Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Lars Rødset, torsdag 05. februar 2015, klokken 14:26

« forrige - neste »

Lars Rødset

Hei på dere!
Har akkurat kjøpt meg e-golf (brukt).

Etter jobb i dag kjører jeg strekningen Bergen -> Røldal. Har planer om å hurtiglade i Norheimsund.
Det gir to etapper på henholdsvis 79,2 Km og 74,7 Km.
Starter da med 100% batterikapasistet, og så får vi se hvor mye jeg lader i Norheimsund.
Til nå har jeg bare brukt bilen til bykjøring med mye start og stans, og forbruket har ligget rundt 20-23 kWh/100km.

Det er ikke noe å legge skjul på at rekkeviddeangsten nå inntreffer for fullt, spesielt på den siste etappen som består av noen bratte bakker og lave temperaturer. Jeg kan stoppe å lade i Odda, men ønsker å klare meg uten.

Har dere noen tips eller erfaringer for å døyve angsten? ::)

Ohm

Kjør gjerne med varmen helt av de første milene hvis du klarer. Rekkevidden går fort ned i starten. Klarer du p kjøre økonomisk i starten, estimerer den også lengre rekkevidde. Ved lengre turer og rolig kjøring, vil den bruke mindre enn med småkjøring. Senk varmen og farten, kjør i eco mode og seil mest mulig (trill) isteden for regen. Ellers er det sånn at man må bli kjent med bilen, og det bør ikke være problematisk å kjøre 10 mil i en etappe. Jo tommere batteri du har når du kommer til hurtigladestasjonen, dess bedre med tanke på hvor fort den lader. Det tar omtrent like lang tid fra 80-10 som fra 5-80%.

Det er mer tidsbesparende å senke farten noe, enn å kjøre litt fortere og da måtte hurtiglade.

Lykke til, dette bør gå bra. Husk å ha med varme klær!!
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Lars Rødset

Takk for gode råd :)

Har du (eller andre) erfaringer med bruk av cruise control med tanke på forbruk? Flere fossilbiler som jeg har kjørt har ganske heftige aksellerasjoner når man bruker cruise control og det er mulig å kjøre mye gjerrigere på egenhånd.

terhan

Den siste uken har jeg kjørt Oslo sentrum - Bærum i rushtiden med ACC på stort sett hele veien.
Det vil si at jeg bruker køkjøringsmodus og alt "latmannsfunksjoner" jeg kan.
Jeg ligger da på et forbruk på godt over 22kwt/100, når jeg kjøre selv så ligger jeg på omtrent 17kw/t/100km... Så det er drastisk forskjell i bruk av ACC og det å være lett på foten selv.

men i mitt tilfelle så er ikke batteriet noe problem i det dagligdagse, så jeg forsvarer latskapen med det :D

Ohm

Har samme erfaring, men den er snille om man kjører i eco eller eco +. Da akselererer den saktere. Men mest rekkevidde uten acc, hvis man klarer å ikke kjøre for fort. Derfor setter jeg dennofte på 90 km på motorveien, for ikke å ski opp i for stor hastighet.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

sfinxern

Ikke meningen å kapre tråden fra trådstarter, men har også noen spørsmål og trenger tips i forhold til rekkevidde på e-Golfen.

Jeg pendler en del mellom Gjøvik og Oslo, estimert avstand fra startpunkt til stopp er 14.4 mil. Relativt flat strekning bortsett fra opp mot og ned Lygna begge veier. Vil dette være praktisk mulig med e-Golf på vinterstid og 10-15 minusgrader? Eller er det å dra strikken veeeeeldig langt?

En jeg snakket med tidligere i vinter, kjørte e-Golf fra Hamar til Espedalen, en strekning på 12.2 mil, det var godt under 10 minus og opp mot Espedalen fra Gausdal er det MYE stigninger. Så jeg mener at det burde gå? Men jeg tenkte jeg kunne høre om jeg fikk låne en e-Golf hos en forhandler for å teste det nå når det er såpass kaldt. Jeg vet jo jeg er avhengig av å få ladet bilen mens jeg er på jobb for å kunne kjøre hjem igjen.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Råde

Sitat fra: sfinxern på søndag 18. januar 2015, klokken 16:19
Ikke meningen å kapre tråden fra trådstarter, men har også noen spørsmål og trenger tips i forhold til rekkevidde på e-Golfen.

Jeg pendler en del mellom Gjøvik og Oslo, estimert avstand fra startpunkt til stopp er 14.4 mil. Relativt flat strekning bortsett fra opp mot og ned Lygna begge veier. Vil dette være praktisk mulig med e-Golf på vinterstid og 10-15 minusgrader? Eller er det å dra strikken veeeeeldig langt?

En jeg snakket med tidligere i vinter, kjørte e-Golf fra Hamar til Espedalen, en strekning på 12.2 mil, det var godt under 10 minus og opp mot Espedalen fra Gausdal er det MYE stigninger. Så jeg mener at det burde gå? Men jeg tenkte jeg kunne høre om jeg fikk låne en e-Golf hos en forhandler for å teste det nå når det er såpass kaldt. Jeg vet jo jeg er avhengig av å få ladet bilen mens jeg er på jobb for å kunne kjøre hjem igjen.
Test det og rapporter sporenstreks her. Det høres ut som en lang strikk, uten at jeg har praktisk erfaring...
e-Golf | X75D

Ohm

#7
Jeg vil hevde, etter over 11 000 km i eGolf uten vp, at 10 mil er maks praktisk rekkevidde. Dette gjelder også vp golf, siden rekkevidden på begge modellene er lik når det er skikkelig kaldt.

Kjører du helt uten varme, og ikke over 80 km, kan det være teoretisk mulig. Kulde med bruk av varme og høy fart spiser rekkevidde. Men du kommer deg lett til Gardermoen. Der er det hurtiglading, og på kløfta, skjetten og furuset.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

hottentott33

Sitat fra: Ohm på søndag 18. januar 2015, klokken 16:35
Jeg vil hevde, etter over 11 000 km i eGolf uten vp, at 10 mil er maks praktisk rekkevidde. Dette gjelder også vp golf, siden rekkevidden på begge modellene er lik når det er skikkelig kaldt.

Er det i normal modus med god varme etc, eller eco eller eco+?
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

sfinxern

Ja, vi får se :). Jeg skal nå spørre om å låne en og teste strekningen. Tenker å kjøre til Oslo via riksvei4, gjennom Hadeland og videre ned mot Nittedal. Tror det skal være hurtiglader på Gran om jeg ikke tar helt feil, eller at det skal komme snart. Også på flere jernbanestasjoner. På denne strekningen så kommer jeg uansett sjeldent over 80kmt. Men å kjøre uten varme er jo rimelig primitivt, selv om det kanskje blir nødvendig.

Men det er kanskje praktisk vanskelig. I og med at reiseveien min fort blir 2.5 timer, en vei, så er det vanskelig å legge inn en halvtime for hurtiglading, om jeg kjører RV4 eller E6. På hjemveien kan jeg jo gjøre det, men alltid travelt om morgenen :P.

Vi får gjøre en test først, går det dårlig, så får vi vente til e-Golfen garanterer 20mil på vinterstid med varme og andre komfortfunksjoner:). Det hadde vært perfekt:)!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

jkirkebo

Sitat fra: sfinxern på søndag 18. januar 2015, klokken 19:29
Ja, vi får se :). Jeg skal nå spørre om å låne en og teste strekningen. Tenker å kjøre til Oslo via riksvei4, gjennom Hadeland og videre ned mot Nittedal. Tror det skal være hurtiglader på Gran om jeg ikke tar helt feil, eller at det skal komme snart.

Ehrm. Den på Gran skulle vel Ishavsveien bygge ut og det har de skullet i et par år uten at noe har skjedd. Om de får bygd den ut til slutt blir det nok uansett lite interessant å bruke siden det vil koste 220,- pr. lading.

Men nå er den borte fra kartet så her må det nok andre koster til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kula

Det er IKKE hurtiglading på Hadeland.. Turen vil gå lettest til Oslo pga "slak, slak nedoverbakke" fra Gran til Oslo, bruker ca 10% mindre enn på returen..
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

Ohm

Sitat fra: hottentott33 på søndag 18. januar 2015, klokken 19:27
Sitat fra: Ohm på søndag 18. januar 2015, klokken 16:35
Jeg vil hevde, etter over 11 000 km i eGolf uten vp, at 10 mil er maks praktisk rekkevidde. Dette gjelder også vp golf, siden rekkevidden på begge modellene er lik når det er skikkelig kaldt.
Når det er skikkelig kaldt, vil ptc varmeren på vp golfen brukes til oppvarming. Men vp golfen vil året under et være mer effektiv. Bilene går like langt uansett årstid i eco+. Da er de helt like og begge uten varme. Skikkelig kaldt er under 15 minus.

Er det i normal modus med god varme etc, eller eco eller eco+?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Lars Rødset

Da er helgeturen min over :)

Jeg startet med maks rekkeviddeangst og kjørte deretter. Bergen -> norheimsund (80 km) kjørte jeg med 16kWh/100km. Hadde 44% strøm igjen når jeg kom til Norheimsund. Må nevne at man på denne strekningen må over kvamskogen (fjell og snø), og på slutten av strekningen satte jeg på godt med varme og musikk da jeg så at jeg hadde mye strøm å gå på  :)

Hjem fra hytten kjørte jeg 161km med 16.2kWh/100km i forbruk. Da med varme, høy musikk, hjemlengsel og mye nedoverbakke.

Jeg tør påstå at jeg har "knekt koden" for hvordan man skal kjøre mest mulig effektivt, men når alt kommer til alt er man avhengig av gode kjøreforhold. Når man kjører opp bratte, snølagte fjellveier så ser man at "tankmåleren" synker ubehagelig fort ;D

Om du kan kjøre 14,4 mil (Gjøvik-Oslo) avhenger nok mest av hvor mye stigning det er, og hvor flink du er å kjøre. Det burde være mulig om du kjører gjerrig og er varmblodig :)

Ohm

Uansett hvor høyt du spiller, vil ikke det ha mer enn kanskje en meter å si for rekkevidden. Med andre ord, kjør på med sterioanlegget. Varme er det som bruker strøm.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA