Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av sølv-pilen, fredag 06. februar 2015, klokken 22:00

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: VanillaBean på mandag 19. januar 2015, klokken 10:15
Sitat fra: Ferry på søndag 18. januar 2015, klokken 11:27
Sitat fra: emil på søndag 18. januar 2015, klokken 10:27
Jeg lader det som er nødvendig for å kunne bruke bilen sånn jeg vil og om det er hurtiglading, saktelading, 80% eller 100% tenker jeg ikke så mye på. Jeg har kjøpt bilen som erstatning for fossilbil og da bruker jeg den som en bil.

Slik tenker jeg også. Primært treglader jeg i egen garasje. Og der står bilen plugget i når den er parkert. Jeg spurte selgeren om det var noen grunn til å ikke gjøre det slik, men han sa det var helt ok.
Idéelt sett skal vel batteriet holdes halvladet, og i hvert fall innenfor 20% og 80%. Enhver utlading og opplading forringer batteriet. I tillegg ødelegges det av alder.
Det blir for komplisert å forholde seg til, så jeg praktiserer "lad så ofte du kan".

Enig i ovenstående. Elbilen er den eneste bilen eneste jeg har og må derfor "tåle" det som må til, for at jeg skal komme meg dit jeg skal.

Og så lenge den klarer jobbpendling og de andre daglige gjøremålene uten ekstra ladestopp regner jeg med at hurtigladerutbyggingen går fortere enn reduksjonen i batterikapasitet i forbindelse med langturer. Men det kommer nok et punkt der jeg må gjøre en vurdering på batteribytte eller ny bil. Når de første norske bilene går ut av garanti på alder får vi forhåpentligvis også noen kronkrete priser på batteribytte her som i USA.

Trekkoppbil

Lading i ekstrem kulde kan ødelegge batteriet.

sølv-pilen

Hva regner du som ekstrem kulde? Mener du i de tilfellene må en sakte lade eller all lading?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

tomrh

#18
Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 20. januar 2015, klokken 07:01
Hva regner du som ekstrem kulde? Mener du i de tilfellene må en sakte lade eller all lading?
Ved lading i ekstrem kulde starter en prosess kalt "plating", det er at litium-ioner omdannes til metallisk litium som lager små irreversible kortslutninger i batteriet. Effekten gjør seg gjeldende fra ca -30oC og kaldere, men er avhengig av batterikjemi og ladestrøm. I Nissan Leaf og de fleste andre elbiler er det lagt inn sperre slik at batteriet ikke kan lades dersom kjernetemperaturen er -25oC eller lavere. Det er også en nedre temperaturgrense for hurtiglading, tror det er -20oC, men ladestrømmen er uansett regulert så lavt ned at det nesten tilsvarer normal-lading. Leaf m.fl. har batterivarmer som slår inn ved disse temperaturene slik at normal-lading skal være mulig. Trillinger har ikke batterivarmer og derfor er ikke egnet i innlandsklima. Merk at dette gjelder lading i kaldt vær. Batteriet tåler fint å oppbevares i enda kaldere temperaturer dersom det ikke lades, men tåler da ikke særlig godt å oppbevares utladet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Erik N

Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 10:25
Men det kommer nok et punkt der jeg må gjøre en vurdering på batteribytte eller ny bil. Når de første norske bilene går ut av garanti på alder får vi forhåpentligvis også noen kronkrete priser på batteribytte her som i USA.

Flesland Auto i Bergen sier på facebook at du kan bytte batteriet på Leaf til 30.000 fra neste år. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16876.msg305394.html#msg305394


emil

Sitat fra: Erik N på onsdag 21. januar 2015, klokken 05:34
Sitat fra: emil på mandag 19. januar 2015, klokken 10:25
Men det kommer nok et punkt der jeg må gjøre en vurdering på batteribytte eller ny bil. Når de første norske bilene går ut av garanti på alder får vi forhåpentligvis også noen kronkrete priser på batteribytte her som i USA.

Flesland Auto i Bergen sier på facebook at du kan bytte batteriet på Leaf til 30.000 fra neste år. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16876.msg305394.html#msg305394

Ikke engang jeg tror på de prisene der, men jeg håper jo at jeg tar feil...

Alternativet er jo selvfølgelig ellers å bytte celler eller kjøpe pent brukt batteripakke fra vraket bil.


Trekkoppbil

Det kan godt tenkes at hurtiglading kan gi fuktskader.

Enkelte hurtigladere står ikke særlig tørt og de er utsatt for regn og snø. Når man lader, så bør man være nøye med å holde kontaktpunktene tørre.
Fuktighet kan føre til korrosjon.
Vanligvis er kontaktpunktene kapsla med pakninger og lokk, så regn og snø ikke så lett skal trenge inn.  Når man plugger in og ut ladeplugger, så er det fort gjort at det kommer noen regndråper på pluggen, og kapslinga gjør muligens at det ikke tørker så lett, dersom det først er blitt fuktig.

Når det gjelder treig lading:
På J1772-pluggene følger det gjerne med hette som kan settes på når den ikke er i bruk.
Når den er i bruk, er det pakninger som tetter.
På J1772-kontakten i bilen, er det deksel med lokk og pakning.

Er man nøye, så klarer man å holde det tørt.

Når det gjelder hurtiglading:
ChaDeMo-kontakten i bilen er også sikra med lokk og pakning når den ikke er i bruk.
ChaDeMo-pluggen er ofte montert utendørs med minimalt med værbeskyttelse. Om den som har brukt pluggen før deg, har vært vimsete i regn- eller snøvær, så kan den være våt når du skal lade, og fuktigheten kan smitte over og legge seg på kontakten i din bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA