Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 80000kr for batteribytte?

Startet av pholm, lørdag 07. februar 2015, klokken 11:58

« forrige - neste »

pholm

Hei!

Nå har jeg bestemt meg for å lete etter en elbil som passer mine behov. Jeg er en student på 20 år og tenker at dette kan være min første bil. Den trenger ikke være spesielt vakker å se på, og rekkevidden behøver heller ikke være så veldig lang, men den må være ganske billig. Jeg har sett på en Peugeot 106 fra 1999 (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53897817) som virker ganske grei, i og med at den er billig og rekkevidden er 3-4 mil.

Men det jeg lurer på er hvor lenge jeg kan forvente at batteriene holder hvis jeg kjører rundt 500km i året og hvilken informasjon jeg bør spørre selgeren om, f.eks. service på batteri, rust osv.
En annen ting jeg lurer på er om noen har en formening om hvor mye regenerering av batterier koster og om dette lønner seg.

Takk på forhånd

lxm

500 km i året? Er du sikker på det?
Kjører White Pearl/black Tekna 2018
Melhus, Sør-Trøndelag

pholm

Sitat fra: lxm på søndag 18. januar 2015, klokken 17:55
500 km i året? Er du sikker på det?

Jeg kommer hovedsakelig til å kjøre fram og tilbake til butikken og til togstasjonen kanskje to-tre ganger i uka. Og muligens en tur til Ski i ny og ne. Så etter mine beregninger burde ikke dette bli så mye mer enn rundt 500km i året. Men jeg kan ta litt godt i og si maks 1000km i året da, slik at jeg har litt å gå på.

Ferry

Det er nesten så jeg heller vil anbefale deg noe så enkelt som å gå eller sykle, og kanskje en og annen tur med drosje. Bil koster masse penger, det beste er å klare seg uten. Bare verditapet pr. år er mange turer med drosje.

Marius Engel

500-1000 km i året. Trolig billigere med drosje ja. Eller ta buss om det passer.

Forsikring, service, reprasjoner, eu-kontroll, veiavgift, vask, vedlikehold, dekk, osv. Alt koster.

Hvis ikke, ville jeg kjøpt en moped eller scooter (og en ryggsekk). Kanskje en el. sykkel.

K S

Sitat fra: pholm på søndag 18. januar 2015, klokken 18:05
Sitat fra: lxm på søndag 18. januar 2015, klokken 17:55
500 km i året? Er du sikker på det?

Jeg kommer hovedsakelig til å kjøre fram og tilbake til butikken og til togstasjonen kanskje to-tre ganger i uka. Og muligens en tur til Ski i ny og ne. Så etter mine beregninger burde ikke dette bli så mye mer enn rundt 500km i året. Men jeg kan ta litt godt i og si maks 1000km i året da, slik at jeg har litt å gå på.

En god elsykkel koster +- 20.000, sats heller på det, supler med buss/taxi/leiebil/lån bil hvis du mååååå. Glem å kjøpe bil. Bil sluker kroner, mer enn studentene bruker på studentkroa :-)

sølv-pilen

Det han etterlyser er veiledning for å kjøpe sin aller første bil, og i dette tilfellet en eldre EL bil, ikke råd om fornuftige alternativ. Jeg sender ballen videre til andre som vet mer om denne bilen og eventuelt har kjenskap til batteriene på en så gammel bil.

Jeg tror, med tanke på at kjørelengde er i gjennomsnitt ca 14m pr dag så skal vel det godt gjøres om ikke bilen klarer å levere de meterene den må gå, men forvent ingeting  utover det.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Jejl

Har ikke så mye å bidra med, men sjekk forsikringspremien på aktuelle biler før kjøp.
Hvis du får en billig ansvarsforsikring,
kan dette være en smart måte å opparbeide seg bonus på,
med tanke på et fremtidig bilkjøp der du må ha full kasko.

pholm

#8
Takk for svar!
Men jeg ønsker å ta alt i betraktning før jeg tar en beslutning. Derav spørsmålene mine. Dersom en såpass billig bil ikke tåler rundt 10km i gjennomsnitt i uka, i omtrent 4 år er ikke dette noe jeg vil satse på. Men hvis den kommer til å overleve  minst 3000km til kan det være aktuelt for meg. Så jeg hadde virkelig satt pris på noen meninger om batterienes levetid, slik at jeg selv kan bestemme om det er lurt eller ei.

Thomas Parsli

#9
Dette er en bil med en batteripakke som er sterkt redusert.
Kanskje er det et par batterier som må skiftes, kanskje er det mange.

Uten en batterirapport (koster rundt 1/3 av prisforlangende) kan du anse dette som en delebil.
Eller som selger skriver: kjøper du hans delebil og en annen delebil har du kanskje deler nok til en bil som fungerer...

En brukt bil av denne typen skal klare rundt 100km om sommeren og 70km om vinteren, gjør den ikke det er det sannsynligvis problemer med batteriene som kommer til å koste deg *mye* tid og penger.

Regenerering fungerer ikke og er en dårlig investering, bruk ev. heller pengene på å bytte ut dårlige celler.

Kjøper du en bil med mindre rekkevidde, men med batteriovervåkning, er det godt mulig du kan bruke den i flere år (så sant du kjører innenfor det overvåkningen sier er greit).

Robort (bruker her på forumet, driver elbilhjelpen.no) kan disse bilene og jeg ville sjekket om han har noe stående.

Til sammenligning solgte jeg min brukte P106 med fabrikkoverhalt motor og batterier som gjorde 50+km for 15.000,- som delebil. Både kjøper og jeg var fornøyd med handelen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Gnilre

For å støtte deg litt: bilen du kjøper tar du selvfølgelig ikke kasko-forsikring på, kun ansvar. Du kjører feilfritt til du er ferdig med studiene. Da har du forbedret bonusen din hos forsikringsselskapene med 10 % pr år. Når du er 25 har du 70% i bonus og sparer mye på forsikringen hvis du skal ha deg en "skikkelig" bil. Jeg synes ideen din var god, men har ikke så mye å bidra med på det tekniske.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Thomas Parsli

Sitat fra: Gnilre på mandag 19. januar 2015, klokken 17:21
Når du er 25 har du 70% i bonus og sparer mye på forsikringen hvis du skal ha deg en "skikkelig" bil.

Man bør nok regne på alle kostnader før man bestemmer seg for at opptjent bonus er "verd pengene".

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pholm

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 19. januar 2015, klokken 17:17
Dette er en bil med en batteripakke som er sterkt redusert.
Kanskje er det et par batterier som må skiftes, kanskje er det mange.

Uten en batterirapport (koster rundt 1/3 av prisforlangende) kan du anse dette som en delebil.
Eller som selger skriver: kjøper du hans delebil og en annen delebil har du kanskje deler nok til en bil som fungerer...

En brukt bil av denne typen skal klare rundt 100km om sommeren og 70km om vinteren, gjør den ikke det er det sannsynligvis problemer med batteriene som kommer til å koste deg *mye* tid og penger.

Regenerering fungerer ikke og er en dårlig investering, bruk ev. heller pengene på å bytte ut dårlige celler.

Kjøper du en bil med mindre rekkevidde, men med batteriovervåkning, er det godt mulig du kan bruke den i flere år (så sant du kjører innenfor det overvåkningen sier er greit).

Robort (bruker her på forumet, driver elbilhjelpen.no) kan disse bilene og jeg ville sjekket om han har noe stående.

Til sammenligning solgte jeg min brukte P106 med fabrikkoverhalt motor og batterier som gjorde 50+km for 15.000,- som delebil. Både kjøper og jeg var fornøyd med handelen.

Thomas

Takk for svar.

Hva er batteriovervåkning? Har du en spesiell type du vil anbefale?

Elmo

Sitat fra: pholm på søndag 18. januar 2015, klokken 17:31
Jeg har sett på en Peugeot 106 fra 1999 (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53897817) som virker ganske grei, i og med at den er billig og rekkevidden er 3-4 mil.
Men det jeg lurer på er hvor lenge jeg kan forvente at batteriene holder hvis jeg kjører rundt 500km i året og hvilken informasjon jeg bør spørre selgeren om, f.eks. service på batteri, rust osv.

PSA Classic (P106/saxo) er en type bil hvor batteriene har best av å brukes hele tiden. Med så kort kjørelenge som 500km årlig er dette IKKE bilen for deg. Det værste for batterilevetiden på disse bilene er å kjøre liteog at batteriene står med høy lade-prosent i lengre tid.

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 19. januar 2015, klokken 17:17
Dette er en bil med en batteripakke som er sterkt redusert. . . . .
. . . det er sannsynligvis problemer med batteriene som kommer til å koste deg *mye* tid og penger.

Fullstendig enig her.  3-4 mil rekkevidde på en PSA-classic er ensbetydende med BATTERIPROBLEMER ! ! ! !
Skygg unna !  Innen kort tid vil du få ekstrautgifter i samme størrelsesorden som prisen på bilen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#14
Støttes fullt ut.

Det siste en med begrenset budsjett bør kjøpe er et reparasjonsobjekt. Disse bilene som alle biler koster å holde i drift.

Som et eksempel kjøpte en kunde en Saxo som så ut som et svært så bra kjøp. Han skulle bare innom meg for å ta det som måtte være. Etter 2-3 regninger i størrelsen 10-15 000 kr på montering av RoboMeter og bytte av batteri spurte han etter nåde. Løsningen ble at han gav bilen til elbilhjelpen.no og nå leier den for 2500 kr / måned + forsikring. Dette "taper" nå jeg på grunnet at så å si hele batteripakken har sviktet og må kontinuerlig fikses, Nå på min kostnad. Kunden har nå bil hele året, enten "hans egen" eller lånebil mens jeg fikser på hans. En annen kunde leide en tilsvarende bil av oss og også der ville et kjøp kommet dårligere ut da denne i leieperioden har trengt 3 batterireparasjoner og ny bakaksel.

Har en annen kunde som er fornøyd med 2-3 regninger a 3000-6000 kr i året på reparasjoner. Han har rett; 10-15000 kr i året for å ha en bil + forsikring og årsavgift og EU er ikke så ille.

Nei. Disse classic bilene bør forbeholdes entusiaster som skrur selv og kjøper delebiler. Kun da er dette god økonomi.

Et mulig unntak er om du får tak i en Buddy i prisklassen 20-30000 kr med 30-40 km rekkevidde. På disse bilene går rekkevidden nedover uten at dette betyr at batteriet har skader. På regn likevel 7000 kr i batterikost
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA