Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av sølv-pilen, fredag 06. februar 2015, klokken 22:00

« forrige - neste »

sølv-pilen

Ser at dette har vært diskutert mange ganger før, men jeg er mer forviret etter å ha lest meg grønn om dette her. Slik jeg forstår det er det helt ufarlig å hurtiglade noen ganger, så lenge det ikke er fra 60% og opp. noe som også blir tilbakevist i andre innlegg.

Jeg ønsker derfor ett klart svar, ødlegger Hurtiglading batteriene på noen som helst måte?

Hva om en hurtiglader 10 ganger på en dag, eller 10 ganger etter hverandre? Er jo ikke slik at man kan vente i det lengst å så lade, man må jo lade der laderen er å bruke det som en må  for å lade på neste igjen.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 18. januar 2015, klokken 03:26
Jeg ønsker derfor ett klart svar, ødlegger Hurtiglading batteriene på noen som helst måte?

Kommer ikke med noen svar, bare mer spørsmål.

På meg virker det som om det advares mere mot å fylle batteriet opp til 100%, enn å hurtiglade det, stemmer dette? Og når det snakkes om hurtiglading, hvor går grensen? Vil 11kW være mere skadelig enn 3kW? Eller er 22kW ok, men 50kW mere ødeleggende? Eller handler det mer om flaks enn noe annet, hvor mange sykluser et batteri kan gjennomgå?

For enkelte snakker jo om at folk som behandler batteriet bra, aldri full-lader, aldri hurtiglader har opplevd raskere reduksjon enn folk som lader til 100% og hurtiglader ofte.

Kanskje ingen egentlig vet helt sikkert?

http://engineering.stanford.edu/news/rapid-charging-draining-doesn%E2%80%99t-damage-lithium-ion-battery-electrodes-much-thought

X-Trail

Hurtiglading øker temperaturen på batteriet og det er høy temperatur som er uønsket.

10 hurtigladinger med påfølgende tømminger etter hverandre vil øke temperatur betraktelig. Men ved høy temperatur vil batteriet også begrense ladestrømmen selv.

Har selv hatt 5 hurtigladinger med motorveikjøring imellom i Danmark :)
Stolt eier av ELise♡

emil

#3
Heller 10 hurtigladinger mellom 20% og 70% enn 5 hurtigladinger 0-100% selv om total energimengde da er den samme. Ellers er det vel rapporter om biler som hurtiglader daglig uten at de har noe dårligere batteri enn biler av tilsvarende alder som aldri hurtiglader.

Har selv 7 hurtige ladinger på en dag, men da var ingen av de mer enn  ca 80% og jeg ladet ikke mer enn det jeg trengte for å komme videre til neste hurtiglader for totalt 75 mil. Både den gangen og en varm sommerdag med et par tre hurtigladinger var batteriet oppe i litt over 40 grader på det meste.

Jeg lader det som er nødvendig for å kunne bruke bilen sånn jeg vil og om det er hurtiglading, saktelading, 80% eller 100% tenker jeg ikke så mye på. Jeg har kjøpt bilen som erstatning for fossilbil og da bruker jeg den som en bil.

Men uansett er det lite nytte i hurtiglading over ca 90% siden det går i et tempo ikke langt unna AC-lading.

Dette gjelder da Leaf, andre merker med annen batterikjemi og aktiv temperaturregulering av batteripakken oppfører seg på annet vis.

Trafikkbestyrer

Jeg har samme holdning som Emil, bruk elbilen som du vil. Bilen min også erstatter fossilbilen jeg hadde. Trenger jeg å hurtiglade så gjør jeg det. Trenger jeg ikke så gjør jeg det ikke.
Da jeg kjøpte bilen sa de aldri heller noe om hva som var best for batteriet. Utenom hvis det ble for kaldt.
Nå hurtiglader jeg 1gang i mnd i gjennomsnittet. Skulle bilen ta skade av mitt bruk så er ikke elbil noe for meg.....

tomrh

Ved temperaturer fra 0 og nedover er degradering av batteri neglisjérbar, både når det gjelder hurtiglading og lading til 100%. Ja, en temperaturøkning av batteriet ønskes heller velkommen når det er skikkelig kaldt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Tenk også på alle de som bruker Leaf som taxi. De hurtiglader 3-4 ganger daglig, og saktelader til 100% hver natt. Hadde batteriet tatt skade, hadde vi nok hørt om det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

Slik jeg føler det er det fra 80-100% som sliter mest på batteriet. Jeg har kjørt på langtur og har hatt flere hurtigladinger i strekk flere ganger. Noen steder var jeg nødt til å toppe opp til 100% fordi det ikke var andre lademuligheter på veien mellom hurtigladerene. De gangene jeg topper opp øker temperaturen på batteriet. Med 2-3 slike ladinger over 80% er plutselig batteri temperaturen rett under rødt. Når jeg klarer meg med 80% (som jeg gjør stort sett) øker kanskje bare tempen med 1-2 streker og holder seg stabilt. Når det er sagt er det rart at det ikke er noen kjøling av batteriet. Hvis man skal på langtur og må lade til 100% blir det fort varmt og etter 2-3 slike ladinger om sommeren er den nesten på rødt. Da kan man ikke fortsette å lade uten at det sliter ekstremt på batteriet. Heldigvis holder det med 80% de fleste steder og det er sjelden man kjører så langt at man trenger flere fulle ladesykluser på en tur med en vanlig elbil.
Fremtiden er elektrisk.

Ferry

Sitat fra: emil på søndag 18. januar 2015, klokken 10:27
Jeg lader det som er nødvendig for å kunne bruke bilen sånn jeg vil og om det er hurtiglading, saktelading, 80% eller 100% tenker jeg ikke så mye på. Jeg har kjøpt bilen som erstatning for fossilbil og da bruker jeg den som en bil.

Slik tenker jeg også. Primært treglader jeg i egen garasje. Og der står bilen plugget i når den er parkert. Jeg spurte selgeren om det var noen grunn til å ikke gjøre det slik, men han sa det var helt ok.
Idéelt sett skal vel batteriet holdes halvladet, og i hvert fall innenfor 20% og 80%. Enhver utlading og opplading forringer batteriet. I tillegg ødelegges det av alder.
Det blir for komplisert å forholde seg til, så jeg praktiserer "lad så ofte du kan".

sven erik

hei  jeg hurtiglader når jeg tenger det og hurtigladet masse på vei til spania   det er heller ikke falig å fylle batteriet fult om en trenger det men en skal bare ikke la batteriet stå helt fult lenge for da kan det bli utladinger på noen seller og ikke alle og det lønner seg å ha noen vanlige ladinger innimelom ikke bare hurtiglade 
hadde selv en i miev  jeg kjørte over 120 tusen  med masse hurtig lading  men med treg lading å batteriet hvar som nytt når moren min tokk over bilen  men jeg skrudde ned  vanlig ladingen en gang i måneden  til 6 ampær og full ladet for å få rett balanse på batteriene  det samme gjør jeg på teslan  men når den er sluttet å lade kjører jeg ned til daglig minst  å da holder batteriene bedre  å jeg tømmer ikke batteriene  en kan kjøre noe under tom men  da sliter man  mer og en kan få noen seller som slutter å virke

sølv-pilen

Hos meg sprettet temperatur opp når jeg avbryter hurtiglading under 80%. Dersom jeg lader litt over eller til 85 blir temperaturen stabil. Dette er merkelig
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

sølv-pilen

Har i dag hhurtigladet 6 ganger etterhverandre.  1 lading stoppet på 68% temperatur 1 strek opp. 2 lading 84% samme temperatur etter lading.  3 lading 98% ingen temperatur forskjell. 4 lading 82% ingen temperatur  forskjell.  5 lading 86 % ingen temperatur forskjell. 6 lading 53%. En strek opp.

Hvorfor i alle dager får jeg så motstridende målinger som dere?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

En strek på temperaturskalaen kan være et ganske stort temperaturområde. Finnes sikkert noen tabeller på hvor grensene er .

I tillegg vet jeg ikke om strekene representerer snittemperatur på alle sensorene eller makstemperatur på den høyeste.

Uansett, strekene sier meg ingenting fordi jeg leser av batteritemperatur med LeafSpy. Fant en fra tidligere i år da jeg tok en kjapp tur Arendal-Oslo-Arendal for å hente noe og hadde totalt 8 ladestopp (ikke den nevnt tidligere i tråden). Etter siste ladestopp hadde jeg 40.1 grader som høyeste temperatur og 14.7 mellom maks og min. Ved ankomst hjemme var høyeste temperatur 33.1 grader og det var 15.2 grader mellom maks og min. Ute var det 3-5 minusgrader. Turen ble startet på 88% SOC og ca 4 grader jevnt på batteriet

Ladestopp:
Rugtvedt, Holmestrand, Kjellstad Fortum, Sandvika, ABB Oslo, Kjellstad Grønn Kontakt, Tønsberg, Rugtvedt.
Men igjen, ladet ikke mer enn nødvendig for å komme videre til neste lader med et passende buffer. Liten vits å stå med 10kW ladeeffekt hvis man etter 30 min kjøretur kan lade på 30-40kW. Fordel tidsmessig at det ikke er lang omvei for å komme til laderene.

kjbu

Etter all teknisk info jeg har fått med meg angående batteriene, har man et "uendelig" batteri hvis du har følgende betingelser :

* Holder batteriet kaldt - gjerne minusgrader
* Holder deg alltid mellom 40-60% energiinnhold/SOC
* Kun treglading
* Lavt strømuttak

Alt som avviker fra dette reduserer levetiden på batteriene. I praksis er det umulig, men dess nærmere man er, dess lenger lever batteriet ditt.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

VanillaBean

Sitat fra: Ferry på søndag 18. januar 2015, klokken 11:27
Sitat fra: emil på søndag 18. januar 2015, klokken 10:27
Jeg lader det som er nødvendig for å kunne bruke bilen sånn jeg vil og om det er hurtiglading, saktelading, 80% eller 100% tenker jeg ikke så mye på. Jeg har kjøpt bilen som erstatning for fossilbil og da bruker jeg den som en bil.

Slik tenker jeg også. Primært treglader jeg i egen garasje. Og der står bilen plugget i når den er parkert. Jeg spurte selgeren om det var noen grunn til å ikke gjøre det slik, men han sa det var helt ok.
Idéelt sett skal vel batteriet holdes halvladet, og i hvert fall innenfor 20% og 80%. Enhver utlading og opplading forringer batteriet. I tillegg ødelegges det av alder.
Det blir for komplisert å forholde seg til, så jeg praktiserer "lad så ofte du kan".

Enig i ovenstående. Elbilen er den eneste bilen eneste jeg har og må derfor "tåle" det som må til, for at jeg skal komme meg dit jeg skal.
iMiev siden september 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA