Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Ebbe, torsdag 05. februar 2015, klokken 20:36

« forrige - neste »

tomrh

#15
Sitat fra: jsa061 på torsdag 29. januar 2015, klokken 13:01
Ikke at det har noe med varmepumpe å gjøre, men en 2012 Leaf begynner vel å nærme seg 10% i batteritap. Blir fort noen kilometer det også.
Du tenker på den teoretiske kurven på mynissanleaf? (Rygge, Norway - 90,2% gjenværende etter 2 år).
Erfaringer tyder på at kapasitetstapet er mye mindre, f.eks. Leaffen sin måling som gav 2,5% tap på 1,5 år og 25.000 km. Og det helt i begynnelsen av bilens levetid hvor kapasitetstapet øker raskest.

Ekstrapolerer vi Leaffen sin måling er vel reelt tap på 2012-mod ca. 4-5%. Dette merkes ikke på kjørelengden siden tapsbufferen er ca 10%, og vil heller ikke merkes de neste 3-4 årene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trond.Strom

det merkes vel på kjørelengden.
Tilgjengelig energi er ca 21,6 kWh på en fabrikk-ny Leaf som  dropper ganske fort ned til 20,5-21 et sted. Leafspy brukere kan bekrefte eksakte tall. Men dersom man sier at man har 20 kWh tilgjengelig på en 2012 Leaf så er det 7,5% tap. Nytt batteri har et bruksområde fra 100-70% noe som tilsier at man har brukt ca 25% av "taps potensialet" i batteriet. Nytt batteri koster 43k nå og er forventet fallende priser, men til dagens pris har man brukt batteri til ca 10750 kroner. Eller ca 8km rekkevidde vinterstid

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA