Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Billigste ladekabel for Tn-nett?

Startet av chaglen, lørdag 07. februar 2015, klokken 08:40

« forrige - neste »

chaglen

Er det noen fysisk (hardware) forskjell mellom Model S med 60kwh og 85kwh utover batteriet? Motor/inverter? Andre ting?

Det jeg lurer på er om det blir 100% identisk bil hvis man oppgraderer batteripakken til større kapasitet i fremtiden.
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

Anew

VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

RaBalder

85kWh batteriet inneholder flere celler og er dermed tyngre.
Så egenvekten på bilen øker. Og tilgjengelig laste-kapasitet går tilsvarende ned.



GreenBeHH

Jeg vurderte lenge en S60 og leste alt som fantes av informasjon.  Nå skriver Tesla at motoreffekten er den samme og resten av bilen er akkurat den samme.  Eneste forskjell er da batteriet.  S60 har et fysisk mindre batteri og det jeg fant ut er at det bygger mindre i høyden i den fremre delen.  Det er da fysisk plass til et S85 batteri og det kan være interessant når det kommer nyere batterier.
Den store fordelen er at S60 er ca. 80Kg lettere enn S85 pga. av batteriet.  Hvis en i tillegg ikke bestiller panoramatak, dobbellader og kjører på standard 19" hjul så vil rekkevidden opp til en S85 (med det nevnte utstyret) i praksis bli utjevnet.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

chaglen

Tusen takk for mange gode svar her. Da ble 60kwh litt mer interessant. Det vil komme større batteripakker i fremtiden, så da vil det nok være mulig å oppgradere da - med forhåpentligvis mer effekt (hp) en det 60kwh leverer i dag.
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

Krishell

Hvis motoren er den samme. Hvorfor er den ikke raskere enn sin storebror? Nedjustert effekt?

Tuxedo

Man får vel lavere max-effekt ut av et 60kWh batteri enn et 85kWh.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Krishell

Tror ikke man får mer effekt når de kommer med 120kWh batterier

Tuxedo

Sitat fra: Krishell på søndag 18. januar 2015, klokken 15:03
Tror ikke man får mer effekt når de kommer med 120kWh batterier
Men der kan det vel være andre ting som legger begrensninger (inverter, motor).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

B_Tesla

Sitat fra: GreenBeHH på søndag 18. januar 2015, klokken 14:51
Den store fordelen er at S60 er ca. 80Kg lettere enn S85 pga. av batteriet.  Hvis en i tillegg ikke bestiller panoramatak, dobbellader og kjører på standard 19" hjul så vil rekkevidden opp til en S85 (med det nevnte utstyret) i praksis bli utjevnet.

Da S60 er kun 70% av batteriet til S85, eller sagt på en annen måte, så er S85 ca 40% større batteri, så skal det nok mer til enn 200 kg for å utligne den forskjelden;)

Den andre store forskjelden er ladetid. Det er Ganske stor forskjeld når det kommer til SC-lading.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

mogu

Den største forskjellen, dog ikke en fysisk forskjell, er garantien på DU og batteri som er begrenset til 200.000 km for S60, det var nok til at jeg valgte 85 istedet.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Øyvind.h

Sitat fra: B_Tesla på søndag 18. januar 2015, klokken 15:30
Sitat fra: GreenBeHH på søndag 18. januar 2015, klokken 14:51
Den store fordelen er at S60 er ca. 80Kg lettere enn S85 pga. av batteriet.  Hvis en i tillegg ikke bestiller panoramatak, dobbellader og kjører på standard 19" hjul så vil rekkevidden opp til en S85 (med det nevnte utstyret) i praksis bli utjevnet.

Da S60 er kun 70% av batteriet til S85, eller sagt på en annen måte, så er S85 ca 40% større batteri, så skal det nok mer til enn 200 kg for å utligne den forskjelden;)

Den andre store forskjelden er ladetid. Det er Ganske stor forskjeld når det kommer til SC-lading.
Ja at 40% større batteri utjevnes av vekten er urealistisk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Vekt har vel også relativt sett lite å si for rekkevidden. Så klart har det en viss påvirkning men for normal langkjøring er det nok en drøss av andre faktorer som er mye viktigere.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

boppus

Sitat fra: Tuxedo på søndag 18. januar 2015, klokken 14:59
Man får vel lavere max-effekt ut av et 60kWh batteri enn et 85kWh.

Samme effekt (kW), men ikke så lenge (kWh).
Men har ikke Tesla satt maks effekt samt toppfart noe lavere på 60-versjonen enn 85-versjonen da?
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Muffinman

Nei, man kan trekke lavere effekt ut fra et lite batteri enn fra et stort batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA