Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterifylling på think i helga - noen som vil være med?

Startet av froland, onsdag 22. april 2009, klokken 21:42

« forrige - neste »

froland

Jeg snakket med en av Aust-agder representantene for AP i dag. Og han var positiv til å ta dette videre til sine kolegaer. Men han sa også at hvis det oppfattes i elbilmijøet at AP er en bremsekloss for støtte til Think, måtte folk fra de fylkene som dere bor ta dette opp med respektive ap represesentanter. Så kjære elbilvenner, ta kontakt med de  og klag på manglene Thinkstøtte. Vi må kjøre de skikkelig til veggs. Vi er ikke kveg, men oppegående mennesker? Eller? Vennligst hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

froland

Hei venner! Ja, nå har jeg skrevet en mail til en stortingsrepresentant for AP i Aust agder, der jeg sier hva jeg mener om utflagging av Think. Jeg vet fra nokså sikre kilder at Think er i ferd med å flagge ut. Så hvis dere ønsker å beholde Think i Norge er det på tide at vi gjør noe. Så jeg oppfordrer alle Thinkeiere og sympatisører om å skrive til SIN representant. Ellers må dere ha en god påske alle sammen! Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

el nino

Jeg er ikke lenger så sikker på  om det er best for Think å bli værende i Norge og tigge om almisser fra private investorer og udugelige, kortsynte politikere. Selvfølgelig synd å miste arbeidsplasser, men det er også viktig at Think overlever og får nok støtte til å produsere og utvikle biler. Her i steinrøysa ser det for øyeblikket ikke lyst ut for dette.
Kanskje våre naive politikere får som fortjent hvis Think flagger ut, når de omsider oppdager at det er et levedyktig prosjekt.
Det er forresten utrolig stille fra Think for tiden ???

bosonic

Sitat fra: el nino på onsdag 08. april 2009, klokken 14:10
Jeg er ikke lenger så sikker på  om det er best for Think å bli værende i Norge og tigge om almisser fra private investorer og udugelige, kortsynte politikere. Selvfølgelig synd å miste arbeidsplasser, men det er også viktig at Think overlever og får nok støtte til å produsere og utvikle biler. Her i steinrøysa ser det for øyeblikket ikke lyst ut for dette.
Kanskje våre naive politikere får som fortjent hvis Think flagger ut, når de omsider oppdager at det er et levedyktig prosjekt.
Det er forresten utrolig stille fra Think for tiden ???

Kloke ord, el nino

Troen på fisk og olje er fortsatt stor. >:(
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

HHF

Ja, jeg har jo sagt det før og mener det fremdeles - den sittende regjering og mijø-/industribevilgende myndighet fortjener ikke å stå i historiebøkene som de som reddet en industrisuksess som Think når de ennå ikke har foretatt seg noe. Det er kanskje bedre de går ut, som det sies her, treffer et større marked på sin hjemmebane og får en større bilprodusents ekspertise på alle områdene Think er amatører. Så kan det skje noe. Det gikk ikke med Ford sist man forsøkte, men da var det vel brå endring i fokus som var årsaken til at ting mislykkedes. Nå ser det ut til at det vil være full trøkk på miljøvennlige biler i lang tid og da ligger nok forholdene bedre til rette for en produsent som også helt sikkert må vise til handlekraft i miljøretning når de skal forsvare sin støtte fra Obama & Co eller annen stats velsignelse.

Helt personlig og egoistisk, er jeg nå mest opptatt av at det blir liv i sakene igjen og at jeg i fremtiden kan få service og deler til Thinken jeg kjører.   :P
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

froland

Hei igjen! Det var da veldig så negativ dere var da. Hvis Think flagger ut uten at biler blir produsert i Norge, er jeg redd for at det kan gå meget lang tid før vi kan kjøpe Think her på berget. Men det er jo ikke farlig å prøve å stoppe denne galskapen. Det er jo bare å sende en mail til DIN stortingsrepresentant og da må han/henne komme med en begrunnelse for at de ikke vil gi garantier. Og det er de veldig redd for regner jeg med. Det er jo valgår. Så send mail!! Froland ;D
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

gimegensjanse

Sitat fra: HHF på onsdag 08. april 2009, klokken 18:50
Ja, jeg har jo sagt det før og mener det fremdeles - den sittende regjering og mijø-/industribevilgende myndighet fortjener ikke å stå i historiebøkene som de som reddet en industrisuksess som Think når de ennå ikke har foretatt seg noe.

Industrisuksess?
Hvorfor da alt dette maset om å redde dem som ikke klarer seg sjøl?

HHF

Sitat fra: gimegensjanse på torsdag 09. april 2009, klokken 00:07
Industrisuksess?
Hvorfor da alt dette maset om å redde dem som ikke klarer seg sjøl?

De er jo definitivt ingen økonomisk suksess så langt - så langt ifra. Industrimessig vil jeg si de har bevist mye allerede og jeg tenker mer på det jeg tror de i fremtiden vil kunne stå for når de blir en suksess økonomisk også (og ja - jeg skriver når helt bevisst, for jeg er sikker på de kan bli det.

Det kunne da enten bli noe nytt og friskt vi i Norge kunne ha valgt å satse på her til lands og fått en ny industri tuftet på (tenker da også på industri omkring denne typen produkt osv) og som kunne vist at en oljenasjon også kan ta ansvar for miljøet og satse på noe slikt og ikke bare vaske hendene i olje helt til det er tomt. Alternativet, som nå ser mest sannsynlig ut, er at vi om noen år må sukke litt å si "Ja - tenk det! Think var jo egentlig en norsk oppfinnelse og vi hadde et par års forsprang på all annen elbilindustri den gangen når våre kloke hoder valgte å si nei til å gi dem det bidraget som trengtes for å gjøre det til en suksess her i landet. Ikke rart de flyttet ut og se hvor bra det har gått!".
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

froland

Hei igjen! Jeg tenkte hvis alle oss som er  interesert i å ha produksjonen i Norge skriver til en representant så har det litt tyngde. Hvis det er problemer med å finne på noe å skrive, så kan vi jo ha en likelydene mail til alle sammen? Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

BRS

#9
Sitat fra: gimegensjanse på torsdag 09. april 2009, klokken 00:07
Sitat fra: HHF på onsdag 08. april 2009, klokken 18:50
Ja, jeg har jo sagt det før og mener det fremdeles - den sittende regjering og mijø-/industribevilgende myndighet fortjener ikke å stå i historiebøkene som de som reddet en industrisuksess som Think når de ennå ikke har foretatt seg noe.

Industrisuksess?
Hvorfor da alt dette maset om å redde dem som ikke klarer seg sjøl?


For meg så blir slike uttalelser en karikatur på FRPer.

Det er en ekstrem situasjon i Finans for tiden, og normalt solide bedrifter går konkurs hele tiden.
Finanskrisen slo inn på værst mulig tidspunkt for Think, hadde den kommet noe senere hadde Think
vært i gang. For meg så er det helt tullete at ikke Think fikk støtte, når de rødgrønne bruker
penger på alt mulig rart.
Think er den eneste El-bilen på markedet til en fornuftig pris som man kan bruke til å fra jobb
når man har over 5 mil hver vei, og kjører på motorvei.

elektrolux

Sitat fra: BRS på torsdag 09. april 2009, klokken 19:39
Think er den eneste El-bilen på markedet til en fornuftig pris som man kan bruke til å fra jobb
når man har over 5 mil hver vei, og kjører på motorvei.

Kan det være en skult agenda her?

Vil egentlig regjeringen at noen sniker seg unna moms, bompenger, bensinavgifter etc.?

Tanken slo meg plutselig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#11
Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. april 2009, klokken 22:34

Kan det være en skult agenda her?

Vil egentlig regjeringen at noen sniker seg unna moms, bompenger, bensinavgifter etc.?

Tanken slo meg plutselig.

Når antallet elbiler passerer en "kritisk mengde" forsvinner nok alle fordeler vi har idag, men det er nok en stund til enda. Vi vil nok få se avgiftsfrie elbiler av andre merker enn Think før regel endringenekommer.

En annen sak er at regjeringen vanligvis ikke støtter enkeltbedrifter direkte. Derfor går dette gjennom et byrokrati med mange ukjente faktorer og saksbearbeidere med ulike oppfattninger.
Disse skjuler seg bak utsagn som: "vi utaler oss ikke om hvorfor ikke..."

Think er en såpass unik bedrift at de ikke burde slippe unna med så runde formuleringer, men offentlig forklare hvorfor det er galt å støtte gjennom innovasjon Norge, og søsterorganisasjonen Investinor AS.

Bedrifeten er utvilsomt inovativ
Det har et betydelig miljø perspektiv
Den er gjennom utviklingsfasen og har et salgbart produkt
Nesten alle politikkere vil (offesielt) forsvare en støtte


Statssekretær Rikke Lind tror det kan være bra for elbilprodusenten å etablere seg i Sverige eller USA
http://www.tu.no/industri/article204786.ece
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

POSi411

Sitat fra: Griffel på torsdag 09. april 2009, klokken 23:44
Når antallet elbiler passerer en "kritisk mengde" forsvinner nok alle fordeler vi har idag,

Det behøver vi absolutt ikke godta. Vi må ikke ta det for gitt at dette skjer.
Vi må derimot gi klar melding til politikerne om at den som prøver seg på noe slikt ryker rett ut av regjeringskontorene ved påfølgende valg! >:(
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

gimegensjanse


Sitat
Industrisuksess?
Hvorfor da alt dette maset om å redde dem som ikke klarer seg sjøl?

Sitat
For meg så blir slike uttalelser en karikatur på FRPer.

Det er en ekstrem situasjon i Finans for tiden, og normalt solide bedrifter går konkurs hele tiden.
Finanskrisen slo inn på værst mulig tidspunkt for Think, hadde den kommet noe senere hadde Think
vært i gang. For meg så er det helt tullete at ikke Think fikk støtte, når de rødgrønne bruker
penger på alt mulig rart.

Vel, jeg synes Frpere er dem som er lengst fra å tenke fornuftig bedrifts- eller samfunnsøkonomisk. Frp representerer en salig blanding av gammelsosialisme og gammelrasisme. Derfor er det et dårlig argument å stemple litt kjølige holdninger til Think, som karikaturer på Frp.

Think, pga alle sine feil og sin gjennomførte arroganse, ville tryna uavhengig av finanskrise eller ikke. Interessant nok er det finanskrisa som kan hjelpe dem, hvis de kommer på innsiden av en av de voldsomme krisepakkene som strøs rundt omkring i verden. Men jeg tviler nå litt på om de lykkes med det, da. Selv om de i god gammel Thinktradisjon ikke er redde for å selge skinnet før bjørnen er skutt.

HHF

Sitat fra: gimegensjanse på lørdag 11. april 2009, klokken 00:31
Think, pga alle sine feil og sin gjennomførte arroganse, ville tryna uavhengig av finanskrise eller ikke. Interessant nok er det finanskrisa som kan hjelpe dem, hvis de kommer på innsiden av en av de voldsomme krisepakkene som strøs rundt omkring i verden. Men jeg tviler nå litt på om de lykkes med det, da. Selv om de i god gammel Thinktradisjon ikke er redde for å selge skinnet før bjørnen er skutt.

Det var da voldsomt så negativ du er til Think da? Synes det du skriver minner litt om den gamle Jantelovens innhold - eller har du en masse spennende innside-informasjon som vi andre ikke kjenner til, som gjør deg istand til å dømme dem slik? Det er helt sikkert masse som kunne vært gjort smartere hos Think, men har man litt større ambisjoner enn å bli en bakgårdssjappe som skrur sammen noen biler til et lokalt marked i en kortere periode, ja så må man jo våge å stikke hodet litt frem - det er nok nødvendig å sjanse på at bjørnen før eller siden blir skutt, så må markedsavdelingen og salg stå på og sørge for at man har kjøpere nok når skinnet er klart ... Slik er moderne business.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA