Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Med en ekstra boks, kan du lade din Renault Zoe overalt!

Startet av Øivind, lørdag 07. februar 2015, klokken 06:33

« forrige - neste »

Øivind

Har observert noen som sitter i bilen og fryser når de hurtiglader.
På min Nissan Leaf trykker jeg to ganger på startknappen (etter å ha koblet til og startet lading) uten å holde på bremsen, da kan varmeapparatet brukes og jeg slipper å bli "isklump"  :)
2014 Leaf
2015 e-NV200
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser

emil

Og for 1. gen USA biler (muligens også 2.gen og europeiske) må AC stå på. Sjekk statusskjermen for strømforbruk, der går forbruket på klima opp.

Kjører selv varmen på full guffe når jeg hurtiglader vinterstid, sparer mye energi på oppvarming når jeg kjører videre etterpå.

Terjer

Jeg fryser aldri. På VW e-up! kan jeg enten bruke nøkkelen og "starte" bilen mens den lader, eller jeg kan velge å bruke mobilappen til å starte varemapparatet uten å skru på tenningen. Med bruk av kun appen til å starte varmen, går varmen på omluft slik at det kan dugge på vinduene, derfor er det kanskje bedre med tenningen på om man er flere i bilen mens man lader.
VW e-up! - Aurskog-Høland

elbas

Dette har jeg også gjort flere ganger, men spørsmålet er om det tar lenger tid å lade eller om strømmen går rett varmeapparatet?

Jeg vil tro strømmen går via lading av batteriet (som i de fleste tilfeller er begrenset av batterikjemien og evt. kulde/varme), så dermed tar det lenger tid å lade. Noen som har testet med og uten varme ved samme SOC og temperatur og vet om det er noen forskjell?

Nissan leaf 2014

grenborg1

Etter flere år med 1. gen-Leaf er jeg temmelig sikker på at bilen trekker den strømmen fra laderen som batteriet tillater. Hvis varmeapparatet slås på, går strømmen til batteriet ned. Altså: Om batteriet vil ha x watt, så trekker den x watt fra laderen. Når varmeapparatet slås på, trekker det y watt. Bilen trekker da fremdeles x watt fra laderen, men bare x-y watt når batteriet. Det hadde vært mye bedre om ladeeffekten ble økt til x+y watt, men det ser ikke ut til å være tilfellet. Hurtiglading og treglading oppfører seg likt her. På treglading ser man bare effekten på et nesten fullt batteri, men det gjør det umulig å lade batteriet helt fullt samtidig med at bilen forvarmes.
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

Ferry

På i3 kommer det opp en meny når bilen slås av, der bl.a. parkeringsvarme kan slås på. Det er bare å vri ett knepp på iDrive-hjulet og bekrefte med et trykk. Den funksjonen er skikkelig luksus, og noe av det jeg setter mest pris på. Funker på både hurtig, semi, treg og uten lading. Hadde en fin parkering utenfor et kjøpesenter i romjula, tilkoblet type 2. Det var 10-15 blå, og alle fossibilene omkring var nedsnødd og frosne. Da jeg kom tilbake rant det vann nedover rutene på i3-en  ;D

Jeg tror ikke varme spiller så stor rolle ved hurtiglading. Når ladinga går for fullt med 50 kW, så er det ikke så mange prosent det er snakk om. Er det skikkelig kaldt så klarer ikke batteriet ta i mot full effekt uansett, så da spiller det ingen rolle. Og når det nærmer seg fulladet så kan det heller ikke ta full effekt, så da spiller det ingen rolle. På de laderne der jeg kan se strøm og spenning, så går det ikke mange minutter før maks spenning er nådd og strømmen reduseres. Så jeg tror ikke det kan skille særlig mange minutter i total ladetid om varmen står på.

Strømmen kan ikke gå via batteriet. Et batteri har ikke inngang og utgang, det er kun én "dør". Når batteriet når en viss spenning, f.eks. 4,10 V pr. celle så må strømmen reduseres. Hvis ikke vil batteriet ta skade. Det tåler ikke mer enn 4,bittelitt V pr. celle. Derfor kan en fint bruke strøm etter at cellespenninga er kommet opp til maks. Fordi strømmen, og dermed effekten, inn til batteriet avtar. Hvis en vil minimere ladetida så kan en kanskje vente med å slå på varmen til ladestrømmen har gått ned til 80% elns.

Powerflux

Jeg får ikke noe varme når jeg prøver dette :-\
Har prøvd flere ganger og det blåser kald luft uansett hvor lenge jeg prøver! Kanskje A/C må stå på som emil sier?
Har 1. gen Japse!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 20. januar 2015, klokken 19:43
Jeg får ikke noe varme når jeg prøver dette :-\
Har prøvd flere ganger og det blåser kald luft uansett hvor lenge jeg prøver! Kanskje A/C må stå på som emil sier?
Har 1. gen Japse!

AC må på for å få varme på 1.gen, så enkelt er det...

Powerflux

Sitat fra: emil på tirsdag 20. januar 2015, klokken 19:48
Sitat fra: Powerflux på tirsdag 20. januar 2015, klokken 19:43
Jeg får ikke noe varme når jeg prøver dette :-\
Har prøvd flere ganger og det blåser kald luft uansett hvor lenge jeg prøver! Kanskje A/C må stå på som emil sier?
Har 1. gen Japse!

AC må på for å få varme på 1.gen, så enkelt er det...
Dæven....det viste jeg ikke :-[
Live&learn I guess :-X
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Powerflux

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 20. januar 2015, klokken 19:56
Sitat fra: emil på tirsdag 20. januar 2015, klokken 19:48
Sitat fra: Powerflux på tirsdag 20. januar 2015, klokken 19:43
Jeg får ikke noe varme når jeg prøver dette :-\
Har prøvd flere ganger og det blåser kald luft uansett hvor lenge jeg prøver! Kanskje A/C må stå på som emil sier?
Har 1. gen Japse!

AC må på for å få varme på 1.gen, så enkelt er det...
Dæven....det viste jeg ikke :-[
Live&learn I guess :-X

Sannelig funker det gitt ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

TorT

Når jeg har prøvd dette med de NYE laderne til Lyse, så skrur laderen seg av. For å restarte må en bruke et nytt klipp. Riktignok over en måned siden jeg testet dette.

Er det andre som har opplevd det samme?

På de GAMLE laderen har jeg ikke opplevd dette.

mvh TorT

Edit: Tekna 2014

emil

Har ladet mye og på mange forskjellige type ladere men aldri opplevd at ladingen har stoppet fordi jeg har startet bilen/varmen mens den lader.

TorT

Vel, det har skjedd 3 ganger, med to forskjellige ladere for meg. Men bare med den nye typen til Lyse.
Den med chademo, combo og 43kW i en lader. Har ikke skjedd med de gamle chademoladerne til Lyse.

Er det noen andre som har opplevd dette?

Eller er det bilen min det er en bug i. 2014 Tekna.

mvh TorT

edyrli

Fungerer det å starte bilen mens man lader på trilling også?
Stod en advarsel på laderen at tenning måtte være av under lading så har ikke prøvd å slå på...
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA