Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gode råd til en ny Th!nk ejer...

Startet av ElBilSøker, onsdag 22. april 2009, klokken 22:13

« forrige - neste »

ElBilSøker

Hei!

Skal flytte snart innover mot Oslo, og må bosette meg i Asker-Sandvika området av visse grunner. Skal pendle inn til Majorstuen. Det er vel ypperlig for ELbil inn dit på motorveien i rushtrafikken både SOMMER og VINTER? Dette går jo mye raskere en buss!

Spørsmålet er hvilken bil anbefaler dere (årsmodell), og hva bør en vite eller sjekke ut om elbil før en kjøper? Har sett både på Think, Buddy osv...men, er litt usikker på rekkevidder og trafikk og driftssikkerhet? Prisen bør ligge på 50-100 tusen, og de nyeste bilene med lengst rekkevidde er vel litt for kostbart for meg. Ønsker nok en brukt bil! Avstanden til jobb kan komme opp i 30-15 km en vei, og er litt usikker på om en kan lade på jobb. Hvilken bil fungerer best tror dere til slikt bruk på motorveien? Er Thinks biler mest robuste?

elektrolux

Hei.

Holder på å selge meg ned for å investere pengene i nye Think.

Ser du på infolinjen nede ser du hva biler jeg har.

Ring meg for en prat. 452 90 180
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: ElBilSøker på onsdag 01. april 2009, klokken 20:17
Prisen bør ligge på 50-100 tusen
Er veldig usikker på hva du mener med "robust". Største utgiften er til batteri hvis det går i stykker. Peugeot, Citroën og Th!nk classic bruker samme type batteri, Th!nk har 19 blokker, P106/Saxo har 20 og Berlingo/Partner har 27 (så vidt jeg husker). Ellers har de franske servostyring, men jeg savner det ikke på Th!nk Classic.

Det ble nylig solgt en rød Th!nk Classic på Norsk Bilauksjon til 31.500. Vet ikke tilstand. Og nå står det annonsert en beige med utropspris 40.000. Tilstand på den er også ukjent. Det er de eneste jeg har sett til under 50.000 bortsett fra delebiler uten batteri.

Dersom batteriet går i stykker på Th!nk Classic koster nytt 140.000 (siste prisen jeg har sett) hos merkeverksted.

Tror nok jeg ville kjøpt elbil av en entusiast som Elektrolux. Han holder bilen i orden og vet mye om akkurat den bilen. Det gjør ikke Norsk Bilauksjon.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ElBilSøker

140 tusen for å skifte et batteri? Det var virkelig voldsomt dyrt. Er det virkelig så dyrt på alle elbiler? Har lest et sted at dette ligger på ca. 19 tusen? Dette var jo en sinnsyk utgiftpost, og dette er vel en slitedel som må byttes innimellom?

Har sett at det ligger noen el biler til slags på finn.no også, men en pris rundt 50-100 tusen er vel det maksimale jeg vil gi tror jeg. Fant ut at det er mulig å lade på arbeidsplassen så da er det vel ikke behov for en bil som klarer mer en 30 km en vei på vinteren, og det gjør vel de fleste el bilene fra 2000-2004(5-6)?.

Med robust så mente jeg en elbil som er OK å kjøre på motorvei. En av de bedre bilene på trafikksikkerhet og vinterføre spiller også et pluss. Er det Think som er best her?

Elektrolux: Takk for tilbakemelding, men Stavanger var jo litt vel langt å dra for å hente en ElBil da?

hkaspenberg

#4
Komplett batteripakke til en Kewet/Buddy koster 19000.- + MVA. Pent brukte NiCad-blokker til Think Classic og PSA kommer på minst 3500.- per stykk. I Think'en er det 19, PSA 20 eller 27, så da kan du regne ut summen for en komplett pakke selv. Nye NiCad blokker ligger på rundt 5000.- stk eller noe slikt. Litt usikker på den siste prisen. Som du skriver så et batterier dyrt...
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hkaspenberg

#5
Sitat fra: ElBilSøker på torsdag 02. april 2009, klokken 20:18
Med robust så mente jeg en elbil som er OK å kjøre på motorvei. En av de bedre bilene på trafikksikkerhet og vinterføre spiller også et pluss. Er det Think som er best her?

Elektrolux: Takk for tilbakemelding, men Stavanger var jo litt vel langt å dra for å hente en ElBil da?

Jeg kjørte Kewet i 7 år på motorvei, dvs. E18 mellom Bekkelaget og Lysaker og det gikk greit det. Trafikken på den strekningen går sjelden i over 80, men på dager med lite trafikk og tilsvarende høy hastighet følte jeg meg innimellom som innmat i en gul rundingsbøye. Kjører samme strekning idag med Think som går endel bedre og det virker også som medtrafikanter har mer respekt for en Think enn for en Kewet.

(Bånna speedometeret på Kewet'en ved et par tilfeller i Tåsentunnellen, og den var bemerkelsesverdig stabil selv i 100 km/t.)

Jeg kjøpte min Think ("Tupper") av elektrolux, og var en tur i Stavanger for å se på den før jeg bestemte meg. Bilen var/er bra den, og dessuten ble jeg servert hjemmelaget lasagna ;D  Vet ikke om det er standard service til alle potensielle bilkjøpere men det var "gyseleg kjegt".

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

ravn

#6
Bør jo nevnes at buddy/reva/etc bruker blybatterier som byttes hvert 2-4 år, mens på Think/PSA er det nicad som har mye lengre levetid. Og Ranger m.fl. da med NiMh som også har en formidabel levetid (og en sinnsyk pris)

Sistnevnte, Ranger, er jo best på motorvei og sikkerhet vil jeg påstå, men prisen for disse ti år gamle bilene er jo på høyde med en grei nybil så de er jo for de litt over middels interreserte :)
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

ElBilSøker

Så med andre ord er mulige utgiter (batteri) med Buddy og Kewitt ekstremt mye lavere en andre biler? 19 tusen i en Buddy/kewitt er jo litt forksjellig fra 140 tusen i en Think, selv om en oftere må bytte batterier i en Kewitt/buddy. Er disse prisene oppgitt med verkstedregning eller kommer dette i tillegg? Er helt knoll og tott med bil, og tviler på om jeg skal lære meg å bytte batterier selv ;D

Er det slik jeg har forstått at Batteri er eneste uforutsette utgiftpost med Elbiler utenom service?

PS: flott at Buddy og Kewitt også er greie på motorveiene da. Men, da bekreftet du det jeg trodde at Think kanskje er noe mer "sikker". Hvordan er disse bilene vinterstid?? Er det rimelig likt siden alle er elbiler, eller er det noen modeller som er mer pålitelige en andre?

ravn

Disse små bilene med bly (reva/buddy) er forholdsvis forutsigbare når det kommer til batterier.
En 3 år pleier de vel normalt å holde og verkstedene har vel fast pris på bytte.
Reva og Elbil Norge vil kunne gi deg en ganske nøyaktig pris på dette vil jeg tro.

Think/PSA etc. er jo mer usikre. Batteriene kan holde i 150.000 km om man behandler bilen pent. Man bytter også veldig sjeldent hele batteripakken på 19-20 batterier, men gjerne en 3-4 av gangen. Dette kan andre bedre enn meg. Jeg kjørte Think i 2 år uten problemer. Men om man skal være avhengig av verksted baller jo prisen fort på seg.

Andre komponenter i bilen kan gå i stykker, lader feks. Men batteriene er jo som du sier den største faren, iallefall i gamle Thinker osv.

Når det gjelder kjøring på motorvei med reva og buddy er min eneste erfaring EV2008 treffet i Danmark hvor jeg kjørte Reva. Da lå jeg i 50 i 100 sonen :) Gikk jo greit det, hehe. Men vet ikke om jeg ville gjort det til daglig (hører med til historien at vi skulle 96 km, så det gjalt å spare strøm).

Etter å ha kjørt Ford Ranger siden oktober ville jeg jo aldri gå tilbake til en liten elbil mer, da jeg er mye ute på motorvei osv. Det er greit å kunne ha litt krefter, selv når man passerer 90 km/t. Og det skader ikke å vite at man har abs, airbags osv heller. Store problemet med ranger (i tillegg til inngangsbilletten på over 200.000) er at smeller det så er det aldri sikkert man får tak i deler.

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

ElBilSøker

Jeg kommer jo til å bruke bilen for det meste midt i rushtrafikken om morgenen og ettermiddagen, så da er det jo begrenset hvor fort det går (også i taxifeltet vil jeg tro). Dermed kan kanskje en buddy/kewitt og Reva være aktuell.

Er det andre dyre ufortsikbare kostnader en batteriene med en reva/buddy/kewet da?

Er det noen spesielle årsmodeller som er bedre en andre, eller noen årsmodeller en bør merke seg som spsielt interessante, eller er det bare slik at jo nyere jo bedre og mer pålitelig elbil?

ravn

Både reva og buddy får du jo kjøpt nytt, da har du jo garanti osv, så det er jo det sikreste.

Hvis du ønsker brukt pga pris er jo både Buddy og Reva såpass nye at ingen har vel rukket å få seg noen alder enda.
Har selv hatt reva og var jo strålende fornøyd, men da var kjøremønsteret mitt helt annerledes.

Elbil Norge har jo en kalkulator på sine sider http://elbilnorge.no/index.php?name=Kostnader&bakgrunn=fordeler for beregning av utgifter med en buddy.

Anbefaler deg uansett å få testet potensielle biler på strekkningen du vil bruke den på før kjøp, for å se at den passer for deg.



Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Cobos

Sånn sett mener jeg Buddy /ElbilNorge var greie, de lar deg leie en Buddy i en uke for en helt grei pris. Gir deg jo mye mer følelse for hvordan det er i bruk enn en kort prøvetur... Jeg ville ihvertfall gjort det før du evt kjøper en ny Buddy.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

elektrolux

Think sin grönne Think som snart blir demontert som delebil kan kanskje väre noe for deg. Alt OK , og testet batteripakke med garanti alt for 70K.

Ellers er der en Kewet i Haugesund til salgs for ca 30K
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rymegnal

Hepp!

Sitat fra: ElBilSøker på torsdag 02. april 2009, klokken 21:44
PS: flott at Buddy og Kewitt også er greie på motorveiene da. Men, da bekreftet du det jeg trodde at Think kanskje er noe mer "sikker". Hvordan er disse bilene vinterstid?? Er det rimelig likt siden alle er elbiler, eller er det noen modeller som er mer pålitelige en andre?

Noen ting å tenke på,  jeg likte ikke å kjøre på motorvei med min buddy, har gjort det to ganger. Jeg har kjørt hhv E 6 og E 18 inn/ut av Oslo sydover, og når buddyen ikke går i mer enn 70+ og hastigheten er 90, så likte jeg meg ikke. Elbil Norge sier de selger en bybil. Husk det, bybil.

Om vinteren er den grei... og morsom, jeg har dog slitt litt i vinter med a) slitte dekk eller b) møkkete dekk, så jeg har hatt dårlig feste opp noen bakker hjemme.

Og bortsett fra et par tre ting som er endret på nye modeller er jeg fornøyd med min gule sinte veps... ;)
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Elmo

Sitat fra: ElBilSøker på torsdag 02. april 2009, klokken 22:13
Jeg kommer jo til å bruke bilen for det meste midt i rushtrafikken om morgenen og ettermiddagen, så da er det jo begrenset hvor fort det går (også i taxifeltet vil jeg tro).
Kollektivfeltet på E18 vestfra går faktisk ofte i 80-90 flere steder om morgenen selvom køen går i 15-20, og man ser tendenser til at busser og taxi presser seg veldig opp bak Buddy og Reva. Jeg for min del ville ikke turt å kjøre disse to biltypene i rushet på den strekningen.

Om du får batteriproblemer på en PSA eller Think er det sjelden mere enn 2-3 batterier som må byttes og for de øvrige batteriene i pakken er det oftest best at de "nye" du setter inn er brukte til ca 3000,- pr stykk. Selv kjørte jeg de første 3 årene 40000km med min bruktkjøpte Saxo uten problemer. Da eksploderte 2 batterier (noe jeg tror kunne vært unngått om jeg ikke hadde vært så dum å snike med helt hjem på veldig tomt batteri en gang), men jeg fikk den på veien igjen med alle batteriene recondisjonert for 10.000,- (dog med en del egenjobbing). Nå går den minst like bra som da jeg kjøpte den.

En utgift på PSA og Think sine NiCa batterier er vannservice til ca 1000,- som bør gjøres ca hver 4000km.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA