Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Deler til LEAF, skader, vrak osv.

Startet av Erikth1, søndag 08. februar 2015, klokken 08:46

« forrige - neste »

Erikth1

Hei.

Venter levering av min nye Leaf, imens prøver jeg å gjøre klart alt med lading osv.
Men jeg blir litt usikker på hva jeg skal gjøre, jeg kan bruke 10amp 12Timer men så anbefaler Nissan 16amp om jeg skal lade hjemme?, hvorfor kan jeg ikke bruke 10amp der? pga "slitasje/varmegang" i EL-Systemet hjemme. Men 10amp når jeg lader litt her og der går bra?
Kortere ladetid med 16amp?

Så anbefaler de også 32amp med hjemmelader. Jeg trodde den donga som følger bilen var den optimale laderen.

Av disse alternativene, hva er best for batteriet? Trenger jeg en lader til 7500.- om jeg har tid til 12timers lading hjemme? 

Se vedlagt bilde! :)
Bil nr2. Grey metallic Nissan Leaf Nordic 2015 + chrome. Klæbu-Trondheim-Klæbu

BE

Det er bare tull, du klarer deg sannsynligvis fint med 10A hjemme.

De anbefaler alternativer fordi de tjener penger på dette.

Dersom  du har stort behov kan selvsagt en raskere lader være en fordel, men det kjenner du best selv. Hvis du er usikker prøver du med den medfølgende en periode, så kjøper du kraftigere lading dersom det ikke strekker til.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

sølv-pilen

Jo mer jo bedre sies det. Mer strøm = kortere ladetid.
Den ledningen (kladden) som følger bilen, reduserer til 10A uansett dersom det er en høyere krets du kobler på. Om dette er optimalt vet jeg ikke, men er i alle fall tregest måte å lade på.. Dog ingen problem dersom dette er overnatten lading i en garasje, eller lading fra en shucko på jobb. 32A boks på vegg har vel ingenting for seg dersom du har en 3,3 Kw lader i bilen, om jeg har forstått dette korrekt, får du kun utnyttet 32A dersom du har en 6,6 kW lader ombord. Så dersom du har 3,3 - får du nokk mest ut av en boks med 16A.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Erikth1

Takk for svar!

Greia er at jeg har bestilt en elektriker som kommer i morgen for å legge opp 16Amp i garagen til en pris av 2500,- så jeg ville finne ut om det egentlig hadde noe for seg, eller om jeg skulle sette opp 32amp med en gang. Skal sjekke pris for å event sette opp 32amp for fremtiden med mer kjøring av barn hit og dit:)

Tror jeg konkluderer med at det værtfald blir satt opp en 16Amp. Kjedlig om den på 10amp ryker over natten ;)
Bil nr2. Grey metallic Nissan Leaf Nordic 2015 + chrome. Klæbu-Trondheim-Klæbu

bjorn_2390

What BE said.
Men du tenker riktig: Sett opp en dedikert kurs til bilen din, -en kurs som kun brukes til lading av bilen. Jeg gjorde det samme som du har tenkt: Jeg ladet riktignok en god stund på kurs med 10A, som til og med delte kurs med varmepumpa. Det gikk bra, det, men i det lange løp er det egentlig fy fy. Så jeg fikk lagt opp en dedikert 16A-kurs, selv om jeg kun har hatt ladekabel med kladd (den som følger bilen), som kun trekker 10A. Min bil står ute 100% av året. For meg er det tilstrekkelig å lade bilen over natten, og det spiller ingen rolle om den er klar kl. 2300 eller kl. 0400, bare den er klar om morgenen. Og det er den.
Jeg var også i stuss om jeg hadde gått fem på, og burde ha satt opp en 32A-kurs, når jeg først hadde elektriker. Men det hadde bare vært tull (all den tid jeg ikke har planer om å skifte bil): Som andre er inne på her, min bil kan ikke benytte den type lading, uansett. (Den kan kun maks bruke 16A-lading, som i praksis betyr at jeg må kjøpe en annen ladekabel.)

Gudd løkk med ny, fantastisk bil. Gled deg!!
Blå Euro-Leaf (2012)

teralv

Vær no litt mer langsiktig. Få opp 32 amp i garasjen, selv om du ikke trenger det i dag.
Fint lite forskjell i pris på kabel og sikring.

Jeg la selv opp 32 kurs for 1 år siden, og det skilte 600 kr å gå for 32 amp kurs kontra 16 amp. Det ville jeg tenkt meg om på en eller to ganger til.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

Erikth1

Skulle kanskje gort det, men nå er 16A på plass og bilen kan ønskes velkommen i morgen 8)
Jeg kjører bare 44km tur/r jobb, alt som er igjen av KM blir bonuskjøring, så skal gå veldig fint med nattlading for min del p.d.d. Så får vi se om behovet endrer seg om noen år :o

Tusen takk for det bjorn_2390, gleder meg veldig ;D
Bil nr2. Grey metallic Nissan Leaf Nordic 2015 + chrome. Klæbu-Trondheim-Klæbu

ialvik

Nå vet jeg ikke hvor du bor men jeg synes det var greit å kjøpe med en mode 3 kabel så jeg kan lade på type2 stolpene som står rundt i Oslo. Da lader bilen nesten dobbelt så raskt. Etter det jeg har skjønt så vil type2 kontakter være standard på de nye ladestolpene som vil bli satt opp i Oslo fremover.

Den kabelen koster ikke så mye heller, ca 1500,- Så det er en grei ladekabel å investere i.
Leaf Tekna

Erikth1

Jeg fikk med en slik kabel på kjøpet ;)
Bil nr2. Grey metallic Nissan Leaf Nordic 2015 + chrome. Klæbu-Trondheim-Klæbu

ialvik

Gratulerer med ny bil forresten!

Har hatt min siden desember og er kjempefornøyd!
Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA