Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P85D kjøpere, når forventes bilen? Pluss div info

Startet av el-i, torsdag 05. februar 2015, klokken 22:32

« forrige - neste »

el-i

Bevares batteriet best hvis det ikke lades opp 100% til daglig? Ev. kan man sette opp bilen slik at den slutter å lade ved f eks 90%? Da vil også regenereringsbremsen være operativ fra første stund. Jeg vil ikke forholde meg til carapp da dette systemet er for ustabilt. Forhåndsprogrameringen på navigatoren er kanskje en vei å gå, men det er gunstigst hvis bilen lader straks man kobler til kontakten og ikke justeres etter oppsatt tid for avreise/ oppvarming. Er det også gunstig å sette ned ladehastigheten noe ( fra eks 10 -6 amp?)?

aageaasved

hva er hensikten når du har 7 års garanti på bateriet

Hyperstress


Sitat fra: vivjohan på lørdag 17. januar 2015, klokken 02:05
hva er hensikten når du har 7 års garanti på bateriet

Å ha batteriet ut bilens levetid i stedet for 8 år feks. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress


Sitat fra: el-i på fredag 16. januar 2015, klokken 18:26
Bevares batteriet best hvis det ikke lades opp 100% til daglig? Ev. kan man sette opp bilen slik at den slutter å lade ved f eks 90%? Da vil også regenereringsbremsen være operativ fra første stund. Jeg vil ikke forholde meg til carapp da dette systemet er for ustabilt. Forhåndsprogrameringen på navigatoren er kanskje en vei å gå, men det er gunstigst hvis bilen lader straks man kobler til kontakten og ikke justeres etter oppsatt tid for avreise/ oppvarming. Er det også gunstig å sette ned ladehastigheten noe ( fra eks 10 -6 amp?)?

Ja, det vil vare lenger om en lader til 90 vs 100%. I utgangspunktet dobles antall ladesykluser batteriet tåler før det gir seg, hvis en ser på ladesykluser isolert sett. (Alder og litt andre ting spiller også inn).
Du kan få den til å lade til 90% med en gang du plugger inn ved å sette minimumslading til 90%. Det funker, men en ulempe er at den da ikke vil forvarme dersom batteriet er under 90%.... :(
Ellers kan du programmere flere tidspunkt til 90%, og sette minimum til noe lavt. Skal normalt funke, men er noe SW problemet for tiden som gjør at det ikke alltid funker.
For øvrig er det en buffer for å spare batteriet, slik at 100% indikert ikke et 100%, men noe mindre, kanskje rundt nitti. Mener e-up indikert 100% er 4,1V cellespenning, mens reell 100% er 4.2V. Tesla bruker 4.15V som indikert 100%.

Det spiller ingen rolle om du ladet på 10 eller 6A. Det er hyppig hurtiglading som ikke er så gunstig.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

olegregert

Ja, det vil vare lenger om en lader til 90 vs 100%. I utgangspunktet dobles antall ladesykluser batteriet tåler før det gir seg, hvis en ser på ladesykluser isolert sett. (Alder og litt andre ting spiller også inn).

Dette gjelder vel bare med DC lading og ikke ved AC 10/16 A lading som de fleste bruker hjemme og på jobb

olegregert

Sitat fra: olegregert på lørdag 17. januar 2015, klokken 14:08
Ja, det vil vare lenger om en lader til 90 vs 100%. I utgangspunktet dobles antall ladesykluser batteriet tåler før det gir seg, hvis en ser på ladesykluser isolert sett. (Alder og litt andre ting spiller også inn).

Dette gjelder vel bare med DC lading og ikke ved AC 10/16 A lading som de fleste bruker hjemme og på jobb

Hyperstress


Sitat fra: olegregert på lørdag 17. januar 2015, klokken 14:08
Ja, det vil vare lenger om en lader til 90 vs 100%. I utgangspunktet dobles antall ladesykluser batteriet tåler før det gir seg, hvis en ser på ladesykluser isolert sett. (Alder og litt andre ting spiller også inn).

Dette gjelder vel bare med DC lading og ikke ved AC 10/16 A lading som de fleste bruker hjemme og på jobb

Spiller ingen rolle om det et DC eller AC ift ladesykluser. AC blir omgjort til DC i bilens lader uansett, før det når batteriet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Elmo

#7
Sitat fra: olegregert på lørdag 17. januar 2015, klokken 14:08
Ja, det vil vare lenger om en lader til 90 vs 100%. I utgangspunktet dobles antall ladesykluser batteriet tåler før det gir seg, hvis en ser på ladesykluser isolert sett. (Alder og litt andre ting spiller også inn).

jeg regner med at VW har tatt tilstrekkelig høyde for at 100% vist, er innenfor tilstrekkelige marginer. De  gir 8 år / 160.000 km garanti på batteriet, selvom du lader til 100% hver gang.
Hvis du lader og kjører tom hver eneste dag (16 mil) så vil 160.000 km vare i 10.000 dager. Det er 27 år. 1000 dager og det er bare 2,7 år  ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jensjacob

Jeg har haft mine biler i typ. 8 år.
Desuden er det snarere 1000 dage og dermed 2,7 år der er tale om i dit regnestykke.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

sigurdi

Sjekk garantien for restverdi på batteriet, du finner nok ikke noe.
Men litium ion pleier å gå litt ned i starten roe seg men når rest kapasitet kommer under ca 70% faller det svært fort.
Eks (kun ment som eksempel ingen fakta) en lader alltid til 100%, restkapasitet havner på 70% etter 8 år, etter 9 år dør det.
Mens en passer mer på det så etter 8 år er det 85% igjen men har 75% etter 12 år. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Elmo

#10
Sitat fra: jensjacob på lørdag 17. januar 2015, klokken 23:20
Jeg har haft mine biler i typ. 8 år.
Desuden er det snarere 1000 dage og dermed 2,7 år der er tale om i dit regnestykke.
Du har rett :-[    (jeg syns 27 år virket veldig lenge, men så ikke mil/km feilen i farten) :(

Men jeg lader nå når jeg kan, og til 100% uansett. Utenom hvis jeg vet at bilen skal stå ubenyttet mere enn én dag.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Råde

Sitat fra: Elmo på lørdag 17. januar 2015, klokken 23:51
Sitat fra: jensjacob på lørdag 17. januar 2015, klokken 23:20
Jeg har haft mine biler i typ. 8 år.
Desuden er det snarere 1000 dage og dermed 2,7 år der er tale om i dit regnestykke.
Du har rett :-[    (jeg syns 27 år virket veldig lenge, men så ikke mil/km feilen i farten) :(

Men jeg lader nå når jeg kan, og til 100% uansett. Utenom hvis jeg vet at bilen skal stå ubenyttet mere enn én dag.
Jeg tenker som deg. Om 8 år er det garantert billig(ere) å bytte pakka. Og kanskje du får større energitetthet i ny pakke da. Mao vil jeg ikke bli bundet av å skulle tenke når jeg lader. I med pluggen og full tank...
e-Golf | X75D

pwb

På trilling så lades aldri batteriet opp til 100% tipper dette gjelder de fleste for å spare batteriet.

jensjacob

De biler jeg har haft i 7-8 år har begge været MB 190e Aut.
Nu kunne jeg godt tænke mig en elbil og vil også gerne have den rigtig længe. Derfor tænker jeg også at det måske er muligt engang om lang tid at opgradere batteripakken med noget bedre og måske billigere.

Jeg bekymrer mig bare for om jeg kan nøjes med at opgradere batt. eller om nye batt. også vil kræve opgradering af kontrolenhed. Og hvad vil det så koste. Men hvis jeg kan opnå væsentlig længere rækkevidde og holdbarhed så vil jeg også godt betale godt for det...
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

d386yv

Litt pessimistisk tipper jeg at prisen for å bytte batteri kommer til å bli så høy at man ender opp med å kjøpe ny bil i steden for. Bil fabrikantene tjener penger på å selge biler, ikke bytte batteri. Selv om batteriprisen i seg selv har gått kraftig ned, vil prisen for å bytte være tullete høy. Dette sier de selvsagt ikke nå, da hadde ingen kjøpt bilen, men i praksis blir det akkurat som med laptops, mobiltelefoner etc.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA