Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selge P85 nå, eller vente til rushet er over?

Startet av Motzi, lørdag 07. februar 2015, klokken 11:42

« forrige - neste »

Motzi

Hei.

Jeg har bestilt meg en nissan leaf og får den om ikke så lenge. Leaf har jo typ1 plug som den lader med. Men på jobben har vi 2 sånne: http://www.salto.no/produkt/100016-Saltoboks-Type-2

så lenge kabel er intergrert i laderen så kan jeg vel ikke bare bruke en slik:
http://www.salto.no/produkt/100009-Ladekabel-Type-1

finnes det en annen overgang eller hvordan kan jeg få brukt den ladestasjonen.

til info så er den ene 400v 32 amp og den andre 230v 1 fas 32a.

Og om man lurer, ja jeg har bestilt dobbelt lader så kan i alle fall få 6,6kw

Takk for alle svar, kommentarer og hjelp

emil

Fastmontert kabel med Type2 kontakt blir problemematisk for Leaf.

Vil tro at beste løsning er å enten få montert opp en boks med fast Type1 kabel, eller bytte/montere nye uten fast kabel men bare Type2 kontakt så folk kan bruke egen passende kabel.

Motzi

#2
Hei og takk for svar. desverre så er ikke jobben interisert i og gjøre det da vi skal flytte om et års tid. så hadde håpt og kunne finne en løsning så jeg kunne bruke dobbelt laderen og slippe og bruke Schuko.

Caspar

Er det ikke samme styringslogikk i Type1 kontakten som der i Type2. Isåfall så er det vel bare å lage et adapter?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

jkirkebo

Sitat fra: Caspar på søndag 18. januar 2015, klokken 21:21
Er det ikke samme styringslogikk i Type1 kontakten som der i Type2. Isåfall så er det vel bare å lage et adapter?

Det er mulig å lage adapter selv, men jeg kjenner ikke til noe ferdig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motzi


Det er mulig å lage adapter selv, men jeg kjenner ikke til noe ferdig.
[/quote]

har du noe sted og anbefale meg og lete etter deler/tegninger?

fredag

Sitat fra: Motzi på søndag 18. januar 2015, klokken 17:20
Hei.

Jeg har bestilt meg en nissan leaf og får den om ikke så lenge. Leaf har jo typ1 plug som den lader med. Men på jobben har vi 2 sånne: http://www.salto.no/produkt/100016-Saltoboks-Type-2

så lenge kabel er intergrert i laderen så kan jeg vel ikke bare bruke en slik:
http://www.salto.no/produkt/100009-Ladekabel-Type-1

finnes det en annen overgang eller hvordan kan jeg få brukt den ladestasjonen.

til info så er den ene 400v 32 amp og den andre 230v 1 fas 32a.

Og om man lurer, ja jeg har bestilt dobbelt lader så kan i alle fall få 6,6kw

Takk for alle svar, kommentarer og hjelp

Adapter er ulovlig.

Ladeboksene bør byttes ut med en ladeboks med type2-kontakt, uten integrert kabel.

Ladebokser med integrert kabel egner seg kun i private garasjer som kun betjener en type elbil, og selv da skaper de problemer og må byttes ut når folk bytter fra feks Leaf til VW eller Tesla.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

KjellG

Sitat fra: fredag på mandag 19. januar 2015, klokken 08:34
Adapter er ulovlig.

Hvis vi antar at kraftigste kabel som finnes er for 32A. Hvorfor er det ulovlig å bruke en 32A "skjøteledning"?

emil

Hvis noen hadde produsert og godkjent en 32A Type2-Type1 skjøteledning kunne det kanskje vært noe. Ellers gjelder vel de generelle forskriftene:

Sitat
Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:

a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording

b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording

...


http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

Caspar

Er det noe i veien for at han kan bruke den kabelen han linker til i første innlegg? Den har jo Type1 som går i bilen, og i andre enden så er det jo en hannkontakt (litt avhengig av hvordan man definerer kjønnene  :)) som passer i den faste Type2 kabelen som henger på veggboksen. Litt dyrt adapter kanskje, men denne kabelen kan han jo bruke mange steder.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

KjellG

Hvordan vil du koble støpselet fra kaffetrakteren sammen med støpselet fra støvsugeren?

Problemet er at det ikke er noen egnet kontakt på ladeuttaket, det er en fastkoblet kabel som ender i en type-2 konakt. I prinsippet trenger han et skjøtestykke type-2 han-han (eller hun-hun, her er det ikke enkel sex-undervisning;-)

KjellG

@emil

Her må en skille mellom hva det spørres etter - et adapter, og hvem som skal sette det sammen. For med ser det kurrant ut å få en elektrikker til å skru sammen bitene.

Det interessante er om det er noe i kablingen som tilsier at det er "umulig". Dersom en lager en ren kabelforlenger uten noen innvendig kodemotstand, så synes det kurrant å lage en slik, gitt at all signallering er lik for type 1 og type 2 i ytre ende slik det hevdes her.

En vil trenge en vegg-kontakt/bilkontakt type 2, en egnet kabel og et type 1 støpsel.
(I fremtiden kan en kanskje hente "veggkontakter" hos huggeren?)

Caspar

Det er nok ikke noe kaffetrakter/støvsugerproblematikk her. Denne kabelen som du selv har linket til passer inn i det støpselet som er i enden av den boksen du har på jobben. Sånn sett så passer dette sammen fysisk. Problemet er at i denne kabelen så er det en signalledning som også forteller om kabelen tåler 16 eller 32 A og når du seriekobler 2 slike kabler så blir nok signalet litt annerledes. Nå er det jo en fast kabel på den boksen du har, så det kan tenkes at den ikke inneholder dette signalet. (boksen er sikkert 16A og den faste kabelen er tilpasset dette) Hvis du kobler sammen 2 stk. Type2 kabler så lader ikke bilen. Jeg har selv laget det adapteret du snakker om. Riktig nok fra Type2 boks med fast kabel til blå industrikontakt for å få ladet den gamle Thinken min på jobben. Samme utfordring som deg. Thinken har jo ikke noe logikk for å fortelle boksen at den er tilkoblet så det har jeg måttet bygge inn i adapteret. Det slipper jo du siden det vil du kunne få de signalene fra bilen.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10508.0.html
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

emil

Sitat fra: KjellG på mandag 19. januar 2015, klokken 13:04
@emil

Her må en skille mellom hva det spørres etter - et adapter, og hvem som skal sette det sammen. For med ser det kurrant ut å få en elektrikker til å skru sammen bitene.

Elektrikkeren må da også gå god for bruken og at den tåler den fysiske belastningen over tid og kan da kanskje stå ansvarlig hvis overgangen på et eller annet tidspunkt skulle medføre kortslutling med påfølgende skader og brann...

Hvis trådstarter ikke har et stort behov for 32A lading ville jeg heller satset på schuko fram til de har flyttet og kommet til nytt sted. Der kan man så være litt mer fleksible ved å montere ladebokser med Type2 kontakt og ikke fast kabel. Kanskje også bokser som kommuniserer med hverandre og kan fordele effekten mer optimalt mellom de ladende.

10A schuko vil i de fleste tilfeller holde for å fullade bilen gjennom en normal arbeidsdag. 16A schuko, selv om det ikke er helt anbefalt, klarer i hvert fall 0-100% på under 8 timer.

fredag

Sitat fra: KjellG på mandag 19. januar 2015, klokken 10:59
Sitat fra: fredag på mandag 19. januar 2015, klokken 08:34
Adapter er ulovlig.

Hvis vi antar at kraftigste kabel som finnes er for 32A. Hvorfor er det ulovlig å bruke en 32A "skjøteledning"?

Det er i strid med både standarden og norsk forskrift å bruke skjøtekabler eller adaptere på mode3 kabler.

Av hensyn til elsikkerhet skal det være en sammenhengende kabel fra ladeboksen til elbilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA