Utlandet: Elbil fornuftig, men med liten kjøreglede

Startet av Gordon Retriever, lørdag 17. januar 2015, klokken 19:43

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Hvis man ser på rene sportselbiler finnes det vel kun tre stk på veien, Mercedes SLS AMG Electric Drive, Rimac Concept One og Tesla Roadster. Muligens kommer også Detroit Electric SP.01, men jeg mistenker sterkt at de er konk før de produserer en bil.

Av disse er det stort sett Tesla Roadster som er relevant for de som har lyst på ren sportselbil. Man kan ikke kjøpe en ny, men man kan kjøpe en pent brukt Roadster, og snart får man kjøpt oppgradert batteri, som gjør den høyst relevant.

Hvis vi ser fremover i tid tenker jeg at vi vil ikke se en ren sportselbil som selges i større antall før trolig 2. Gen Tesla Roadster. Denne blir trolig basert på Model 3 og kommer kanskje i området 2020. Forhåpentligvis kommer den med 2 stk 188 hp motorer på forhjulene og 2 stk 221 hp motorer på bakhjulene, altså totalt 818 hp, samt en supercap-pakke for å skåne batteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TorAtle

Høres moro ut med 800hk, såfremt de klarer å holde vekten i sjakk. Rundt 1500kg hadde vært passe. Tror dessverre det skal bli vanskelig selv om 5 (eller 10) år. Vi får se.

Jeg lurer på hvor mange kunder som er i markedet for en sportsbil som synes det er uproblematisk med fravær av lyd og girkasse. Den skal konkurrere med endel sportshybrider på det tidspunktet, og der får man både i pose og sekk.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

kos

Hei - elbil har ikke kjøreglede. Da blir neste spørsmål, hva skal du bruke bilen til. Om det er banekjøring , så er de fleste elbiler ute, men snakker man om langkjøring og komfort så er tesla model s et kjempevalg, selv setene som mange klager over blir utrolig bra. En fantastisk bil for kjøreglede mellom Oslo og Bergen, for ikke å snakke om forbikjøringer og kontroll på langkjøring. Så til Zoen som vi har, prøv noen av banebilene dine i smitt og smau i Bergen og jeg hiver hele bilen, plage er navnet. Da er gleden med Zoen over all forventning. Samtidig har jeg hatt den gleden av å kjøre biler på testbaner i mange forskjellige klasser - og jeg hadde aldri kjørt en slik i normaltrafikken i Bergen - til det er den ubrukelig. Men om det er " selvtilliten" som trenger en stimuli så kan jeg se behovet hos "noen" for en banebil i trafikken.

Men at elbiler ikke har kjøreglede - den må man leger ut på landet med.

TorAtle

Sitat fra: kos på søndag 25. januar 2015, klokken 12:36
Men at elbiler ikke har kjøreglede - den må man leger ut på landet med.

Hvis vi setter Porsche 911 som referansen for sportslighet og kjøreglede (den er ofte omtalt som verdens beste sportsbil som kan brukes hver eneste dag), så befinner Zoe, Leaf og de fleste andre elbiler seg mange, mange divisjoner under. Ikke sammenlignbart i det hele tatt. Hvis man ikke er enig i det så tar man rett og slett feil :)

Kommentaren din om selvtillit er bare trist. Skjerpings.

Og når det gjelder sportslighet og kjøreglede så er det ingen unnskyldning at bilen er stor og tung med kjempegod plass. Det er en helt annen kategori. Selv om man elsker elbilen sin så må det gå an å se at den ikke nødvendigvis vinner hver eneste kategori.
Polestar 2

jkirkebo

Sitat fra: TorAtle på søndag 25. januar 2015, klokken 17:00
Og når det gjelder sportslighet og kjøreglede så er det ingen unnskyldning at bilen er stor og tung med kjempegod plass. Det er en helt annen kategori. Selv om man elsker elbilen sin så må det gå an å se at den ikke nødvendigvis vinner hver eneste kategori.

Sportslighet er en ting men kjøreglede er da 100% subjektivt. Spør en amcar-entusiast hva han mener med kjøreglede og han vil antageligvis lovprise biler som duver bortover veien med 3-trinns automatkasse og en diger V8.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

TorAtle

Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. januar 2015, klokken 17:04
Sportslighet er en ting men kjøreglede er da 100% subjektivt. Spør en amcar-entusiast hva han mener med kjøreglede og han vil antageligvis lovprise biler som duver bortover veien med 3-trinns automatkasse og en diger V8.

Et tverrsnitt av befolkningen vil til sammen gi et greit resultat. De sære vil være i mindretall. Som vi så av undersøkelsen...
Polestar 2

kos

Elbilen er kjøreglede - om du har kjørt bil så kan jeg opplyse om at jeg har kjørt det meste av kjøretøy på norske veier - har lappen på alt og har alt fra raske kafferesere til en lurken elbil. Så kjøreglede kan du finne i det meste. Fra traktor til 60 tonn vogntog. Men at det er forskjellig ja - men ikke derav mindre gøy.

Noe av de beste av kjøreglede som jeg kjenner til og langt unna 911 og andre status kjøretøy er en avbalansert motorsykkel på smale fjelloverganger alla Gaularveien ( nasjonal kulturvei) med en gjennomsnittsfart på 80 kmt. Da snakker vi kjøreglede. Har du prøvd å kjøre tyngre kjøretøy i høy hastighet - da snakker du kjøreglede. Hva som er kjøreglede er avhengig av kjøretøyets bruksområde - det er noe som er subjektivt og som ikke henger sammen med høy sigarføring og statusbil. Ta deg en motorsykkeltur over Gaular fjellet , så tenker jeg du får en opplevelse som gir et kjempe glis, og på toppen av det hele innenfor lovverket. Ta gjerne samme turen i en 911 - og vurdere hva som er best.

For øvrig så er 911 en bil som kommer langt bak i listen over biler , for nå snakker vi høy hastighet og da kan du begynne å lete etter biler fra Italia.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. januar 2015, klokken 17:04

Ja, kjøreglede kan være så mangt det. Selv nyte jeg stor kjøreglede på vakre sommerdager når jeg kan legge ned kalesjen og cruise rundt i åpen bil med god musikk og helst noen gode venner på tur. DET er kjøreglede! Nei, vil på ingen måte definere bilen som noen "sportsbil" selv om den yter litt bedre enn hverdags bilen min. Kommer ikke til å "burne" med den, eller kjøre den på bane. Er ikke der denne bilen gir kjøreglede.

Så folk som har for seg at kjøreglede ikke kan være annet enn banekjøring/autobhan kjøring i Tyskland etc må nok nesten ha bommet litt. Nekter ikke på at de opplever kjøreglede med dette, men å innskrenke begrepet bare til biler som egner seg for sikt bruk er og blir feil. Uansett om dette var det som fikk flest stemmer i en eller annen avstemning jeg aldri hadde hørt om.
Model S 85D

kos

Selv på en plenklipper kan vel noen finne kjøreglede - støtter siste innlegg 100 %.
Men at det er mange fascinerende og flotte biler JA.

TorAtle

Det finnes sikkert noen få som finner kjøreglede i en Reva eller Buddy og synes disse "bilene" er guds gave til menneskeheten. Majoriteten synes elbiler er lite tiltalende, både av utseende og når det gjelder kjøreglede. Det trenger ikke å være slik, men det er status p.t.
Polestar 2

Amoss

Sitat fra: TorAtle på mandag 26. januar 2015, klokken 13:43
Det finnes sikkert noen få som finner kjøreglede i en Reva eller Buddy og synes disse "bilene" er guds gave til menneskeheten. Majoriteten synes elbiler er lite tiltalende, både av utseende og når det gjelder kjøreglede. Det trenger ikke å være slik, men det er status p.t.

Fullt mulig du har helt rett i det du sier her, men nekter å tro at majoriteten mener at det eneste som kan gi "kjøreglede" er fullspekka sportsbiler eller banebiler.
Model S 85D

moonbuggy

Hele diskusjonen er etter min mening, litt tåpelig.
Hva er situasjonen i mesteparten av den vestlige verden ?
90% av tiden i bil i snitt, er nødvendig transport og køkjøring i relativt lav fart.
Så spørsmålet blir heller hvordan man tilbringer denne tvangstiden mest komfortabelt.
Personlig er jeg ikke i tvil, en godt utrustet elbil, enkel å kjøre, startrapp og stille er jo langt å foretrekke fremfor fossilbiler hvor nettopp stopp/start er akilleshælen.

I tillegg forpester man heller ikke tilværelsen for alle andre i trafikken. Vinn/vinn på alle fronter.

kos

Hei - nå er vi inne på rett spor. Hvor ofte har du kjøreglede. Mesteparten av tiden er det transport mellom A og B og det beste av kjøreglede du har er at veien er omtrent noe lunde  bra og at det ikke er kø.  Det er vel den kjøregleden 100 % drømmer om. Så får det ikke hjelpe hva du sitter i, eller på.

TorAtle

Det forundrer meg ikke at dere ikke har noe forhold til kjøreglede med kommentarer som tvangstransport, køkjøring og cruise control. I en elbil. Jeg legger mye av skylden på avgiftsregimet vi har som i lang tid har oppmuntret til kjøp av triste familiebiler med den aller kjipeste dieselmotoren. Ikke rart dere har mistet gløden! Jeg trekker meg stille og rolig tilbake og tar en tur med Porschen.

nime01, hold ut, våren kommer snart og du kan ta ut veteranbilen og kjøre bil igjen, ikke bare bli kjørt.
Polestar 2

Panduck

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 17. januar 2015, klokken 19:43
Resultatene fra Continentals Mobilitetsstudie 2015 får enkelte til å spekulere i om elbilen har havnet i en "image-felle", der elbil oppfattes som fornuftig, men ikke særlig attraktivt.

Andre biler som sliter med imageproblem er japanske biler generelt. Toyota er jo "pinglebil", mener mange. Alikevel selger Toyota masse biler. For VELDIG mange personer har bil ikke noe med image å gjøre. Så lenge den oppfattes som fornuftig, er det grunn nok til at mange vil velge det. Problemet frem til nå er vel at mange ikke har oppfattet det som fornuftig.

For meg, og flere andre jeg har snakket med, har vi ENDELIG funnet en bil som gir kjøreglede (rent bortsett fra av-og-til rekkeviddeangst...). Jeg har aldri vært glad i å kjøre bil, jeg har aldri likt bil, men elbil er rett og slett gøy!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA