Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterifylling på think i helga - noen som vil være med?

Startet av froland, onsdag 22. april 2009, klokken 21:42

« forrige - neste »

BRS

Sitat fra: gimegensjanse på lørdag 11. april 2009, klokken 00:31

Sitat
Industrisuksess?
Hvorfor da alt dette maset om å redde dem som ikke klarer seg sjøl?

Sitat
For meg så blir slike uttalelser en karikatur på FRPer.

Det er en ekstrem situasjon i Finans for tiden, og normalt solide bedrifter går konkurs hele tiden.
Finanskrisen slo inn på værst mulig tidspunkt for Think, hadde den kommet noe senere hadde Think
vært i gang. For meg så er det helt tullete at ikke Think fikk støtte, når de rødgrønne bruker
penger på alt mulig rart.

Vel, jeg synes Frpere er dem som er lengst fra å tenke fornuftig bedrifts- eller samfunnsøkonomisk. Frp representerer en salig blanding av gammelsosialisme og gammelrasisme. Derfor er det et dårlig argument å stemple litt kjølige holdninger til Think, som karikaturer på Frp.

Think, pga alle sine feil og sin gjennomførte arroganse, ville tryna uavhengig av finanskrise eller ikke. Interessant nok er det finanskrisa som kan hjelpe dem, hvis de kommer på innsiden av en av de voldsomme krisepakkene som strøs rundt omkring i verden. Men jeg tviler nå litt på om de lykkes med det, da. Selv om de i god gammel Thinktradisjon ikke er redde for å selge skinnet før bjørnen er skutt.

Når argumentene dine er "Hvorfor da alt dette maset om å redde dem som ikke klarer seg sjøl?"
og du ikke har noe mere å følge opp med, enn en subjektiv mening om at Think er arrogante, osv..
Så klarer jeg ikke å se at det er noe annet enn en overfladisk karrikatatur(parodi) på FRP.

Det er ingen tvil om at at ledelsen i Think har gjort en del valg som i ettertid var uheldige.
PR kampanjen de hadde høsten 2007 og våren 2008 var ikke bra utført og helt klart feiltimet.
Mange av prioriteringene de gjorde i samme tidspunkt var også gale.
Men å si at de skal klare seg "sjøl" og ikke fortjener støtte er blir etter min mening bare noe grums,
som ofte man ofte beskylder FRP for.
Det som mest sannsynlig skjer nå er at Think forsvinner ut av landet, og kommer til å tjene penger der.
Det syns jeg er synd med hensyn på tapte arbeidsplasser, tapt teknologi og at fortjenesten går ut av landet.
Da hadde det vært bedre at Think hadde fått et lån i januar og kommet igang med produksjonen i Norge.

hens

Jada, så  er det er klart:  Fremskrittspartiet har skylda for at Think ikke produserer biler!

Jeg tror heller at de har en egen skjult agenda: Unngå for enhver pris å produsere.
De siste årene har de krampaktig produsert "problemer" for å unngå å starte produksjon.
Bilen var crashtestet og klar for produksjon sommeren 2002. -Med blybatterier.
Hadde de satt inn 21 eller24 nicad eller nimh hadde bilen vært i produksjon i 2003.

Men det er synd om dette skulle stoppe nå. Alle har prototyper, men det er fortsatt ingen som har noe bedre klar for produksjon!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

BRS

Sitat fra: hens på søndag 12. april 2009, klokken 00:26
Jada, så  er det er klart:  Fremskrittspartiet har skylda for at Think ikke produserer biler!

Jeg tror heller at de har en egen skjult agenda: Unngå for enhver pris å produsere.
De siste årene har de krampaktig produsert "problemer" for å unngå å starte produksjon.
Bilen var crashtestet og klar for produksjon sommeren 2002. -Med blybatterier.
Hadde de satt inn 21 eller24 nicad eller nimh hadde bilen vært i produksjon i 2003.

Men det er synd om dette skulle stoppe nå. Alle har prototyper, men det er fortsatt ingen som har noe bedre klar for produksjon!

Poenget mitt med å si at gimegensjanse påstand
"Hvorfor da alt dette maset om å redde dem som ikke klarer seg sjøl?"
var en karriktatur/parodi på FRP. Fordi den typen argumentasjon er en
sterotyp som man ofte forbinder med FPRere.

Jeg mener ikke FRP har noe å gjøre med Thinks problemer. Det er det andre som har.
Innlegget ditt "Who killed.....Think!" summerer godt opp hvorfor Think har
problemer, legg til finaskrise og Rødgrønne som liker festtaler bedre enn handling
så er bildet forholdsvis komplett.

For å få litt balanse, hvis noen syns at det blir mye FRP-hets:

http://www.dagbladet.no/2009/03/31/nyheter/frp/stortinget/innenriks/politikk/5553259/

gimegensjanse

Sitat fra: BRS på lørdag 11. april 2009, klokken 22:31
Når argumentene dine er "Hvorfor da alt dette maset om å redde dem som ikke klarer seg sjøl?"
og du ikke har noe mere å følge opp med, enn en subjektiv mening om at Think er arrogante, osv..
Så klarer jeg ikke å se at det er noe annet enn en overfladisk karrikatatur(parodi) på FRP.
Det er ingen tvil om at at ledelsen i Think har gjort en del valg som i ettertid var uheldige.
PR kampanjen de hadde høsten 2007 og våren 2008 var ikke bra utført og helt klart feiltimet.
Mange av prioriteringene de gjorde i samme tidspunkt var også gale.
Men å si at de skal klare seg "sjøl" og ikke fortjener støtte er blir etter min mening bare noe grums,
som ofte man ofte beskylder FRP for.

Jeg har uttalt meg tidligere om hvorfor jeg mener Think ikke har lyktes. Sjekk tråden:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1817.0
Det bør være noen relevante kommentarer.

Jeg vil ikke si at jeg har "spennende innside-informasjon", HHF. Bare sørgelig. Eh, mye kan nok tyde på at de siste "Thinkgründerne" har vært mer opptatt av å selge selskapet enn elbiler. Virker det så usannsynlig hvis du ser hva de har gjort de siste par åra?

Dette har ingenting med Janteloven å gjøre. Elbilbransjen i Norge, Skandinavia - og delvis verden, har bare alt å tape på at Think driter seg ut igjen. Det er derfor jeg synes det er så trist å se framferden deres, blant annet de siste ukers turer rundt omkring i land som skal være velvillig til å hjelpe Think ved å bruke krisepakker for en hardt ramma industri. Samtidig som de på en arrogant måte sparker tilbake på dem som har hjulpet dem mest: Den norske stat med fantastiske rammevilkår for elbiler, noe som beundres i mange land. Denne holdningen tjener ikke elbilsaken på lang sikt.

Ja, jeg er fullstendig klar over at jeg er i entusiastforum. Men når alle skyter på politikerne og gir dem skylda for Thinks problemer, er det sannelig på sin plass å skyte tilbake. Ikke på vegne av politikerne, men for å få litt balanse. I mine unge dager pleide jeg også beskylde mine meningsfiender for å være Frpere eller kommunister. Helt til jeg fant ut at de aller, aller fleste er et sted midt i mellom. Der er jeg også  ;)

froland

Hei igjen! Heretter kan kan jeg stemme FRP med god samvitighet. Fordi de gjør akkurat lite som de andre partiene når det gjelder å redde miljøet, stoppe miljøødeleggelsen osv. Men de gjør noe med alt det andre som betyr noe for normale mennesker som jobber ræva av seg hver dag for at disse pengegriske sosialistene skal kaste våre barns penger i dass. Ja, det er min måte å se det på. Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Cobos

Sitat fra: HHF på lørdag 11. april 2009, klokken 09:20
Sitat fra: gimegensjanse på lørdag 11. april 2009, klokken 00:31
Think, pga alle sine feil og sin gjennomførte arroganse, ville tryna uavhengig av finanskrise eller ikke. Interessant nok er det finanskrisa som kan hjelpe dem, hvis de kommer på innsiden av en av de voldsomme krisepakkene som strøs rundt omkring i verden. Men jeg tviler nå litt på om de lykkes med det, da. Selv om de i god gammel Thinktradisjon ikke er redde for å selge skinnet før bjørnen er skutt.

Det var da voldsomt så negativ du er til Think da? Synes det du skriver minner litt om den gamle Jantelovens innhold - eller har du en masse spennende innside-informasjon som vi andre ikke kjenner til, som gjør deg istand til å dømme dem slik? Det er helt sikkert masse som kunne vært gjort smartere hos Think, men har man litt større ambisjoner enn å bli en bakgårdssjappe som skrur sammen noen biler til et lokalt marked i en kortere periode, ja så må man jo våge å stikke hodet litt frem - det er nok nødvendig å sjanse på at bjørnen før eller siden blir skutt, så må markedsavdelingen og salg stå på og sørge for at man har kjøpere nok når skinnet er klart ... Slik er moderne business.
Problemet er jo at når det gjelder banale ting som nettsider, kundeservice osv så ser det ut som bakgårdssjappen gjør det atskillig bedre enn Think.
La meg gå gjennom:
1 Nettside, for en produsent som lenge snakket om at de skulle selge utelukkende via web, er det tydelig at de ikke vet mer om websalg enn de lærte på et 1 times seminar en gang i 2004. Nettsiden er ekstremt dårlig oppdatert, er en merkelig mismatch av ren flash og mer tradisjonell nettside, er klin umulig å finne fram på osv.
2 Allerede i et tidspunkt lenge før de var i produksjon, men hvor de drev å solgte klarte de pga dårlig kundeservice å utelukke meg som kunde.
3 De kommer med fancy konsept, slik som de andre i elbilbransjen uten noen mulighet til å levere hverken konseptet eller hovedproduktet.

Sammenligner man med Buddy ser det ut som de klarer dette mye bedre enn Think. Hvor mange Buddy ble levert i 2008, 2009 sammenlignet med Think?

Betyr dette at staten ikke burde støtte Think, absolutt ikke. Staten gir masse penger til andre pengesluk også og det er en del kompetanse hos Think som er verdt å spare på. Er det samfunnsøkonomisk lurt, antagelig ja, er det bedriftsøkonomisk lurt, tja...

Cobos

Rediger: stygg skrivefeil
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

III

Angående Frp : Det hjelper ikke å stemme på kolera hvis du synes det andre er pest.Dessuten er det ikke pest, men en mild forkjølelse i forhold. Måtte Manitu sende Frp til de evige jaktmarker.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

cra

Foreslår at admin stenger denne tråden nå (eller enda bedre: at deltakerne skjerper seg) før vi når samme nivå som diskusjonstrådene på db.no og liknende.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

electricaid

SitatForeslår at admin stenger denne tråden nå (eller enda bedre: at deltakerne skjerper seg) før vi når samme nivå som diskusjonstrådene på db.no og liknende. 

Hear hear =) Det var rett før jeg lot meg friste ut på glattisen her men jeg skal la være =)

cra

Ja, det er fort gjort å la seg rive med. Men til nå har vi heldigvis vært forskånet fra skittkasting a'la "Windows vs Linux", "Playsytation vs XBox", "Mac vs PC", "Red vs Blue" osv bare for å nevne noen. Og så kan jeg skryte av å ikke bare ha vært usaklig i hele påken. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

froland

Hei igjen! Jeg hadde håpet med denne tråden, at folk skulle bli revet med til å skrive til våre politikere. Vi er blitt oppfordret til å gjøre det av nettopp politikere. Men hva skjer, jo det samme for og i mot diskusjonen som på alle de andre trådene. Dette kunne være et håndslag til både Thinkarbeiderne og Thinkkonsernet. Det er jo handling i praksis. Å skrive bare her på forumet er bare for invortes bruk. Vel jeg har god sammvittighet, jeg har gjort det jeg kan. Har dere andre? Jeg oppfordrer igjen. Skriv inn til en politiker!! Hvis dere ikke føler dere greier å formulere en mail, vel så kan sikkert jeg hjelpe. Hvis ikke dere gjør det så er denne tråden avsluttet fra min side. Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

III

Beklager primitiv oppførsel.Kan evt melde mitt politiske ståsted i andre fora.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

HHF

Jeg synes forsåvidt at litt høylydt meningsutveksling med temperatur kan være livgivende også for et forum, men det bør holdes innenfor noenlunde saklige grenser. Det å påkalle Store Ånd i en slik fillesak, blir nok litt for drøyt for gamle Sølvpilen-fans  ;-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

ilmarw

Har tenkt å se hvordan tråden utvikler seg, men oppfordrer samtlige til å holde seg til topic. Det er forskjellige politiske ståsteder blant medlemmene, men vi er likevel enige om at elbil er en bra ting. La oss derfor droppe skitkasting om politiske ståsteder, slike innlegg vil bli slettet fra nå av.

Jeg synes også de rødgrønne har gjort for lite, men er langt fra overbevist om at det hadde vært noe bedre dersom noen fra opposisjonen hadde sittet ved makten.

ilmar
Polestar i bestilling

Arnie

Jeg kjørte kulturminister Trond Giske til Værnes flyplass i går (23. april) i Think-taxi. Jeg benyttet anledningen til en kort prat om industripolitikk - synd hvis Think forsvinner ut av Norge, vi taper industriarbeiodsplasser, dette er et produkt verden trenger osv.

Men jeg vet ikke hvor store forhåpninger vi kan gjøre oss om bistand fra rød-grønn regjering. Røkkesaken har vel ikke akkurat bedret sjansene for at de engasjerer seg i industriprosjekter... Stein Erik Hagen som stor aksjonær i Think gjør det vel også "touchy" med statlige penger, dessverre.

Uansett er det veldig trist hvis den norskutvikledeelbilteknologien skulle havne i Sverige, England eller USA. Skal vi aldri få våre glupe ideer ut til de store markeder i egen regi her i Norge?

Men vi må prøve, og jeg anbefaler alle å bruke de politiske kontakter de måtte ha til å påvirke polirtikere positivt til fordel for Think.

Arnie
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA