Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil

Startet av Trekkoppbil, fredag 06. februar 2015, klokken 13:29

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Her er dagens bilde av ladeplassene på kjøpesenterent på Liertoppen:
Se vedlegg 20150117_002.jpg

Det er et kjøpesenter med anslagsvis hundrevis av parkeringsplasser og svært mange biler. Men det er kun 3 ladeplasser, og de er merka svært tydelig med store skilt om at de er ladeplasser. Da jeg kom dit i dag, var 2 av de 3  ladeplassene okkupert av andre biler som ikke lada. Mens de var parkert mange el-biler rundt omkring, som ikke hadde muligheter til lading.

Alle gjør vi feil i blandt, og man kan komme i skade for å parkere feil på en travel lørdag. Det som vekker bekymring, er når jeg ser hva slags sjåfører det er som okkuperer ladeplassene tar de fra den som vil lade: Det var ikke Mercedes-sjåfører eller BMW-sjåfører, og heller ikke Lada-sjåfører eller suzuki-sjåfører. Hadde det vært den typen sjåfører, så kunne det nesten være forståelig at noen gjør feil. Men det var Nissan Leaf sjåfører og  etterhvert VW e-up sjåfør, som parkerte der uten å lade.
Og det var ikke bare ett enkelt feiltrinn: Det var faktisk 2 Nissan Leaf som stod feilparkerit på ladeplassene, uten å lade.   Det er hundrevis av parkeringsplasser her, men de klarte akkurat å finne ladeplasssene i stedet. . Man skulle tru at disse sjåførene har alle forutsetninger for å forstå hva en ladeplass er for noe, hvem den er tiltekt, og at noen kan ha behov for å bruke den. Når ikke en gang disse sjåførene forstår det, så blir jeg bekymra over norske sjåførers evner og tilregnlighet.  Om disse sjåførene ville klare å bestå eksamen for førerkort i dag, tviler jeg på. Burde man sende bekymringsmelding til myndighetene om at det er evneveieke bilister på veiene, og i parkeringskjellere?

Jeg la flyer for feilparkerte biler under viskerene på bilene:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1734.msg13397.html#msg13397

Jeg kjenner ikke historikken for hvorfor bilene stod der, og det kan være gode grunner til det for allt jeg veit. Kanskje var det EVSEene som var stjålet.
Det var ikke bare snakk om kortvarig stans. Etter halvannen time, stod dene ene Leafen der fortsatt, med flyer i vinduet. Den andre plassen var ledig. Da kom det kjørende en E-up på den eneste ledige ladeplassen, og sjåføren gikk av gårde uten å sette bilen til lading. Da løp jeg etter med en flyer som jeg gav til sjåføren, og jeg forklarte at jeg var sjokkert over at ikke en gang el-bil-sjåfører oppfører seg bedre. Sjåføren bare gikk videre, uten å flytte bilen.

Det må ha vært hundrevis av fossilbiler parkert på kjøpesenteret i dag. Ingen av dem blei parkert på ladeplassene. Det er kun 3 ladeplasser i kjelleren som er gratis, og det er en ladestolpe ute hvor det koster 1 krone pr minutt å lade 16A, og det er en hurtiglader som koster kr 2,50 pr minutt.

Rett nok er det ikke noe forbud for uvedkommende å parkere på ladeplassene. Skiltinga sier ikke direkte at det er forbudt, og jeg kjenner heller ikke til noen skriftelig lov som sier at det skulle ha vært forbudt.  Men all menneskelig fornuft, og uskrevne regler, sier at ladeplassene er til for lading, og for at lading skal bli mulig, så unngår uvedkommende å parkere der.  Biler som ikke lades, er uvedkommende.

pwb

Pass på å få med regnr på bilene. Her ser vi bare til den ene bilen. Slike sjåfører må henges ut.

Vikingo

Ja, slik er det desverre.  Ta bilder og regnr. og legg ut på forumet slik att kanhende dei ser seg sjølv og kan handle deretter. Og ikkje minst legg en lettare skarp lapp på vindauge slik att dei kan lese sjølv kva dei ikkje burde gjere og minn dei på våre uskrevne lover att ein ikkje tar ein laddeplass i utrengsmål utan å ladde men tenker på andre felles elbilistar.   Likeeins fosilar må få sitt pass påskrevet.
Ein kan feks. ta bilde og finn ut kven vedkomande er og sende ein fiktiv parkeringsbot og bilde til vedkomande???
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Mippen

Toppen av frekkhet... Jeg opplevde noe frekt i dag også, og sulten og irritert som jeg var tok jeg igjen med samme mynt. Jeg var på langtur med Leafen min i dag. 309km har jeg kjørt tur/retur på fjelltur. Var nødt til å lade til minst 80% for å ha god nok margin på 2 etappe. Høflig som jeg er skrev jeg en lapp og puttet i ruten hvor det sto at jeg måtte lade til den stopper pga. jeg skal på langtur og trenger all strømmen jeg kan få. La igjen nummeret mitt og skrev at jeg er like i nærheten.

Tror ikke dere jeg fikk automatisk SMS etter en liten stund om at ladingen var stoppet? Når jeg kom ut så jeg en dame som gikk fra en e-up. Den hadde stoppet ladingen min og plugget i sin bil i stedet. Jeg manglet 6% på å lade til 80% noe som er et minimum pga. topografien og som jeg bedyret at jeg var nødt å lade til. På toppen hadde hun parkert feil slik at det var vanskelig å komme seg inn i bilen. Bilen var lokalt registrert og trengte neppe mye strøm for å komme seg avgårde. Hadde det ikke vært klink is skulle jeg løpt etter henne. Vet dere hva jeg gjorde? Jeg stoppet ladingen til den andre bilen også, så bare sjanset jeg på å kjøre videre med 6% mindre. Kjørte som en prest første stykket og da gikk det akkurat. Passet på å regenerere mye på veien ned igjen. Var litt liten margin men gikk akkurat å komme seg opp siste stykket og tilbake til samme laderen senere.
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Sitat fra: Mippen på lørdag 17. januar 2015, klokken 19:02
Toppen av frekkhet... Jeg opplevde noe frekt i dag også, og sulten og irritert som jeg var tok jeg igjen med samme mynt. J

Er du i ettertid like fornøyd med at du tok igjen? Bedre med to "idioter" enn en "idiot" slik at det blir en slags balanse, eller "likevekt"?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Øyvind.h

At douchebags opplever å bli utsatt for ladestopp er bare hyggelig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gordon Retriever

Paven har vel nettopp sagt at det er ok å ta igjen? 'Curse my mother, expect a punch'

Men fred på ladestasjonene tror jeg ikke det blir før de skiltes med forbudsskilt, med unntak for kjøretøy som lader.

Mippen

Nei, jeg er ikke fornøyd at jeg tok igjen. Kan ikke gjøre noe med det nå. Jeg hadde lagt til rette for en hyggelig lade seanse med nummeret mitt og info hvis det var noe viktig, men fikk ikke noe igjen for hjelpsomheten. Hun kunne bare ringt meg hvis det var krise. Kanskje jeg kunne ha stoppet litt før. Det er ikke mye å forlange å kunne få lade ferdig til 80% for å kunne kjøre videre uten at folk stopper ladingen for å lade selv. Til tross for at jeg legger fram lapp og nummer for å vise litt ekstra goodwill. Hun hadde til og med lagt hurtiglade kabelen over bilen min. Kabelen var også full i småstein og sand...
Fremtiden er elektrisk.

inverter

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Sirup

Sitat fra: Mippen på lørdag 17. januar 2015, klokken 20:37
Hun hadde til og med lagt hurtiglade kabelen over bilen min. Kabelen var også full i småstein og sand...

En slik oppførsel ovenfor andre kan man ikke la passere. Dette er fullstendig uakseptabelt, og kan medføre oppriping av bilen og kostbare verkstedsregninger.

Hadde dette skjedd meg, ville alle andre planer blitt satt på "hold" og jeg hadde ventet til personen som hadde gjort dette kom tilbake. Personen ville da fått voksenopplæring som nok aldri ville gått i glemmeboken.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Mippen

Den hadde reklame fra en lokal bedrift på seg som lå rett ved ladestasjonen, men som ikke har noe med lade stasjonen å gjøre. Du kan også sjekke med:
SitatTast inn REGNR (mellomrom) og registreringssnummeret på kjøretøyet du ønsker å få informasjon om, og send meldingen til telefonnummer 2282...

Kan naturligvis ikke vite hvor langt hun skulle, men syns ikke hun kan gjøre det hun gjorde uansett. Når jeg også har lagt til rette for at andre skal kunne kontakte meg. Sist jeg sjekket var det 10 min igjen til 80%. Det var både plass ved siden av bilen min (på riktig side) slik at hun ikke måtte ha trukket kabelen over panseret på bilen min, og jeg hadde en stor a4 side med stor skrift i ruten som hun kunne lese nummer og kontakt info på. Ikke minst at jeg var rett i nærheten... Har sett på bilen og kunne ikke se noen skader. Trodde jeg hadde fått nummeret på daschcam men hadde ikke fått det med. Satser på at det gikk bra med bilen og håper jeg slipper å oppleve slike ting igjen. Neste gang venter jeg til de kommer tilbake og tar en prat med de i stedet.

Hun parkerte klin inn i pasasjer døren og trakk kabelen over bilen min i stedet for å parkere på riktig side. Hun kunne skade bilen min og gjorde det vanskelig å fjerne kabelen min som fortsatt sto i bilen. Og vanskelig for passasjer å komme seg inn for å vente. Forsøkte først å finne ut hva som hadde skjedd for trodde egentlig ikke noen kunne være så frekk.

Fremtiden er elektrisk.

sølv-pilen

Jeg hadde fylt ett kilo med sukker inn i ..øhh.. strømmen hennes :) Ja virker som hun faktisk har jobbet ganske hardt for å stjele strømen din, må jo ha vært enklere å ta kontakt eller vente litt ettersom det var en lapp i vinduet.. men kan også skyldes kvinnelige hormoner..hva vet jeg..
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Mippen

Ikke vet jeg. Ikke den smarteste måten å parkere på. Litt synd egentlig at kameraet ikke filmet. Kunne være gøy å se hvordan hun stresset med å parkere på feil plass og styrte med å få kabelen som egentlig var for kort til å få i ladeuttaket på bilen på feil side. Kunne sikkert blitt en fin youtube video.
Fremtiden er elektrisk.

VanillaBean

Sitat fra: Mippen på lørdag 17. januar 2015, klokken 19:02
Toppen av frekkhet... Jeg opplevde noe frekt i dag også, og sulten og irritert som jeg var tok jeg igjen med samme mynt. Jeg var på langtur med Leafen min i dag. 309km har jeg kjørt tur/retur på fjelltur. Var nødt til å lade til minst 80% for å ha god nok margin på 2 etappe. Høflig som jeg er skrev jeg en lapp og puttet i ruten hvor det sto at jeg måtte lade til den stopper pga. jeg skal på langtur og trenger all strømmen jeg kan få. La igjen nummeret mitt og skrev at jeg er like i nærheten.

Tror ikke dere jeg fikk automatisk SMS etter en liten stund om at ladingen var stoppet? Når jeg kom ut så jeg en dame som gikk fra en e-up. Den hadde stoppet ladingen min og plugget i sin bil i stedet. Jeg manglet 6% på å lade til 80% noe som er et minimum pga. topografien og som jeg bedyret at jeg var nødt å lade til. På toppen hadde hun parkert feil slik at det var vanskelig å komme seg inn i bilen. Bilen var lokalt registrert og trengte neppe mye strøm for å komme seg avgårde. Hadde det ikke vært klink is skulle jeg løpt etter henne. Vet dere hva jeg gjorde? Jeg stoppet ladingen til den andre bilen også, så bare sjanset jeg på å kjøre videre med 6% mindre. Kjørte som en prest første stykket og da gikk det akkurat. Passet på å regenerere mye på veien ned igjen. Var litt liten margin men gikk akkurat å komme seg opp siste stykket og tilbake til samme laderen senere.

Det var utrolig ufint gjort! Hvis du så henne gå vekk, hvorfor løp du ikke etter henne og konfronterte henne der og da? Da hadde hun kanskje lært litt el-bil manerer....
iMiev siden september 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA