Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Med en ekstra boks, kan du lade din Renault Zoe overalt!

Startet av nubreed, fredag 06. februar 2015, klokken 15:18

« forrige - neste »

nubreed

Hei!

Si at nissan kommer med rekkevidde på 30-40 mil på leaf i 2016-2017.

Tror noen det vil være mulig å oppgradere batteriene på NV200 ?

Annenhåndsverdien vil vel da falle kraftig på NV200? Samt det burde være endel
levetid igjen på batteriene slik at Nissan kunne tatt inn disse for et mellomlegg. Noen som har noen tanker om
dette?

Har prøvd bilen og den er god og behagelig å kjøre men rekkevidden kunne godt ha vært litt bedre.






Finnøy (Arne Johan Larsen)

Tviler på at det vil være noe kostnadseffektivt å bytte batterier. Hvis det i det hele tatt kommer som et valg er det enda mer tvilsomt at man kan oppgradere kapasitet.

Hvis Nissan dobler batterikapasitet om noen år vil den få en reell kjørelengde på 250-270km. Glem de urealistiske tallene på 300-400km.
Ikke usannsynlig at en ny generasjon av eNV200 får samme batteripakken.

Jejl

Har heller ikke tro på at utskifting av batteripakker vil bli særlig vanlig i fremtiden. For de som trenger lengre rekkevidde vil det nok være bedre å selge bilen og kjøpe en ny med lengre rekkevidde. Tror de fleste bilene vil ha batteripakker som varer hele bilens levetid, men med mindre kapasitet etterhvert.

Bare nevner det for deg også: Har du vurdert Renault kangoo? Hovedfordelen med den er at den leveres med dieselvarmer som standard, som kan opp imot dobble rekkevidden på kalde vinterdager. Hovedulempen er at den ikke kan hurtiglades.

edyrli

Jeg tror vi kan sammenlikne med større komponenter i fossil biler. Det er ganske vanlig å skifte til samme motor eller samme girkasse ved havari, men veldig sjelden å oppgradere til større motor eller forandre automat/manuell. Dette er forbeholdt entusiaster som mekker selv. Jeg vil tro det samme kommer til å være gjeldene for batterier i elbiler.
Så mitt svar er også at jeg tviler på det blir aktuelt oppgradere til større batteri.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Trekkoppbil

Det er et svært interressant spørsmål om hvilke batteribytteprogram man vil ha i framtida.

I USA har det vært batteriprogram på Leaf en periode, hvor det koster ca $5500 for batteribytte, $200-300 for installasjonskit, så man kan sette 2015-modell batteri inn i de eldste Leafene. I tillegg må man betale for jobben, som muligens er på 3 timer. Nå er det slippet priser i Europa også, hvor det skal koste  €5000 for batteribytte.

Det interressante her:
Man kan sette nytt batteri, fra nyeste modell, med nyeste kjemi, inn i gammel bil, for en overkommelig pris.
Nå gjenstår det å se om det samme vil skje i framtida. I så fall kan dagens biler få et langt liv.

Så spørs det med e-nv200.
Etter det jeg har forstått, så er batteriene litt annerledes enn batteriene i Leaf, med litt annen fasong, og med muligheter for aktiv kjøling, og bedre muligheter til oppvarming: http://newsroom.nissan-europe.com/EU/en-gb/Media/Media.aspx?mediaid=120591
Derfor regner jeg med at batteriene i Leaf og E-NV200 ikke er kompatible med hverandre.
Her har man en ny til, med batterier som antakelig ikke passer i eldre biltyper som Leaf. Da spørs det hva slags type batterier man vil få i neste generasjon Leaf.

Electrix

Nå er det jo sånn at Nissan produserer reservedeler til bilene sine til bruk ved skade eller reklamasjon. Etterhvert som batterikjemien blir bedre så vil man nok konsentrere seg om å produsere slike batterier. Da vil det antakeligvis være billigere å lage batteripakker for eldre biler med ny kjemi. Altså billigere å lage et 30kWt batteri i samme passform enn et 21kWh batteri med gammel kjemi. Idag er det ingen økonomi i å produsere 1,2 GB harddisker heller.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Simen1

Batteribytte vil nok bli mulig på e-NV200 også, men skal man ha samme passform så blir neppe kapasitetsøkningen særlig stor. Jeg kan tenke meg opp fra 21 til 25-28 kWh i samme passform. Sånn jeg ser det vil det neppe bli verd prisen på 5000 € om det gamle batteriet fungerer fint. Skal man ha større kapasitet enn det må man nok endre passform og antagelig gjøre strukturelle (kostbare) endringer som blant annet reduserer den allerede lave lastekapasiteten.

Som eier av diesel NV200 mener jeg den har behov for vesentlig strukturell forbedring, men det kommer neppe de første par årene. Det jeg mener bør forbedres er strukturell sikkerhet, mer moderne interiør, inkludert setebeltevarsel for alle seter og design på fronten. Dette er store endringer som jeg tror kan ta minst et par år før de kommer. Mer nærliggende i tid er den nylige oppgraderingen til 7 seter (som neppe blir mulig å dytte inn i 5-seterne) og neste år kanskje de får på plass et tilhengerfeste med ennå lavere lastekapasitet enn dieselutgaven. Men litt er bedre enn ingenting de gangene man skal kjøpe sofa, seng, kjøre skrot til gjenvinning, kjøpe lange byggevarer etc.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

nr1rayner

Nå har Leaf som kjent kommet med 30kwh. Flere har stilt spørsmålet om å oppgradere batteri.
Men, da det er annen kjemi går ikke dette.
Det går visstnok heller ikke å sette inn batteri fra en facelift, fra 2013 og etter i en -11/-12.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA