prisen beregnes trenger ikke å bruke de hurtigladerene og kan gjerne kjøre fossilt for min del, men ikke la det gå utover utbyggingen av hurtigladere som jeg synes er viktigere enn å krangle om småpenger nå.

kos

Hei . "her koster strømmen 2.50 pr. minutt" er helt feil. Her koster tiden å stå der 2.5 per minutt eller for å si det enkelt kroner 3600 kroner døgnet for parkering og strøm. Hvor mye strøm du får er opp til den enkelte bils evne til å ta imot og hva ladestasjonen tillater deg å få. Det er ren bingo - hva du betaler for vær KVH du måtte få på batteriet.

Noen mener at denne prisen er helt ok. Jeg mener at man må kunne vite hva man betaler for - og hva man får. Ikke at noen forteller deg at dette er sabla bra, men du har ingen mulighet å vurdere det på forhånd, kun i ettertid hva du har fått.

BKK er et seriøst konsern og håper at det blir åpnet opp for abonnements ordninger som vil fortelle hva du får. Og ikke en slavisk minuttpris som kun passer de som en sjelden gang lader der. Får ikke kunder på den måten ?
;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA