Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P85D kjøpere, når forventes bilen? Pluss div info

Startet av el-i, torsdag 05. februar 2015, klokken 22:32

« forrige - neste »

jensjacob

Men måske det til den tid ikke kun er bilfabrikanterne der laver batterier. Måske der er kommet en tredie-part som har specialiseret sig i at lave uoriginale batteripakker til biler. Ligesom vi idag kender det til netop laptops og telefoner. 
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Een ting er at printere er så billige idag at man hellere køber en ny end at købe ny farvepatron. Og når batteriet i en laptop er udtjent, så passer det med at udviklingen er nået så langt at man ligeså godt kan købe en ny laptop. Det er relativ billige forbrugerprodukter med relativ høj udviklingsrate.

Med bilen er det lige omvendt. Den er dyr og udvikler sig ikke ret meget (*) . Så hvis alle ting i en elbil kan holde 8 - 10 - 15 år og man gerne vil beholde den rigtig længe, så er det da helt idiotisk at erstatte den med en nyere hvis man kan få nye batterier. Skal bilen så hugges op ? Skulle bilfabrikanterne tage dem retur og genbruge delene ? Det tror jeg ikke - måske til nød netop batteriet. Så kan det da bedre betale sig at 'genbruge' hele bilen og så erstatte batteriet. Hvis bilfabrikanterne hellere vil have at vi køber nye biler, så må de jo lave biler der prismæssigt er sammenlignelige med batteripakkerne. Ligesom printere og farvepatroner og laptops idag.

Måske batteripakken har en formfaktor så den kan erstattes af et mindre batteri og en brændselsescelleenhed og en brændselstank. Noget der også giver længere rækkevidde men derudover ingen ændring af brugeroplevelsen.

(*) Jo, selvfølgelig udvikler biler sig, men det er yderst marginalt. De kører lidt længere på literen ja, de blivere mere komfortable, de har wifi hotspot osv. osv. men i sidste ende er det bare en kasse med 4 hjul der kan transportere os rundt.
Næste store udviklingsskridt for bilen bliver desværre nok at de bliver selvkørende og at vi ikke selv behøver styre dem. En tanke jeg ikke bryder mig om.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

d386yv

Jeg er helt enig i prinsippet at det er idiotisk å kaste bilen når batteriet kan byttes. Men bilen er kun dyr å bytte for forbrukeren, for bil-fabrikanten er det derimot dyrt at kunden IKKE bytter bilen. Jeg er redd for at økonomien til en bil-fabrikant avhenger av hvor mange biler de selger, ikke hvor mange batterier de videreselger. Eller enda værre, tredejpart selger nye batterier og det er null profitt for bil-fabrikanten. Og da kommer til de å gjøre det vanskelig å bytte batteri.

Akkurat som når man åpner panseret på en moderne bil ser man bare plastikk og ikke motor. Lyspærene er gjemt bak så mange deksler og skruer at det er håpløst å bytte selv. Osv.

Jeg håper jeg tar feil, men...

Louise

Svar til TS er altså at batteriet i prinsippet holder lengre jo mer en klattlader, og jo mindre en lader fullt opp ? Da bør jeg har bilen min lenge - har ikke egen stikkontakt, så lader der jeg er, og har stort sett aldri tid til å lade den helt opp, så den ligger på mellom 25 - 80 % stort sett hele tiden. En sjelden gang kjøres den litt lengre ned, kanskje den 2 - 3 ganger i måneden lades 100 %....

Hyperstress

#19
Temperatur er faktisk den viktigste faktoren. Høy temperatur (spesielt i kombinasjon med høyt ladenivå) tar livet av batteriet ganske kjapt. Men det er ikke en faktor i Norge heldigvis. I en oversikt ang Nissan Leaf var forventet levetid (til 75%) for Dubai bare 2 år, mens det for Rygge, av alle steder, var 12 år. (Da vil jeg anta at det var snakk om 0-100% lading.)
Så om en passer litt på batteriene sine så er det ikke usannsynlig at de kan holde ut bilens levetid. (15-20 år)

Nissan sier feks at deres batterier er ment å vare ut bilens levetid, selv om de bare GARANTERER for 7-8 år. Hva de legger i levetid vet jeg ikke.

For hver 10% lavere enn 100% en lader til så vil antall ladesykluser dobles. Altså lader en til 80% så vil batteriet tåle fire ganger flere sykluser. Under 70-75 ish % så er cellespenningen så lav at det ikke er veldig mye å hente på å lade feks til 40% i stedet for 70%

Edit: for de som vil dykke litt i litteraturen så står det mye bra på batteryuniversity.com
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Tbeinet

Jeg må lade batteriet til 100% - det er lite nok "bensin på tanken" som det er, om jeg ikke skal kutte ytterligere ned på rekkevidden. Antar at det gjelder flere. Jeg kjører 90 km om dagen til og fra jobb. Og jeg lader med det samme jeg kommer hjem, slik at jeg har strøm i tilfelle jeg skal ut en tur om kvelden også.

TM

Jeg har forstått det slik at VW ikke har noe kjølesystem for batteriet slik eks. BMW og Renault benytter. Kan ikke dette bety at bilen helst ikke bør parkeres utendørs på de varmeste sommerdagene ? Eller vil batteriet aldri oppnå kritisk temperatur, da det ligger godt isolert under bilen og ikke vil varmes opp av kupeen ? For det kan vel bli 50 grader inne i en bil som står midt i solen hvis temperaturen ute er 30+ ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA