Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Lars Rødset, torsdag 05. februar 2015, klokken 14:26

« forrige - neste »

Heimdal-eGolf

Virker lovende.
Jeg har hytte på Nerskogen, 110km og 700 høydemeter fra Trondheim. Får ikke bil før til våren, så det blir først neste vinter jeg får prøvd om golfen klarer turen med 4 personer og baggasje uten ladepause.
Er det mye stigning opp til Kvamskogen, 400m?
TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

Lars Rødset

Sitat fra: Heimdal-eGolf på onsdag 21. januar 2015, klokken 16:41
Virker lovende.
Jeg har hytte på Nerskogen, 110km og 700 høydemeter fra Trondheim. Får ikke bil før til våren, så det blir først neste vinter jeg får prøvd om golfen klarer turen med 4 personer og baggasje uten ladepause.
Er det mye stigning opp til Kvamskogen, 400m?

Tror det er cirka 450m ja :)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Heimdal-eGolf på onsdag 21. januar 2015, klokken 16:41
Virker lovende.
Jeg har hytte på Nerskogen, 110km og 700 høydemeter fra Trondheim. Får ikke bil før til våren, så det blir først neste vinter jeg får prøvd om golfen klarer turen med 4 personer og baggasje uten ladepause.
Er det mye stigning opp til Kvamskogen, 400m?
Tror det kan bli knapt nok det der, sånn 'Think' fart opp de siste motbakkene... kjører du via Berkåk skal du vel ned igjen ganske langt før du starter klatringen opp til Nerskogen?
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Teslus

Jeg har også vært innom tanken å kjøre e-golfen til fjellet (om jeg noen gang får bilen levert). Tenker å kjøre i to etapper, Oslo - Åmot og Åmot - Haglebu. Siste strekningen har 770 m høydeforskjell over 80 km.

I følge Google maps er det 955 meter opp- og 185 meter ned-stigning underveis.

Er det noen som tror det er mulig, eller eventuelt har erfaring med noe tilsvarende? Det er ingen hurtigladere mellom Åmot og hytta, så går man tom blir det lenge å vente på lading...

Heimdal-eGolf

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 22. januar 2015, klokken 19:02
Sitat fra: Heimdal-eGolf på onsdag 21. januar 2015, klokken 16:41
Virker lovende.
Jeg har hytte på Nerskogen, 110km og 700 høydemeter fra Trondheim. Får ikke bil før til våren, så det blir først neste vinter jeg får prøvd om golfen klarer turen med 4 personer og baggasje uten ladepause.
Er det mye stigning opp til Kvamskogen, 400m?
Tror det kan bli knapt nok det der, sånn 'Think' fart opp de siste motbakkene... kjører du via Berkåk skal du vel ned igjen ganske langt før du starter klatringen opp til Nerskogen?
o

Det blir minst stigning å kjøre Orkanger - Meldal, og om det blir litt langt kan jeg lade på Rema i Orkanger mens jeg handler. Det er også mindre bratt fra Grindal og opp enn fra Rennebu og opp, men der er det ikke fast veidekke.
TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

Caravelle

Da er Lillestrøm - Åmot - Haglebu med retur testet ut.
Temperatur på tur opp lå på +/- 0 grader hele veien, mens temperaturen på retur lå på -8 til -4 grader
stort sett hele veien. Ladet til 95% på Åmot og kom frem med 11 km. i restrekkevidde.
Oppoverbakker med slaps og snø suger batteri..... Når batteriet var fulladet etter turen opp var rekkevidden på GOM 65km. ved 100% batterikapasitet...
Returen gikk helt fint, og ladet "kun" til 90% på Åmot.

Kjører e-Golf med varmepumpe.

Sirup

#21
Sitat fra: Lars Rødset på tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:00
Da er helgeturen min over :)

Jeg ønsker å kjøre omtrent samme ruten som deg, men jeg skal bare til Odda.

Kan du utdype litt?
Hadde du fullastet bil?
Kjørte du på eco+?
Klarte du å holde fartsgrensen?
Må man lade til 100% i Nordheimsund for å rekke inn til Odda med full bil?

Jeg tror jeg kommer til å slite med å komme meg fra Askøy til Nordheimsund med full bil på vinterstid, sliter med å få forbruket under 20KWh/100km.

VW e-Golf
Tesla Model X75

Lars Rødset

Sitat fra: Askøy på fredag 13. februar 2015, klokken 06:24
Sitat fra: Lars Rødset på tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:00
Da er helgeturen min over :)

Jeg ønsker å kjøre omtrent samme ruten som deg, men jeg skal bare til Odda.

Kan du utdype litt?
Hadde du fullastet bil?
Kjørte du på eco+?
Klarte du å holde fartsgrensen?
Må man lade til 100% i Nordheimsund for å rekke inn til Odda med full bil?

Jeg tror jeg kommer til å slite med å komme meg fra Askøy til Nordheimsund med full bil på vinterstid, sliter med å få forbruket under 20KWh/100km.

Hei :)

Skal prøve å utdype litt.
Til Norheimsund: Gyldenpris - Norheimsund er cirka 8 mil og over to små snølagte fjell. Jeg hadde 100% batterikapasitet ved start, og 44% ved ankomst Norheimsund. Kjørte med ullsokker og dunjakke pågrunn av rekkeviddeangst. Skrudde på varmeapparatet på toppen av Kvamskogen når jeg så at jeg hadde mye strøm til overs. Alene i bilen og med lite bagasje. Forbruk 16kWh/100km. Kjørte i Eco+ helt til kvamskogen, da endret jeg til Eco. Jeg kjørte både over og under fartsgrensen fordi jeg ofte triller opp i fart og fordi med tanke på rekkevidde er det ikke lurt å bremse med mindre man må ;)

Til Odda (via jondal): Du må ikke lade til 100% for å kjøre fra Norheimsund til Odda. Her møter du på alt fra smale, trange og svingete veier til rette tunneler på 10km. Jeg tror det er lurt å bruke cruise control i disse tunnelene da jeg tror den er flinkere enn oss til å vedlikeholde en fart med minimalt energiforbruk på sånne strekninger. Sett den på 80 km/t og la bilen gjøre resten. Ikke bruk lane assist om du har det.

Du skriver at du sliter med å komme under 20 kWh/100km. Gjelder dette variert kjøring rundt om i Bergen/Askøy? Da er det i tilfelle ikke så rart. Du vil nok oppleve å kjøre mye mer effektivt på en lengre tur.
Her er noen tips for hvordan du kan få ned forbruket (i prioritert rekkefølge). Jeg har ikke noen tall eller bevis for det jeg påstår under, det er bare basert på egen erfaring. Og jeg beklager med største ydmykhet ovenfor alle som er uenig i det jeg påstår

1. Trill. Bevar den energien du allerede har brukt på å få bilen opp i fart ved å trille mest mulig. Om du kommer ut av en sving eller et kryss og inn i en slak nedoverbakke, la bilen trille opp i fart (så sant du ikke har bil bak deg da). Denne bilen er jo en trillemaskin, og det er definitivt her den største besparelsen ligger! Før du skal ut på en langtur med fullastet bil ville jeg uten å nøle ha sjekket at lufttrykket i dekkene er korrekt for den lasten.

2. Som du helt sikkert allerede vet så er det ikke lurt å akselerere raskt. Eco kan være med å hjelpe sånne som meg som har ekstra tung høyrefot.

3. Om du triller i en lang nedoverbakke og ser at bakken ender med en krapp sving der du må senke farten, så vil det være besparende å regenerere litt nedover hele bakken istedenfor å hogge i bremsen i bunnen av bakken. Men generelt gjelder det at du skal regenerere minst mulig, og trille mest mulig.

4. Om forholdene ligger til rette for det, går det an å legge seg bak tungtransport og utnytte dragsuget ;D ;D Hehe, det må jo gjøres på forsvarlig vis, men her er det faktisk mye mer å spare på flat veg enn hva de fleste er klar over.

5. Forvarm bilen (tilkoblet strøm) før du kjører. Som man ser i andre tråder på forumet bruker bilen mye energi rett etter start på varme. Begrens varmeapparatet, men sørg for at pasasjerene dine har det behagelig :)

Nå har jeg ikke sett tall på hvor mye forbruket øker ved å ha fullastet bil, men i utgangspunktet tror jeg at turen din skal være mulig. Det kommer jo litt an på hvor på askøy du bor også da :) Synd at ikke ladestasjonen på Trengereid er klar ennå. Den er veldig bra plassert før man begynner på stigningene til Voss og Kvamskogen. Du finner adressen til ladestasjonene på ladestasjoner.no. Legg de inn på navigasjonen så har du hele tiden kontroll på hvor mange kilometer det er igjen. Gjør litt hoderegning undervegs med hjelp av denne indikasjonen og "tankmåleren". Om det er 90 km til Norheimsund, du har kjørt 45 km og måleren har passert under 50% strøm så har du et problem :)

Mvh Lars


mor10

Jeg skal kjøre oslo-Hønefoss -oslo til uken. Bør den turen gå uten å lade på veien? Er ca 12 mil og en del høydemeter over sollihøgda.
Rookie el-bil eier
E-golf m/VP

grorudklovnen

Hvorfor ta sjansen når det er flere hurtigladere i Sandvika?

Råde

Ville heller ikke tatt sjansen (pga stigning). Gjør som grorudklovnen forslår. Særlig hvis det er under 0.
e-Golf | X75D

Thomas Parsli

Sitat fra: mor10 på fredag 13. februar 2015, klokken 12:23
Jeg skal kjøre oslo-Hønefoss -oslo til uken. Bør den turen gå uten å lade på veien? Er ca 12 mil og en del høydemeter over sollihøgda.

Hurtigladeren Kiwi Noresund er perfekt plassert, men du risikerer en del ventetid.
Tipper du klarer turen hvis været er bra (tørr veibane), med regn/slapps/sludd blir det en spennende tur...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

mor10

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 13. februar 2015, klokken 14:26
Hvorfor ta sjansen når det er flere hurtigladere i Sandvika?

Tenker du at jeg bør stoppe i sandvika på vei tilbake for å komme meg inn til oslo?
Rookie el-bil eier
E-golf m/VP

mor10

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 13. februar 2015, klokken 14:40
Sitat fra: mor10 på fredag 13. februar 2015, klokken 12:23
Jeg skal kjøre oslo-Hønefoss -oslo til uken. Bør den turen gå uten å lade på veien? Er ca 12 mil og en del høydemeter over sollihøgda.

Hurtigladeren Kiwi Noresund er perfekt plassert, men du risikerer en del ventetid.
Tipper du klarer turen hvis været er bra (tørr veibane), med regn/slapps/sludd blir det en spennende tur...

Thomas

Noresund blir vel en aldri så liten omvei?
Rookie el-bil eier
E-golf m/VP

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA