Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Klokke i ION

Startet av rockz, torsdag 05. februar 2015, klokken 08:26

« forrige - neste »

rockz

Hei.
Har nettopp tatt i bruk min egen ION, og er sjokkert over hvor lite strømforbruket er så langt.
Bilen er helt ny og det forsvant en strek på 20km med varme og stereo på, og småkupert.
Kommer til å isolere tank og rør ganske fort, da jeg vet det vil gjøre stor forskjell på varmen i bilen.
Skal også sette inn en defa varmer etter hvert.
Masse flott å lese på forumet her, og jeg har også ordnet meg en fb side(Peugeot ION) der jeg kommer til å legge ut jevnt om livet med ION.
Trondheim, Peugeot ION 2015 mod.
https://www.facebook.com/peugeotion

SUNPWRD

Velkommen!

Så bra du er fornøyd. Det hjelper også å isolere v.app slangene med rørisolasjon i tillegg til isolering av tank.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

TB

Sitat fra: rockz på torsdag 15. januar 2015, klokken 19:53
Hei.
Har nettopp tatt i bruk min egen ION, og er sjokkert over hvor lite strømforbruket er så langt.
Bilen er helt ny og det forsvant en strek på 20km med varme og stereo på, og småkupert.

Bra du er fornøgd. Dei fleste skriv om kort kort bilen går, men det er egentlig feil fokus, så lenge som det blir lada ofte (nok) er bilen heilt flott.

Merk ein ting:
Strekane er ikkje heilt lineær. Den fyrste streken er ekstra "lang". Kan lese detaljer om i andre trådar om dette - der det er gjort måling på det antal % den enkelte strek representerer.

Men, uansett bra gjort å klare 20 km på ein strek no med varme på, eg brukar ca 3 strekar på 20 km no om dagen, inkludert den lange fyrste streken.

Klarar 1 strek på sommarføre, og ca -200 moh.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Hvis du har kjørt 20km med varme så er det noe feil med displayet ditt. Vet ikke hvor du bor, men regner med at det var 0 grader og at det ikke er bare nedoverbakke dit du skulle. La oss si at det tok 5 minutter å varme opp vannet, selv om jeg nok tipper at det tar 10 minutter hvis du hadde på vifta. de 5 minuttene så vil du da ha brukt 0,42kw, så hvis vi sier at du hele turen ville ha brukt 1kw bare på varme, selv om dette nok er alt for lite. Hvis vi sier at du brukte 100w/km selv om det også er alt for lite så brukte du 2kw på motoren på turen. Forbruk er altså 3kw totalt på turen, altså 20% av kapasiteten, finner ikke igjen den tabellen som viser % pr strek, men rimelig sikker på at den første streken ikke var 20%.

Når jeg i dag kjørte til jobb (siggerud/oslo) og det er litt over 20km og jeg bruker alltid mindre strøm til jobb en fra jobb (jobben ligger vel rundt 100 meter lavere enn hjemme) så brukte jeg totalt 4 streker. Da er det 2-3pluss grader og varmt i bilen (bilens varmeapparat). Bilen var forvarmet med defa.

Ikke for å ødelegge gleden over ny bil altså, men noe er feil ;-)
Er selv kjempefornøyd med bilen, monterte dieselvarmer og da er den brukbar når det er skikkelig kaldt også, og den bare går og går, ikke noe feil i det hele tatt. Det er det beste bilkjøpet jeg noen gang har gjort.

Mr.Zero

Tenk om hver strek ga 20km vinterstid... Det hadde vært helt rått... ;D Dessverre er nok virkeligheten i min bil noe helt annet.. Min "rekord" sommerstid, uten ac og vifte på, vinduer lukket, med godt pumpa opp sommerhjul - ca 16km på første strek. Da skal det tillegges at det er fra Økernområdet i Oslo til Hvervenbukta med svært forsiktig bruk av hastighetsregulatoren.. 8) Kommer også fra Ski sentrum til Svartskogtoppen på første strek - og 2'ndre ryker da ved Sjursøya. I disse dager ryker jeg på nær det dobbelte i forbruk - med svak varme på.. Gleden ved å kjøre forbi køen på Mosseveien gir meg dog nok varme til å ha det komfortabelt. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

rockz

Takk for masse svar, men er nok ikke noe feil.
Bilen var forvarmet, varmeapp. ikke på hele tiden, ganske så kraftig sidevind og hastighet etter annen trafikk.
På tur til jobb i dag gikk det 2 streker, så det er  nok litt tyngre den veien.
Hjem igjen gikk det 1, og anslått rekkevidde etter 20km sank kun med 8 km.
Bilen er anskaffet primært for å kjøre til og fra jobb, jobber hos forhandleren :-)
Det er klart at tempen i bilen ikke kan  sammenlignes med biler med fossilt brennstoff.
Men så lenge jeg ikke fryser, så storkoser jeg meg.
Varmeapparat slanger blir isolert i neste uke, og neste steg da blir å få inn defa varmer.
Tenkte også å sette inn netting i grillen så det ikke kommer så mye innsekter inn til ac kondenseren på sommeren.
Greit å starte med en slik på vinteren, selv om det ikke er så kaldt foreløpig.
Parkerer inne hjemme og på jobb.
Trondheim, Peugeot ION 2015 mod.
https://www.facebook.com/peugeotion

tomrh

#6
Sitat fra: rockz på torsdag 15. januar 2015, klokken 19:53
Bilen er helt ny og det forsvant en strek på 20km med varme og stereo på
Tolker dette slik at det forsvant én strek og at det var like før du også brukte opp den andre streken fra toppen? Første strek fra toppen tilsvarer ca 7,5% SOC, andre strek ca 7%, og de påfølgende ca 5% hver (untatt 3., 4. og 5. strek fra bunnen som er ca 6% hver). Det er normalt å klare 2 mil på <14,5% SOC, men da uten bruk av varme. Mistenker at det er nedover bakke fra jobben din og hjem? Og minst 7-8 plussgrader? Da rimer forbruket.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

rockz

Da har jeg hatt bilen i drift i 14 dager, og er storfornøyd.
Har isolert vanntank og rør, og har en god og varm bil.   Også satt inn navigasjon slik at man ikke kjører omveier ;D
Lider ikke av rekkeviddeangst, da jeg ikke trenger å kjøre så langt av gangen :)
Bilen fungerer akkurat slik det var planlagt, og har strøm til det jeg trenger denne lille bilen til.
Har jo selvsagt bil med fossilt drivstoff hvis man må foreta en lengre kjøretur.
Egentlig skulle man jo kjøpt en slik for lenge siden, er jo skikkelig moro med en slik radiobil :)
Trondheim, Peugeot ION 2015 mod.
https://www.facebook.com/peugeotion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA