Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Billigste ladekabel for Tn-nett?

Startet av chaglen, lørdag 07. februar 2015, klokken 08:40

« forrige - neste »

B_Tesla

Jeg tror dette er en ting mange tenker feil rundt. Når det gjelder lading og utladning. Tror jeg man kan tenke på batteriet (som har mange celler) som en kasse med mange flasker. Det store batteriet har flere flasker (celler). Det er en begrensning på hvor fort man kan fylle flaskene med vann, eller helle vann ut. Men dersom man har fler flasker, så er totalen inn og ut større (gitt at man har stor nok slange til å fylle på alle flaskene samtidig -> Super Charger).

Så man kan ikke se på batteriet i en S60 og en S85 som en flaske, men ca 7000 flasker i tilfellet med s85.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Tuxedo

Sitat fra: Boppus på mandag 19. januar 2015, klokken 08:09
Sitat fra: Tuxedo på søndag 18. januar 2015, klokken 14:59
Man får vel lavere max-effekt ut av et 60kWh batteri enn et 85kWh.

Samme effekt (kW), men ikke så lenge (kWh).
Men har ikke Tesla satt maks effekt samt toppfart noe lavere på 60-versjonen enn 85-versjonen da?
To 60 kWh batterier koblet i parallell gir ett 120 kWh batteri.  Det har dobbel energikapasitet (kWh), men kan også levere dobbel maks-effekt (kW).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Trond.Strom

Batteriene har begrensning på hvor fort de kan lades og tappes.

Dette måles normalt i c(kapastitet). Dersom batteriet har 6c/2c kan man tappe med 6x85kW = 510kW og lades med 2x85kW = 170kW.

Som du ser vil effekten man kan ta ut av et 60kWh batteri være lavere enn et 85kWh batteri.


Sjøhyene

Sitat fra: B_Tesla på mandag 19. januar 2015, klokken 09:03
Jeg tror dette er en ting mange tenker feil rundt. Når det gjelder lading og utladning. Tror jeg man kan tenke på batteriet (som har mange celler) som en kasse med mange flasker. Det store batteriet har flere flasker (celler). Det er en begrensning på hvor fort man kan fylle flaskene med vann, eller helle vann ut. Men dersom man har fler flasker, så er totalen inn og ut større (gitt at man har stor nok slange til å fylle på alle flaskene samtidig -> Super Charger).

Så man kan ikke se på batteriet i en S60 og en S85 som en flaske, men ca 7000 flasker i tilfellet med s85.

jepp, prinsippet er at man får flere celler i paralell, ikke bare i serie. Flere i paralell gir høyere potensiell maks-effekt ut/inn (kW) i tillegg til høyere kapasitet (kWh), mens flere i serie gir kun høyere kapasitet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

fredag

Det går tregere å lade på supercharger med 60kWh versjonen.

Tesla har ikke garantert at 60kWh biler kan få nye 85kWh batteripakker i fremtiden. Teknisk går det an, og det er minst en som har fått utført en sånn oppgradering, men det er ikke noe som Tesla offisielt tilbyr.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cowboystrekk

S60 veier 109 kg mindre. For de som kjører max 16 000 i året og sjelden må ha 35 mil+ uten lademuligheter så kan S60 ofte være et bedre valg, kjører du mer bør du gå for 85. Om 5-10 år så kan det hende man kan bytte til ei 120 kWh-pakke til prisen av mellomlegget eller litt mer som man sparte da man valgte 60 kontra 85 ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mecanica vergara

Ikke helt enig med deg i at om du har en kjørelengde på over 16" så bør du gå for en 85. Jeg runder 33000km i dag, og har ennå noen dager til ett års dagen som er den 20 mai. I helgen kjørte jeg over 1800km rundt på Vestlandet. Og SC landingen fungerte helt fint. Hadde aldri behov for å lade over 50min. Og jeg kunne kjørt SOC lenger ned en hva jeg gjorde. Stort sett hadde jeg ladet mer en jeg trengte før mat og pause var gjennomført. Så jeg har blitt mer og mer overbevist om at 60kw fungerer for de fleste.
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 19. januar 2015, klokken 11:57
S60 veier 109 kg mindre. For de som kjører max 16 000 i året og sjelden må ha 35 mil+ uten lademuligheter så kan S60 ofte være et bedre valg, kjører du mer bør du gå for 85. Om 5-10 år så kan det hende man kan bytte til ei 120 kWh-pakke til prisen av mellomlegget eller litt mer som man sparte da man valgte 60 kontra 85 ;)
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Cowboystrekk

Neida, går nok fint med 16k eller mer og ja, men noe særlig over og km begrensninga på garanti kan slå inn.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mecanica vergara

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 07. mai 2015, klokken 17:43
Neida, går nok fint med 16k eller mer og ja, men noe særlig over og km begrensninga på garanti kan slå inn.
Bekymrer meg ikke så mye at garantien går ut om 5-6 år. Den tid den sorg. Tror ikke bilen faller fra hverandre rett etter 200 000 km.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Bjoris

Jeg kunne klart meg bra med en 60, men setter pris på at slipper å lade den fult når jeg skal på hytta eller i det hele tatt tenke på rekkevidden.

Har en 60 Loaner nå og den går litt rimeligere på tørr vei, men i dg har det blitt mye småkjøring i øspøs og vips så har eit samme forbruk som min 85 og det er jo i ugunstige forhold du oftest trenge kapasiteten. Men bevares en 60 er en flott bil, men den går selvsagt ikke like langt som en 85 med samme fører bak rattet. At noen klarer 400 km i en 60 er flott, men da tror jeg de hadde kjørt 500 med 85en.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA