Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ekstrautstyrstråden

Startet av Le, lørdag 07. februar 2015, klokken 22:50

« forrige - neste »

Le

Hei! Jeg bor i Oslo(Skøyen) og vurderer å kjøpe meg en elbil. Vi er en småbarnsfamilie som trenger en liten bil til storsett bykjøring. Vi leier en leilighet for tiden og har kun gjesteparkeringskort, altså ikke noe fast parkeringsplass og derfor blir eventuell montering av ladeutstyr uaktuelt for oss. Samt har vi kommunalparkeringsplass med ladestasjoner bare 500m unna og lademuligheter på jobben(Fornebu). Så vi lurer på om dere ville satse på en elbil som bil nr.1 i en slik situasjon?

Takk på forhånd:)

jojak81

Er i samme situasjon som deg (kan ikke lade hjemme, ca 900 m til nærmeste hurtiglader, kan lade på jobben, bykjøring + 12 km til jobb) - vi skal iallefall gjøre et forsøk på å gjøre elbilen til bil nr 1, og tror det er gjennomførbart:)
BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

Louise

#2
Hei

Jeg bor i borettslag, der det inntil videre ikke er muligheter til å lade, til tross for stikkontakt i alle parkeringsbåser (altså to meter fra min bil). Styret arbeider med saken, men styret her er som Norge ellers - veldig byråkratisk.

Jeg kjøpte bilen min, en E-Up , i sommer, og har følgende lademuligheter : kjøpesentre (3 km), mine foreldres garasje (ca 2 km), hurtiglader ( 4 km , jeg har aldri hutigladet...). For øvrig kan jeg lade på kommunale ladeplasser i sentrum når jeg er der.

Hittil har det gått greit. Litt kjedelig nå på vinteren å ikke ha en stikkontakt, slik at jeg kan sette i gang varmen før vi kjører ut, og noen ganger,når det begynner å gå ned mot 30 - 40 km rest, og jeg vet at i kulde er ikke det reellt, så kan uroen ta meg. I julen var det helt umulig å finne ladeplass på sentre, så da benyttet jeg foreldrene mine sin garasje en god del. Men den er så full av alt mulig, at det er et risikoprosjekt å bevege seg der....

Men jeg vil si, i etterkant, ville jeg ikke skaffet elbil hvis ikke egen stikkontakt var mulig i overskuelig fremtid. Det blir fort litt stress, hvis du vet at du har lite rekkevidde igjen, og det plutselig skjer ett eller annet. Og du har ingen garantier for at du finner en ledig ladeplass, faktisk er de blitt vanskeligere og vanskeligere å finne nå etter at flere og flere anskaffer elbil.

Trøsten min er at batteriet kommer til å vare lenge, ettersom det stort sett ligger på mellom 30 - 80 %.

Så jeg vet ikke. Du må tenke deg om, hva du tåler av usikkerhet, og hvor sannsynlig det er med bedre og mer stabile lademuligheter i de par neste årene. Særlig siden dere har små barn ville jeg vært betenkt. Jeg kan si til mine på 12 og 16 "Dere må ta buss, har ikke rekkevidde til å kjøre der til byen", men det kan ikke du. Hva hvis de blir syk midt på natten, og du må til legevakten og det ikke er lademuligheter ?

Som sagt, tenk deg om. Vi har i alle fall alle tre periodekort på buss i tillegg til elbil.....

Asarin

Det er nok mulig, men kan tidvis bli litt stress dersom alle ladeplasser er tatt - eller det er kø på hurtigladeren. På Fornebu er det også ganske bra med ladeplasser, både hos Telenor og i parkeringshuset ved Statoil-kontoret. I tillegg har Statoil-stasjonen en hurtiglader.

Vet ikke hvilken elbil dere har tenk på, men Renault hadde hvertfall tidligere en 30 dagers "angrefrist" på sin Zoe - så man kunne teste bilen i hverdagen for å se om den passet. Du kan jo høre med de om de fortsatt har denne angrefristen, kanskje det vil gjøre valget lettere?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

emil

Ordet "småbarnsfamilie" gjør meg litt skeptisk. Men hvis en fullading på jobb vil gi et par dagers kjøring og det nesten garantert er ladeplass på jobb kan det gå. Sjekk ellers ut sakteladingsplassene et par ettermiddager/kvelder om hvordan muligheten er for å få ladet der over natta ved å f.eks flytte bilen til ladeplass når unger har gått og lagt seg på kvelden.

Når alt det negative nå er sagt kan jeg si at jeg selv har hatt elbil i halvannet år og kjørt godt over 30.000km uten å ha lademulighet hjemme. Diverse kommunale ladeplasser innenfor en radius av ca 500m som for min del sjelden er opptatt om natta. I tillegg kommer lademulighet på jobb og hurtiglader i tilfelle krise. Det har gått greit, men krever en del mer planlegging enn med fossilbil. Vi har heldigvis ingen liten unge som må passes på lengre.

Le

#5
Først og fremst vil jeg takke alle sammen for deres innspill! Nå fikk jeg enda mer lyst på en elbil for å fortsatt være en del av denne hyggelige gjengen her:D

Sitat fra: jojak81 på mandag 19. januar 2015, klokken 05:30
Er i samme situasjon som deg (kan ikke lade hjemme, ca 900 m til nærmeste hurtiglader, kan lade på jobben, bykjøring + 12 km til jobb) - vi skal iallefall gjøre et forsøk på å gjøre elbilen til bil nr 1, og tror det er gjennomførbart:)

Vi får prøve vi og:D Man kan fortsatt selge bilen om ikke det går.

Sitat fra: nime01 på mandag 19. januar 2015, klokken 07:00
Hva slags bil tenker du på?

Vi vurderte E-Up og Soul EV, men ble enige at Soul EV gir bedre komfort og har nok plass til barnevonga etc.

Sitat fra: Louise på mandag 19. januar 2015, klokken 07:52
Som sagt, tenk deg om. Vi har i alle fall alle tre periodekort på buss i tillegg til elbil.....

Takk Louise, helt klar vi må tenke godt før vi velger å satse på en elbil og deres innspill hjelper! Vi har brukt kun offentlig transport fram til nå, men lilleprinsessa trenger litt mer komfort og vi har råd til hevertfall 1 bil, så nå vurderer vi flere muligheter.

Sitat fra: Asarin på mandag 19. januar 2015, klokken 08:05
Vet ikke hvilken elbil dere har tenk på, men Renault hadde hvertfall tidligere en 30 dagers "angrefrist" på sin Zoe - så man kunne teste bilen i hverdagen for å se om den passet. Du kan jo høre med de om de fortsatt har denne angrefristen, kanskje det vil gjøre valget lettere?

Mange takk for tipsen! Vi vurderte Kia Soul Ev, men skal selvsagt undersøke om det er fortsatt "angrefrist" på Zoe:)

Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 08:38
Ordet "småbarnsfamilie" gjør meg litt skeptisk. Men hvis en fullading på jobb vil gi et par dagers kjøring og det nesten garantert er ladeplass på jobb kan det gå. Sjekk ellers ut sakteladingsplassene et par ettermiddager/kvelder om hvordan muligheten er for å få ladet der over natta ved å f.eks flytte bilen til ladeplass når unger har gått og lagt seg på kvelden.

Når alt det negative nå er sagt kan jeg si at jeg selv har hatt elbil i halvannet år og kjørt godt over 30.000km uten å ha lademulighet hjemme. Diverse kommunale ladeplasser innenfor en radius av ca 500m som for min del sjelden er opptatt om natta. I tillegg kommer lademulighet på jobb og hurtiglader i tilfelle krise. Det har gått greit, men krever en del mer planlegging enn med fossilbil. Vi har heldigvis ingen liten unge som må passes på lengre.

Sjekker ladeplasser hver gang vi kjører forbi der og det veldig varierende, men det er 3 ladeplasser i nærheten + mulig å lade ved ICA Sjølyst(vet ikke helt om det er gratis eller ikke, men) bare 200 meter unna. På jobben kan jeg få fast plass for 300 ekstra per mnd, men jeg jobber som IT-konsulent og er ofte ute hos kunden. Når det er sagt, så må jeg også nevne at nesten alle kundene har kontoret rundt sentrum og det skal ikke være noe stress å finne ledige ladeplasser, eller?

Tor med Leifen

Litt seint ute her, avgjørelsen er kanskje tatt? Vi er en barnefamilie og har kjørt nyeste Leaf i ni måneder nå. Det var en kanonfornøyelse å få solgt bensinbilen og gå over til elektrisk. Man får utrolig my bil for pengene med dagens elbil-priser. Lader på jobb og hadde de første månedene ikke tilgjengelig lading hjemme. Kjørte til nærmeste kommunale uttak eller svingte innom en hurtiglader på vei til ettermiddagsaktivitet. Det som fort ble klart var at et uttak for lading hjemme var nødvendig, det ble rett og slett for mye stress med til og fra-koordinering for lading sammen med henting av barn, middagsproduksjon og resten av pakken. Det er lett å tenke at man kun trenger å lade på jobb, men med litt ettermiddags/ kveldskjøring ble det fort til at batteriet var såpass tappet at jeg ikke kom meg på jobb neste dag uten å lade igjen om kvelden. Med mye småkjøring er vår erfaring at Leaf rekker 13-14 mil med "sommertemperatur" og 9 til 10 vinterstid. Det er selvfølgelig mulig å redusere bilbruk utenom jobb og heller satse på samkjøring og kollektivtransport, men med unger, fødselsdagsbesøk, fotball/sjakk, bading på sommeren og ski om vinteren, utgår jo det :) Nå er den rimeligste og nyeste bilen vi har hatt, på vei til ny eier. Det er uaktuelt med forbrenningsmotor i neste bil, så dette blir dyrt.

Ebe

Hvis dere har klart dere kun med offentlig transport til nå, selv med kid, så vil en elbil bare bidra til økt levestandard om dere beholder månedskorta på kollektivt :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Le

Takker for alle innspill. Vi endte med å bestille en KIA Soul EV(fikk også 6% rabatt gjennom jobben). Alright deal, synes jeg.

Sitat fra: Tor med Leifen på søndag 15. februar 2015, klokken 07:13
Litt seint ute her, avgjørelsen er kanskje tatt? Vi er en barnefamilie og har kjørt nyeste Leaf i ni måneder nå. Det var en kanonfornøyelse å få solgt bensinbilen og gå over til elektrisk. Man får utrolig my bil for pengene med dagens elbil-priser. Lader på jobb og hadde de første månedene ikke tilgjengelig lading hjemme. Kjørte til nærmeste kommunale uttak eller svingte innom en hurtiglader på vei til ettermiddagsaktivitet. Det som fort ble klart var at et uttak for lading hjemme var nødvendig, det ble rett og slett for mye stress med til og fra-koordinering for lading sammen med henting av barn, middagsproduksjon og resten av pakken. Det er lett å tenke at man kun trenger å lade på jobb, men med litt ettermiddags/ kveldskjøring ble det fort til at batteriet var såpass tappet at jeg ikke kom meg på jobb neste dag uten å lade igjen om kvelden. Med mye småkjøring er vår erfaring at Leaf rekker 13-14 mil med "sommertemperatur" og 9 til 10 vinterstid. Det er selvfølgelig mulig å redusere bilbruk utenom jobb og heller satse på samkjøring og kollektivtransport, men med unger, fødselsdagsbesøk, fotball/sjakk, bading på sommeren og ski om vinteren, utgår jo det :) Nå er den rimeligste og nyeste bilen vi har hatt, på vei til ny eier. Det er uaktuelt med forbrenningsmotor i neste bil, så dette blir dyrt.

Vi har bestemt oss at vi prøver. Om ikke det går, så kan vi kanskje klare å selge denne til innkjøpspris etter et par måneder. Det ligger 3 offentlige ladestasjoner rundt 500 unna(300m til den nærmeste), så vi satser på at det skal gå bra.

Sitat fra: Ebe på søndag 15. februar 2015, klokken 11:35
Hvis dere har klart dere kun med offentlig transport til nå, selv med kid, så vil en elbil bare bidra til økt levestandard om dere beholder månedskorta på kollektivt :)

Vi er en ganske ung familie som hadde aldri hatt behov for en egen bil i Norge. Jeg var lenge en student og med tanke på hvor dyrt det er å eie/drifte/kjøre bil i Norge, valgte jeg å nedprioritere denne:) Vår lille prinsesse har nettopp startet på barnehage og vi må gå omtrent 1,5km. Ingen busser som kjører ditt(Mads Barnehage) og det var det eneste tilbudet vi fikk.

krl

Noe som ikke har blitt nevnt her, er at mange elbiler lader seg (sakte) ut over tid. Så hvis du skal parkere bilen i mange uker sammenhengene, så bør den tilkobles lader.. Jeg kjenner ikke Soul EV med tanke på dette, men du bør sjekke med forhandleren.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA