Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Saab kan bli norsk

Startet av Lithium Balance A/S, onsdag 22. april 2009, klokken 12:20

« forrige - neste »

Gaute

Angående lader, så ble det prøvd å bruke bilens original lader på Litium ferro batteriene som Svein i Alternativ energi monterer.  Dette var ikke tilfredstillende, så de valgte å gå for ny lader som passet bedre de nye batteriene.  Husker ikke om dette var i en Partner eller i en Saxo. I sin egen saxo har han montert 200AH batterier med rekkevidde på over 220km.  Den er faktisk litt lettere enn originalt og således oppleves den raskere og får lenger rekkevidde.  Hvis jeg husker riktig så er dette omtalt et annet sted på Forumet. 
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

bølle

Sitat fra: Gaute på tirsdag 28. april 2009, klokken 21:49
Angående lader, så ble det prøvd å bruke bilens original lader på Litium ferro batteriene som Svein i Alternativ energi monterer.  Dette var ikke tilfredstillende, så de valgte å gå for ny lader som passet bedre de nye batteriene.  Husker ikke om dette var i en Partner eller i en Saxo. I sin egen saxo har han montert 200AH batterier med rekkevidde på over 220km.  Den er faktisk litt lettere enn originalt og således oppleves den raskere og får lenger rekkevidde.  Hvis jeg husker riktig så er dette omtalt et annet sted på Forumet. 

Jo, men kunne man ikke programmere bilens egen lader så den passer præcis til TS cellerne?
jeg har skrevet lidt med ham og bilens egen energimåler kan de heller ikke få til at fungere så vidt jeg kunne forstå på ham.. tænker her både på den der viser hvor økonomisk man køre og den der viser hvor meget kap. der er tilbage inden man holder stille

bølle

Har kig på bms system, men hvordan får man lige fortalt bilens lader at den skal stoppe?

Bare en skam der ikke er nogen der har fundet ud af at programmere bilens egen lader om så den passer præcis til TS celler

Sitat fra: Boogie på tirsdag 28. april 2009, klokken 08:26
Sitat fra: bølle på mandag 27. april 2009, klokken 21:44
det kunne bare være dejligt hvis bilens egen lader kan programmeres om til litium så den via det org. stik (Maréchal) kan styre en ekstern lader

men må nok se i øjene at det bliver umuligt

Hvor hårdt kan man egentlig lade 100ah litium celler fra thundersky? jeg kan ikke finde ud af deres datablad

Hvor meget bliver de påvirket af kulde og varme?

Det er fint mulig å bruke bilens egen lader, men det krever et eksternt BMS som styrer/stopper laderen.
Thundersky kan ta ca 0,3C eller ca 30A ved 100Ah pakke.
Bilens lader ligger innenfor dette området.

Topping/ballansering må gjøres med en mindre ekstra lader som da også styres av et eksternt BMS.

Med andre ord er ikke dette rett fram, men krever litt ekstra.
Du må uansett ha et BMS for TS batteriene (eller andre Li-Ion/LIFEPO batterier).


elektrolux

Sitat fra: bølle på onsdag 06. mai 2009, klokken 14:40
Har kig på bms system, men hvordan får man lige fortalt bilens lader at den skal stoppe?

Bare en skam der ikke er nogen der har fundet ud af at programmere bilens egen lader om så den passer præcis til TS celler

Svar på a) På PSA simulerer en at ladeluka åpnes

Svar b) Urelevant. Uansett ladeprogram, ville en måtte overvåke hver enkelt celle, og styre laderen ut fra det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

SitatBare en skam der ikke er nogen der har fundet ud af at programmere bilens egen lader om så den passer præcis til TS celler

Den jobben er gjort for lenge siden!

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA