Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Ebbe, torsdag 05. februar 2015, klokken 20:36

« forrige - neste »

Ebbe

Vi lurer på opplevd forskjell mellom biler med og uten varmepumpe! Opplevd temeraturforskejell, hastighet bilen blir varm og ikke minst om man får flere km ut av bilen?
P39240

Daeedor

Ca 2 mil forskjell ved vanlig hastighet og 20 grader inni bilen - og ikke så kaldt ute at varmepumpen har tilnærmet 0 virkningsgrad. ( dvs ikke kaldere enn ca 15 grader minus etter min erfaring...)

På sommerstid er det ikke rare forskjellen , bortsett fra at nyere leaf med varmepumpe har noen andre småforbedringer som øker rekkevidden bitte lite grann i forhold til den eldre modellen uten varmepumpe..
(jeg tar ikke med Visia modellen av nyere type som ikke har varmepumpe , fordi den mangler masse annet også , f.eks ....)

Derfor : kjøp Acenta eller Tekna av nyere type , de ekstra kilometerne er gull verdt.

kjbu

Varmepumpe er kuult! Jeg har til og med kjøpt kjøleskap med varmepumpe ferdig installert ;D
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

bjorn_2390

Sitat fra: Ebbe på fredag 16. januar 2015, klokken 14:52
Vi lurer på opplevd forskjell mellom biler med og uten varmepumpe! Opplevd temeraturforskejell, hastighet bilen blir varm og ikke minst om man får flere km ut av bilen?
Jeg mener jo dette, som alt annet, må vurderes opp mot ditt individuelle behov.
Jeg har ikke varmepumpe, og det er heller ikke noe savn for meg. Dette handler jo om rekkeviddebehov. Jeg kjører tidvis så langt bilen bare kan ta meg, men det er nok for meg. Varm bil har jeg alltid. God og varm bil. Jeg er frøsen av natur, og køler derfor på. Varmeapparat, varme i ratt, varme i sete, alt etter behov. Jeg har aldri hatt en bil som gir meg så god varme før. Digger det!!

Er man i tvil om bilen har rekkevidde nok? Ja, da er kanskje varmepumpe det rette. Hvis ikke, klarer man seg kanskje, som meg, fint uten.  8)
Blå Euro-Leaf (2012)

LeafSwe

Fördelar med Leaf med värmepump
- mycket snabbare värme
- drar mindre el, speciellt runt 0-10 plusgrader

Nackdelar med Leaf med värmepump
- går inte att få alls lika varmt i kupen som i gamla leaf utan värmepump

Vi har en 2012 och en 2014 Acenta
3P+
3SR+

Trond.Strom

20km ekstra rekkevidde?
Vinterstid bruker jeg ca 0,20 kWh/km og sommer ca 0,15. Har ikke sett noe mulighet til å dele opp energi brukt til driveunit og til annet i you+nissan greia.

Gitt at det er et nytt fulladet batteri har jeg 21,6 KWh tilgjengelig, og kan kjøre følgende med mitt forbruk 144km sommer og 108 vinter noe som er en forskjell på 36km. eller ca 2 timer på sommer og 1t30m på vinter i 72km/h.

varmeapparatet mit ttrekker 1,5kW. ganger med 1t30m blir det  2,25kWh, som er nok til å drive bilen ca 11,25km med vinterforbruk eller 15 med somerforbruk.

Det jeg lurer på er hvor dette tallet 20km kommer fra? Dersom du sier at alt mitt "ekstraforbruk" vinterstid kommer fra varme til kupeen klarere jeg bare å regne meg frem til ca 15km ekstra rekkevidde gitt at varmepumpen var uendelig effektiv og lagde varme uten å bruke effekt.




jsa061

Hvis man kjører en Leaf uten varmepumpe i vanlig D så suger den fort 3 kw ved et par minus. Velger man å kjøre i Eco så går det jo sjelden mer enn 1,5 kw til varme, men så blir bilen heller ikke særlig varm.

Har man varmepumpe ville det samme regnestykket ha blitt 1,5 kw - 1 kw i snitt ved et par minus. Men til gjengjeld så er bilen varm. Så er det jo bare å begynne å regne.

Hvis man kjører Gammel Leaf i Eco så er altså ikke forskjellen så stor - i alle fall når det er minusgrader.
Kjører man gammel Leaf i Drive er forskjellen latterlig stor - spesielt på små turer.


Trond.Strom

#7
Gammel leaf i Eco blir varm nok i det området varmepumpa fungerer.
En tur med leaf før du må lade er maks 2 timer, 2 timer a 500w = 1KWh
1kWh @ 0,2kWh/km = 5km

Er det ikke da mere riktig å si at på langtur har du ca 5km lengre rekkevidde?

20km tallet jeg fortsatt ikke vet hvor kommer fra er i bestefall tall på rekkevidde på korte turer i nærområdet der du ikke bryr deg om rekkevidden?

gitt valget ville jeg sikkert gått for varmepumpe jeg også, men ikke dersom det kostet mer en maks et par tusenlapper. Føles definitivt bedre enn "lav-friksjons bremser" som også var en forbedring, men ikke så mye...

just my 2 cents

emil

Det er nok ikke bare varmepumpen som gjør at nye Leaf har litt lengre rekkevidde enn gammel Leaf. Vil tro at forbedringer i motorstyring, regenerering o.l. sammen med varmepumpen gjør at man i gitte tilfeller vil få de oppgitte 25km lengre rekkevidde under ellers like forhold.

Daeedor

#9
Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 28. januar 2015, klokken 09:11
20km ekstra rekkevidde?
Vinterstid bruker jeg ca 0,20 kWh/km og sommer ca 0,15. Har ikke sett noe mulighet til å dele opp energi brukt til driveunit og til annet i you+nissan greia.

Gitt at det er et nytt fulladet batteri har jeg 21,6 KWh tilgjengelig, og kan kjøre følgende med mitt forbruk 144km sommer og 108 vinter noe som er en forskjell på 36km. eller ca 2 timer på sommer og 1t30m på vinter i 72km/h.

varmeapparatet mit ttrekker 1,5kW. ganger med 1t30m blir det  2,25kWh, som er nok til å drive bilen ca 11,25km med vinterforbruk eller 15 med somerforbruk.

Det jeg lurer på er hvor dette tallet 20km kommer fra? Dersom du sier at alt mitt "ekstraforbruk" vinterstid kommer fra varme til kupeen klarere jeg bare å regne meg frem til ca 15km ekstra rekkevidde gitt at varmepumpen var uendelig effektiv og lagde varme uten å bruke effekt.

20 km er et tall. Hvor det kommer fra : meg selv !  Forklaring : jeg har snakket med flere som jeg har truffet , med Leaf uten varmepumpe. Synderen er stort sett varmeapparatet på lengre turer , , ettersom de fleste forvarmer fra stikk( 16 A) før de kjører. Så det er først på litt lengre turer i kaldt vær ( ikke kaldere enn at varmepumpen virker bra selvsagt) at dette gir noen særlig forskjell. 
Varmeapparatet mitt trekker stort sett 1,5 kw i lavere kuldetemperaturer , det er først når varmepumpen ikke gir særlig effekt ( ca minus 15 og kaldere ) at jeg ser forbruket stiger. Da ligger vi fort rundt 3Kw , og der vil nok modellen uten varmepumpe ligge også da. Den tidligere modellen har jo også et voldsomt varmetap fra åpne slanger ifbm varmeapparatet i motorrommet. Det finnes ikke på den nyere modellen da den kun har luftvarmer som sitter inni dashbord. Der vil du ha en vesentlig forskjell du kanskje ikke har tatt med i regnestykket ditt ?
På sommerstid er nok rekkevidden ganske lik vil jeg tro !    (noen forbedringer er det jo på den nyere modellen selvsagt også i tllegg som gir litt lavere forbruk.)  Håper dette var oppklarende - bare hyggelig å kunne gi litt informasjon - det er derfor jeg skriver her. ;)

Trond.Strom

Jeg har også kjørt en del leaf i vinterkulde på lengre turer. Alt ettersom hvor langt jeg skal bruker jeg D 0-80km eco 80-110 og varme av 110+
Har ikke vært virksom på Forumet på en stund, men synes det nå er mange som sier at man må ha bil med varmepumpe for å kunne kjøre vinterstid. Din påstand om 20km lengre rekkevidde er jeg meget skeptisk til og utifra kjente tall på varmekolbe effekt kommer  jeg til at det er ca 5km lengre rekkevidde som er reelt.



tomrh

Sitat fra: Daeedor på fredag 16. januar 2015, klokken 15:48
Derfor : kjøp Acenta eller Tekna av nyere type , de ekstra kilometerne er gull verdt.
Verdt 50.000 - 100.000 spenn? En brukt 2012 mod gjør samme nytten, og kupéen blir varm nok. At batteriet er 2 år eldre har lite å si i kjølig nordisk klima. Bruktverdien raser uansett årsmodell. Hvorfor kaste bort penger?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trond.Strom

Sitat fra: emil på onsdag 28. januar 2015, klokken 12:26
Det er nok ikke bare varmepumpen som gjør at nye Leaf har litt lengre rekkevidde enn gammel Leaf. Vil tro at forbedringer i motorstyring, regenerering o.l. sammen med varmepumpen gjør at man i gitte tilfeller vil få de oppgitte 25km lengre rekkevidde under ellers like forhold.

Eller isteden for å ta det Nissan sier for god fisk kan du teste selv slik som Tony Williams har gjort: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=269645#p269645

Han konkluderer med ca. 0 ekstra rekkevidde etter 2013 facelift.

tomrh

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 29. januar 2015, klokken 08:15
Sitat fra: emil på onsdag 28. januar 2015, klokken 12:26
Det er nok ikke bare varmepumpen som gjør at nye Leaf har litt lengre rekkevidde enn gammel Leaf. Vil tro at forbedringer i motorstyring, regenerering o.l. sammen med varmepumpen gjør at man i gitte tilfeller vil få de oppgitte 25km lengre rekkevidde under ellers like forhold.

Eller isteden for å ta det Nissan sier for god fisk kan du teste selv slik som Tony Williams har gjort: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=269645#p269645

Han konkluderer med ca. 0 ekstra rekkevidde etter 2013 facelift.
Temperaturene i testen var rundt 65oF = ca. 18oC
Facelift utgjorde tydeligvis ingen forskjell på sommerkjøring, altså er det kun varmepumpa som utgjør noe. Så maks 15 km ekstra rekkevidde er vel nærmere sannheten? (Jfr Tronds regnestykke)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jsa061

Ikke at det har noe med varmepumpe å gjøre, men en 2012 Leaf begynner vel å nærme seg 10% i batteritap. Blir fort noen kilometer det også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA