Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av NegativeElectrode, torsdag 05. februar 2015, klokken 20:54

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Huff, på tross av at Elbilforeningen avviser påstanden stopper det ikke journalisten i NRK fra å lage en tabloid overskrift (som sikkert var skevet før elbilforeningen ble intervjuet)
http://www.nrk.no/buskerud/elbiler-kan-sprenge-nettet-1.12145798

Det blir neppe noen voldsom utbredelse av hurtigladere i garasjene hjemme hos folk på kort sikt, men strømnettleverandørene gjør nok klokt i å tenke på at nettet skal kunne tåle en større belastning enn i dag. Det heller ikke bare elbiler som trekker mer strøm, men også heftige induksjonstopper på kjøkkenet og annet. Samtidig vil kanskje flere bli sin egen strømleverandør med lagringsløsninger i boligene.

I et fungerende marked er vel økt etterspørsel noe en leverandør drømmer om, mens Lier E-verk ser litt anderledes på muligheter for økt salg.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Råde

Hvem f... Kommer til å installere hurtiglader i garasjen? Snakk om å lage storm i vannglass.
e-Golf | X75D

Ferry

Finnes det hurtigladere hos noen norske forbrukere pr. i dag? Finnes det en eneste en pr. i dag?

"En elbil på hurtiglading bruker like mye strøm som resten av huset til sammen."
Hvilket hus? Det lille skuret som laderen står inni?

emil

Her tenker de nok mer på 11-22kW laderegulatorer/Type2 kontakter som Tesla eller Zoe bruker.

Til nød 32A 230V (7.2kW) til Leaf med 6.6kW lader, Kia Soul eller BMW i3.

Ordet lader brukes ofte feil om kontakten/boksen på veggen, både av pressen og av folk her inne som enten ikke tenker på forskjellen eller bevisst ikke bryr seg. Synes i hvert fall at vi her på forumet bør være konsekvente i hvordan vi omtaler infrastrukturen til elbilene for å redusere tvil og feilinformasjon.

Helge

Ja... det var dette med hva grensen er for å kalle det hurtiglading?

Jeg tror nok en del vil kalle 7,2 kW for hurtiglading. Mange jeg kjenner som jobber i nettselskap mener at 10-16 A (altså maks 3,6 kW) er normal lading. Alt annet er en eller annen form for "hurtiglading".

Jeg kjenner forøvrig tre som har 7,2 kW "hurtiglading" hjemme i garasjen deriblant en kollega. Hjemme hos ham foretok vi målinger gjennom flere uker for å sjekke spenningsusymmertien (ubalansen) når Tesla'en ble ladet. Forsyningen fram til den boligen er faktisk ganske sterk i norsk målestokk med sterkere nett enn IEC sin referanseimpedans tilsvarer. Nesten halvparten av norske lavspenningskunder har IKKE så sterk forsyning fram til sin installasjon.

Hva så vi...? Jo, Teslaen under lading forårsaket alene opp mot 1,2 % ubalanse. Dersom to naboer begge monterer slik lader og ikke installatør er nøye med hvilke faser ladingen tilkobles (eller kanskje det er forskjellige installatører?) er det vel 33 % sjanse for at begge bilene havner mellom de samme to fasene. Da vil ubalansen bli så stor at både "Europanormen" (EN50160) og den norske leveringskvalitetsforskriften brytes.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Carl Anton Stenling

Dette er jo storm i et vannglass. De fleste av oss lader elbilen på timer om natta uansett.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TKL

Det er underlig med denne kunnskapsmangelen om strømforbruk i de tusen hjem. Vi har en fireplaters Siemens komfyr. Den bruker vi av og til for å lage store familiemiddager. Da går nok alle fire platene på full effekt samtidig som stekeovenen er på for å holde maten varm, eller steking av et eller annet godt. Jeg regnet litt på det og fant at komfyrtoppen tar 7,15 kW ved fullt pådrag på alle platene, og stekeovnen 2,6 kW. Til sammen blir det heftige 9,65 kW. Men det har aldri skjedd at hverken NRK eller våre lokalaviser har hatt katastrofeoverskrifter om hvordan store familiemiddager skaper ubalanse i nettet! Det skulle tatt seg ut!

Forøvrig så ba jeg installatøren om å legge opp min 7kW Tesla ladekurs på en annen fase enn komfyren. Så kan jeg med god samvittighet både lade både familie og bil med det som trenges av energi uten frykt for en forferdelig lokal ubalanse i strømnettet.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017

Råde

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 16. januar 2015, klokken 18:58
Dette er jo storm i et vannglass. De fleste av oss lader elbilen på timer om natta uansett.
Ikke sant. Komfyr, tørketrommelen osv kjører på dagtid.

I tillegg er det vel slik at du ikke forbruker mer strøm selv om du lader litt raskere. Litt hardere belastning på nettet i levbelastningstidsrom.

SitatJeg tror nok en del vil kalle 7,2 kW for hurtiglading. Mange jeg kjenner som jobber i nettselskap mener at 10-16 A (altså maks 3,6 kW) er normal lading. Alt annet er en eller annen form for "hurtiglading".

Du har nok rett. Henvis hit neste gang du treffer ignorante:

http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/25-ladefart
e-Golf | X75D

Helge

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 16. januar 2015, klokken 18:58
Dette er jo storm i et vannglass. De fleste av oss lader elbilen på timer om natta uansett.
Ja de fleste gjør vel det... vi også. Bilen er satt på 10 A lading og kobles til en en 13 A kurs.

Sitat fra: TKL på fredag 16. januar 2015, klokken 19:08
Det er underlig med denne kunnskapsmangelen om strømforbruk i de tusen hjem. Vi har en fireplaters Siemens komfyr. Den bruker vi av og til for å lage store familiemiddager. Da går nok alle fire platene på full effekt samtidig som stekeovenen er på for å holde maten varm, eller steking av et eller annet godt. Jeg regnet litt på det og fant at komfyrtoppen tar 7,15 kW ved fullt pådrag på alle platene,...
Kunnskapsløshet...? De aller fleste har ikke mer enn 20 eller 25 A sikring til komfyren eller koketoppene sine. Det er 4600 W (20 A) og 5700 W (25 A) som er noe mindre enn 7200 W (32 A) samt at alle fire plater på komfyren er sjelden og kortvarig på fullt alle sammen! ...ikke i flere timer i strekk.

Sitat fra: TKL på fredag 16. januar 2015, klokken 19:08....og stekeovnen 2,6 kW. Til sammen blir det heftige 9,65 kW. Men det har aldri skjedd at hverken NRK eller våre lokalaviser har hatt katastrofeoverskrifter om hvordan store familiemiddager skaper ubalanse i nettet! Det skulle tatt seg ut!
Hvorfor skulle det tatt seg ut??? Lavspenningsnettet i Norge er faktisk ganske svakt sammenlignet med land det er naturlig å sammenligne seg med som Sverige, Danmark, Tyskland etc. Selv Ungarn har sterkere lavspenningsnett enn Norge (lite nettforsterkninger de siste 20 år, etter dereguleringen av elektrisitetsforsyningen). Fram til for 5-10 år siden har den typiske husholdningen hatt mest 10, 13 og 16 A sikringer med unntak av kanskje først og fremst komfyr som har brukt å være 20 eller 25. Dette har økt på de siste årene med blant annet induksjons koketopper som er kraftigere enn eldre kokeplater og så er vel fortsatt Tesla S med 7,2 kW lading en av de 2 største enkelt-"apparatene" som er på full fart inn i markedet og som er enfase og ikke trefase.

Sitat fra: Råde på fredag 16. januar 2015, klokken 19:54Forøvrig så ba jeg installatøren om å legge opp min 7kW Tesla ladekurs på en annen fase enn komfyren. Så kan jeg med god samvittighet både lade både familie og bil med det som trenges av energi uten frykt for en forferdelig lokal ubalanse i strømnettet.
"forferdelig lokal ubalanse"... hvorfor sarkasme?  Vet du hvilke ulemper ubalanse kan føre til?

Sitat fra: Råde på fredag 16. januar 2015, klokken 19:54
Ikke sant. Komfyr, tørketrommelen osv kjører på dagtid
.
Med unntak av komfyr er jo de fleste apparatene i huset på maks 2000 W (ikke 7200) og elektriker bruker i alle fall som oftest å klare fordele vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, panelovner, varmekabler, komfyr osv osv noenlunde balansert mellom fasene. I husholdninger er det vel primært store enkeltbelastninger nettselskapene er litt bekymret for og prøver å følge litt med på utviklingen på.



2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

KjellG

Sitat fra: TKL på fredag 16. januar 2015, klokken 19:08
Forøvrig så ba jeg installatøren om å legge opp min 7kW Tesla ladekurs på en annen fase enn komfyren. Så kan jeg med god samvittighet både lade både familie og bil med det som trenges av energi uten frykt for en forferdelig lokal ubalanse i strømnetteted.

Med 7kW og ikke 11kW lading, høres det ut til at du lader over en 32A kurs i et 230V IT-nett, og ikke med 3*16A i et 230/400V TN-nett?

I så fall er ikke Teslaen og komfyren din uavhengige, de deler en fase.

Ferry

Hvis lasten skal fordeles så må den vel fordeles likt på alle TRE faser? Elbilen på en og komfyren på en annen gjør jo at nummer tre er skeiv. Og hva er problemet egentlig? Hva skjer hvor ved skeivbelastning? Tar noe fyr? Blir noe slitt? Får naboen støt? Hva er konsekvensen?
Og hvorfor bruker f.eks. i3 32 ampere på en fase i stedet for å bruke tre faser? Er det en teknisk begrensning? Pris? Standard? En trefaselikeretter på 7,4 kW burde ikke være så mye større/dyrere/komplisert enn en enfase 7,4 kW?

KjellG

Ingenting brenner opp. En kan sammenligne med en tre-sylindret bensinmotor der to av tennpluggene er tatt ut. Mao, en får ikke utnyttet nettets kapasitet. Store deler går på tomgang.

En trefaseomformer er i realiteten tre omformere. Prisen blir dermed "tre" ganger så høy. Dyrere, men under samme kapsling ikke sååå mye dyrere.

Imo er Tesla, ZOE.. ladere en flott løsning, men burde sømløst ha akseptert 230V IT og 230/400V TN.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 16. januar 2015, klokken 23:37
Med 7kW og ikke 11kW lading, høres det ut til at du lader over en 32A kurs i et 230V IT-nett, og ikke med 3*16A i et 230/400V TN-nett?

I så fall er ikke Teslaen og komfyren din uavhengige, de deler en fase.

De deler en faseledning, ikke en fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Takk for presiseringen.
Vi burde være mer presise. Det kan lette forståelsen.


Ferry

Sitat fra: KjellG på lørdag 17. januar 2015, klokken 11:26
En trefaseomformer er i realiteten tre omformere.

Hvis vi tenker enkle likerettere så er det ikke stor forskjell på enfas og trefas. 2 dioder pr. faseleder, altså 4 dioder for enfas og 6 dioder for trefas.


I praksis er det antagelig mer komplisert, mer a'la dette:


Omformeren kommer vel ikke før ETTER likeretteren? Eller kanskje de klarer å styre likeretteren direkte slik at den er både likeretter og laderegulator? Det burde i prinsippet kunne gå.

Ellers enig i begrepene fase og faseleder (faseledning). Fase har med den elektriske fasen på en vikling å gjøre, faseleder er en leder som er tilkoblet en eller flere viklinger i trafo eller generator. Jeg foretrekker faseLEDER framfor -ledning. En ledning kan inneholde flere ledere. F.eks. lampettledning, skjøteledning osv. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA