Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny KIA Soul EV

Startet av MR Tesla, onsdag 04. februar 2015, klokken 23:48

« forrige - neste »

MR Tesla

Noen som har erfaringer med å selge biler til Sveits  ;D

moso

Bør sjekke garantibestemmelsene - Sveits er ikke medlem i EØS, og såvidt jeg skjønner vil det gi problemer med Tesla. Forøvrig er det jo blitt veldig mye billigere for sveitsere å kjøpe varer utenlands idag..
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Tuxedo

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 15. januar 2015, klokken 19:03
Sveits (og Norge) er medlemmer av EFTA.
Jeg tror salg av bil går inn under bestemmelsene om tollfrihet, men er ikke helt sikker.
(Altså at en Sveitser som kjøper bilen fra Norge, slipper å betale toll på bilen).
Og så vidt jeg husker, har Sveits en moms på omtrent 7,5%.

Kan jo være interessant å undersøke nærmere.
(0 toll og 0 evt. 7,5% moms?)
Nei, import av bil reguleres ikke av EFTA-avtalen.  Alle land kan ha sine egne avgifter.  (Det er heller ikke slik at det er avgiftsfritt innen EU eller EØS  Danmark har enda høyere avgifter enn oss, og man kan ikke importere en bil til Danmark fra Sverige eller Tyskland avgiftsfritt).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Oreo

Snakk om et hot topic i dag da (jfr dagens kursoppgang). Mener å ha lest at garanti ikke gjaldt for Andorra, SAN Morino OG Sveits. Hva er i såfall nærmeste service senter utenfor Sveits?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Tuxedo

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 15. januar 2015, klokken 22:28
Finner 2 forskjellige svar på Sveitsiske tollsider:  http://www.ezv.admin.ch/

"Free trade agreements/customs preference
Vehicles originating in countries with which Switzerland has concluded a free trade agreement or from developing countries can be imported duty-free (customs preference). Valid proof of origin is mandatory for the importation of so-called goods of preferential origin."

OG
Import fees
Swiss VAT on car imports is currently 8% and customs duties are 4% of the current value of the car.


EFTA er vel en "free trade agreement".
Her menes det nok toll, og ikke avgifter.   Avgifter er noe man må betale uansett om bilen importeres eller er produsert i eget land.  Hva bilavgiftene er i Sveits vet jeg ikke, men selv innen EU varierer de mye fra land til land (eks, Danmark vs. Sverige).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

aness

Sitat fra: Tuxedo på fredag 16. januar 2015, klokken 09:16
Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 15. januar 2015, klokken 22:28
Finner 2 forskjellige svar på Sveitsiske tollsider:  http://www.ezv.admin.ch/

"Free trade agreements/customs preference
Vehicles originating in countries with which Switzerland has concluded a free trade agreement or from developing countries can be imported duty-free (customs preference). Valid proof of origin is mandatory for the importation of so-called goods of preferential origin."

OG
Import fees
Swiss VAT on car imports is currently 8% and customs duties are 4% of the current value of the car.


EFTA er vel en "free trade agreement".
Her menes det nok toll, og ikke avgifter.   Avgifter er noe man må betale uansett om bilen importeres eller er produsert i eget land.  Hva bilavgiftene er i Sveits vet jeg ikke, men selv innen EU varierer de mye fra land til land (eks, Danmark vs. Sverige).

Vil tro at "originating" refererer til produksjonsland, ikke landet den importeres fra.

B_Tesla

Spiller det egentlig noen rolle hva mva og toll blir? Er ikke det kjøpers problem? Samme gjelder garanti osv.

Spørsmålet trådstarter spørr er vel erfaringer. Men er det noen som overfører pengene til deg, så spiller det vel egentlig liten rolle hvor bilen drar. Ville nok bare ikke gitt fra meg nøklene før pengene var på konto.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Mc_Herreington

Ligger en norsk ute i Sveits nå til 650k ca. Kan jo følge litt med om denne blir solgt
https://en.comparis.ch/carfinder/marktplatz/tesla/model-s/18169018
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Havebigfun

Sitat fra: Oreo på torsdag 15. januar 2015, klokken 22:47
Snakk om et hot topic i dag da (jfr dagens kursoppgang). Mener å ha lest at garanti ikke gjaldt for Andorra, SAN Morino OG Sveits. Hva er i såfall nærmeste service senter utenfor Sveits?
Jeg vil tro at garantibestemmelsene gjelder for/i det landet bilen er registrert i- dvs garantien forfaller i Sveits- noe som forsåvidt er kjøperens problem.
Min bil har vært på mobile.de en stund- mange rare henvendelser man får fra forskjellige land, stort sett fra folk som ikke har satt seg i avgiftssystemet i landet sitt. Blir en del bry uten at man får snøra i bunn- for meg var det en tidstyv. Kan hende det er bedre ved annonsering i Sveits- jeg tviler.

sondell

Bil solgt i EØS tilhører EØS garantizone og her gjelder også serviceavtaler. Står tydlig i avtalen at en bil solgt i en garantizone må tilbake til densamme garantizonen for å så garanti/service. Blir vel til å dra til Frankrike, Tyskland, Østerrike eller Italien.

ELTesla

Må bare slenge inn en kommentar her.

Er det noen her på forumet som har solgt bilen sin til utlandet?
I så fall er det veldig fint om informasjonen blir delt her. Jeg har spesielt Sveits i tankene.

(Beklager om jeg har oversett noen som faktiskt har solgt til utlandet)

christian1986

Har hatt flere telefoner fra utlandet de siste dagene, da også fra Sveits. Enn så lenge ser det ut som om det blir salg til en i Norge, men blir prisen rett så går den ut av landet.

ELTesla

Jeg hat også fått veldig mange henvendelser fra utlandet, men de forventer alle sammen at jeg skal arrangere eksport.

Det er er vel son man bør være veldig forsiktig i.

fredag

Tesla burde også sende norske og sveitsiske biler gjennom Tilburg for sluttmontering slik at de blir registrert som EU-produserte biler, og Tesla burde inkludere Sveits i EU/EØS garantiområdet, slik at nordmenn og sveitsere lettere kan selge bilene våre til andre land.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Havebigfun

Hvor mye ekstra er du villig å betale for at Tesla gjør dette stuntet- om Tilburg til Norge?
Og hvor mye ekstra er du villig å vente på bilen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA