Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Charge amps ladekabel på Peugeot Partner?

Startet av mr.rs4, fredag 06. februar 2015, klokken 22:51

« forrige - neste »

Kim L

Synes det fortsatt er merkelig at Tesla leveres med 3G da det skal være ledende teknologi i bilen... Håper noen som har kontakt litt oppover i systemet kan varsle at dette er ikke bare gårsdagens teknologi men totalt utdatert. Selv naboens lille sønn på 8år ville ikke arve min gamle tlf fordi den var 3G .... Ja ja bare en betraktning.....

HKS

Enkelt. Det er har frem til ganske nylig ikke vært noen LTE (4G) modem sertifisert for bil.
Med Model X kommer Tesla til å oppgradere datamaskinen som driver den store skjermen. Tipper 4G kommer parallelt med dette.
Tesla Model S 90D

Dennis

#32
Alle bilfabrikanter må tenkte litt annerledes på slike ting enn før. Er ikke lengre slik at man kan hive inn en liten skjerm og så funker det greit i 10-15 år. Nå blir plutselig mange av funksjoner som Internett kobling borte hvis bilen ikke har mulighet for å oppdatere feks fra 3g til 4g. Og miste mulighet for bla forvarming, internettradio, oppdatering av bilen osv. om 5 år når 3g skrues av er veldig lite framtidsrettet. Da går det ikke an å komme seg inn i bilen på vinteren lengre feks :P

De fleste nye bilene i Usa fra feks GM med Onstar leveres nå med 4g så her henger Tesla etter.

HåkonE

#33
Det er vel mulig å bruke eksternt 4G modem, og koble til bilen via WLAN.  En ganske lik problemstilling som DAB-radio, der mange etterhvert går til ettermarkedet for løsninger.

Men det er litt merkelig at Tesla ikke for lengst har fått på plass 4G i en bil der mye av sales-pitchet er nettopp "nettbrettet" og alltid online funksjonalitet.

3G har i utgangspunktet nok hastighet for et slikt bruksområde, men latency er en utfordring. Det er derfor det fremstår så tregt, selv om det kanskje gir gode hastigheter på målinger. Når det gjelder Model S kan det selvsagt være helt andre årsaker til at særlig internet-surfing ikke går så smidig. Browseren er neppe spesielt godt optimalisert. Men man vil også merke det på strømming av musikk og lasting av kart.

Hva "nettbrettet" angår, så jeg noen som spekulerte i om Model X får en oppgradering. Nå har det altså blitt til at den *blir* oppgradert. Noen kilder på dette?

Nvidia skriver nemlig selv at de skal produsere Tegra 3 uniten (som Model S har) helt til 2023.

"So while it is unlikely Nvidia that will ship many Tegra 3 chips to tablet makers in 2014, car makers will be receiving trays of Tegra 3 chips through 2023."

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2256745/nvidia-says-tegra-2-and-tegra-3-will-be-available-for-10-years

Trykker man inn på databladet til Nvidia Tegra 4 familien, ser det ut som den mangler en del av den funksjonaliteten som biler benytter seg av (kamera-inngang blant annet).  Med tanke på at det tidligere har vært bekreftet at Tegra 3 enheten har ekstern 3G-modul (noe som ser ut til å stemme godt med databladet til NVIDIA), så virker det mer sannsynlig for meg at Tesla oppgraderer denne modulen først. At dette har tatt tid, kan ha sin årsak at modulen ikke har eksistert (andre 4G løsninger eksisterer selvsagt, men dette høres ut som en proprietær sak som plugges rett på hovedkortet). Virker som det bare er Tesla og Lamborghini som bruker dette produktet slik, så det er neppe av høyeste prioritet hos produsenten.

Det er ikke bare å bytte modulen for 4G/LTE heller, antenne og software trenger revisjon også. Tesla søkte visst etter en person med 4G kompetanse for en stund siden, så vi får håpe oppgradering kommer om et par Tesla-uker.  ;D

Og ikke minst at en oppgradering for eksisterende eiere blir mulig, og det uten å måtte selge en nyre. Akkurat det er jeg litt skeptisk til....  :P

aness

Sitat fra: Haknys på tirsdag 27. januar 2015, klokken 09:17
Det er ikke bare å bytte modulen for 4G/LTE heller, antenne og software trenger revisjon også. Tesla søkte visst etter en person med 4G kompetanse for en stund siden, så vi får håpe oppgradering kommer om et par Tesla-uker.  ;D

Nå har de fleste slike moduler standard kommandosett, så software-biten burde ikke være så veldig vanskelig å få til.
Har de vært fornuftige så er 3G-biten en egen modul som kan byttes bak hovedskjermen.

Antenne kan selvsagt være en utfordring, men de trenger neppe å bytte kabler så ser ikke det helt store problemet her heller hvis det stemmer at antennen for 3G ligger i speilet.

Når det er sagt så er jeg litt overrasket over hvor mye "bil" og hvor lite "PC" Model S ser ut til å være.

Jeg vet at den er mye nærmere "rullende datamaskin" enn alt annet der ute, men jeg må tilstå at jeg hadde forventet mer bruk av mini-PCIe og USB og mindre bruk av custom-moduler. (Designet er kanskje mer "tablet" enn "PC"?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA