Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMS kjøpes

Startet av Harlex, fredag 06. februar 2015, klokken 11:42

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Trustno1 på lørdag 17. januar 2015, klokken 18:34
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 17. januar 2015, klokken 17:42
Da hadde jeg faktisk leid bil.  Mye enklere å kjøre på venstre side av veien når man sitter på den "rette" siden i bilen  ;D

Man har dårlig oversikt når man sitter inn mot grøften og forbikjøringer kan man bare glemme.

Er det virkelig så ille å sitte på feil side? Det finnes da opp til flere norskregistrerte biler med høyreratt (da gjerne japanskimporterte sportsbiler). Kan ikke si jeg har lest annet at de mener det er uproblematisk når man er vant til det.

Ikke at jeg har prøvd selv, men ser ikke for meg at det vil være ett så stort problem.

Vi har planer om å ta en ferietur i Storbritannia i sommer sannsynligvis, så hadde håpet dette fungerer greit.
Ja, "uproblematisk når man er vant til det" er vel nøkkelen her.  Det meste blir uproblematisk når man blir vant til det, men jeg tror de færreste blir vant til dette i løpet av en ferietur. Jeg hadde en tur med norsk bil for 30 år siden, og da gikk det bra, men da var jeg 20 og hjernen fungerte optimalt, så jeg kunne bare speilvende verden.  (Eller, bra og bra; bilen fikk seg en stygg smell, men det hadde ingenting med venstrekjøring å gjøre.)

I tillegg var det jo noen upraktiske ting som at nærlysene på bilen hadde motsatt fordeling av lyskjegle, slik at de måtte teipes for å unngå blending av motgående trafikk (dette var faktisk påbudt den gang).

Tror hemmeligheten ved å lykkes som midlertidig bilturist i England er å sitte på rett side i bilen. Da blir det mye enklere å tilpasse seg vikeplikt fra venstre, ta til venstre inn i rundkjøringer, og alt det andre som er omvendt.

Edit:  Når jeg nå tenker tilbake på hvor enkelt dette var for 30 år siden, så lurer jeg på om det bare er jeg som tror jeg har blitt for gammal. Får lyst til å dra dit igjen, med rattet på feil side.  Bare kjør på!
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

mandresen

Vi får vår s85d i løpet av april og planlegger å kjøre fra Trondheim nedover Sverige, gjennom Danmark (stopp på Legoland) videre ned til Disneyland i Paris og så leie hus i Normandie.
Blir spennende, så får vi se om det går så smertefritt som jeg håper på.
Neste sommer planlegger vi å kjøre ned til Torrevieja i Spania og besøke en kompis.

Og en del av innleggene i denne tråden har allerede gitt meg idéer til flere ferier, toppers.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Amoss

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 17. januar 2015, klokken 20:33
Tror hemmeligheten ved å lykkes som midlertidig bilturist i England er å sitte på rett side i bilen. Da blir det mye enklere å tilpasse seg vikeplikt fra venstre, ta til venstre inn i rundkjøringer, og alt det andre som er omvendt.

Nja, det var da en del som passerte grensa til sverige da de hadde venstrekjøring. Tror det gikk rimelig greit :)

Her i fra Svinesund hvor bilene måtte bytte side da de kom av broen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tuxedo

Sitat fra: Amoss på søndag 18. januar 2015, klokken 01:55
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 17. januar 2015, klokken 20:33
Tror hemmeligheten ved å lykkes som midlertidig bilturist i England er å sitte på rett side i bilen. Da blir det mye enklere å tilpasse seg vikeplikt fra venstre, ta til venstre inn i rundkjøringer, og alt det andre som er omvendt.

Nja, det var da en del som passerte grensa til sverige da de hadde venstrekjøring. Tror det gikk rimelig greit :)
Ja, er så gammel at jeg husker det der krysset som liten unge i baksetet (med kjederøykende foreldre i forsetet; det var vel tanken på venstrekjøring som gjorde at de måtte roe nervene. Skodden lå i hvertfall tjukk.)  Bare ikke prøv for mange forbikjøringer, det blir dårlig sikt når sjåføren sitter innerst.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Amoss

Sitat fra: Tuxedo på søndag 18. januar 2015, klokken 02:21
Ja, er så gammel at jeg husker det der krysset som liten unge i baksetet ...

Ja, er vel i samme klasse der, selv om jeg nok husker fil-byttet best i fra E18 ved Ørje.  Men ang. forbikjøringer, svenskene hadde da vel venstreratt også når de hadde venstrekjøring?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Frodebo

Venstrekjøringa i Sverige var morsom. Rattet var jo på venstre side, og jeg husker når min far måtte spørre mor i høyre forsete om det var klart før forbikjøringer (bodde i Sverige noen år da jeg var liten).

Forøvrig ryktes det at svenskene vurderte en prøveordning før de gikk over til høyrekjøring i 1967. Forslaget gikk ut på at man skulle prøve høyrekjøring med lastebiler og busser først....  ;D
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Griffel

Siden jeg hører til de som både har kjørt bil på venstre side i Sverige og senere ganske mye i Storbritania, må jeg nok si at dette ikke er vanskelig men litt uvant. Problemet er egentlig på større parkeringsplasser før en får plassert seg riktig på vegen. Er en først på veien går det greit. Dessuten har Storbritania enkelte virklig leie kombinasjoner av rundkjøringer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nortrahof

Jeg er faktisk så gammel at jeg har kjørt på venstre side i Sverige.
Da jeg var 18 år med ferskt sertifikat måtte jeg kjøre gjennom Gøteborg da min far ikke torde. Han var redd for å falle tilbake til høyrekjøring etter kryss ol.
- Ellers merket jeg med at alle i alle svinger etter Svinesund, var det midtdeler for at nordmenn ikke skulle komme over i feil kjørebane. Det var spesielt på den tiden.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

mr.rs4

Min planlagte rute. Må leses som ifra en som ikke har hatt elektriske bil, og tenker litt merkelig...

Og om turen til tas til Nurburgring og, så tror jeg ikke det blir noen problemer.
Dette er bare med Tesla``s SC, så er det sikkert mange andre ladere og.

En trenger vel strengt tatt å være innom alle SC til Tesla heller(spesielt i Tyskland, utenom når man skal kjøre til Nurburgring banen)?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA