Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av ØysteinL, onsdag 04. februar 2015, klokken 21:11

« forrige - neste »

Icenor

Så bra. Jeg skulle til å skrive et innlegg hvor jeg forklarer at jeg regelmessig kjører strekningen Oslo-Torp (117km) ifbm. jobb med en Leaf og at jeg nå på vinteren er avhengig av å hurtiglade 2x15min i Drammen og i Holmestrand for å klare å holde fartsgrensen gjennom hele turen. Totalt bruker jeg da 2 timer hvorav 1 time og 30 min er kjøring. Det er med andre ord helt mulig å pendle slik, men jeg ville ikke anbefalt det hver dag. Skal ikke mer til enn at hurtigladeren på Kiwi Holmestrand er ute av drift og så har jeg et stort problem...
P85
Model 3 - reservert

ØysteinL

Sitat fra: Icenor på onsdag 18. februar 2015, klokken 02:53
Så bra. Jeg skulle til å skrive et innlegg hvor jeg forklarer at jeg regelmessig kjører strekningen Oslo-Torp (117km) ifbm. jobb med en Leaf og at jeg nå på vinteren er avhengig av å hurtiglade 2x15min i Drammen og i Holmestrand for å klare å holde fartsgrensen gjennom hele turen. Totalt bruker jeg da 2 timer hvorav 1 time og 30 min er kjøring. Det er med andre ord helt mulig å pendle slik, men jeg ville ikke anbefalt det hver dag. Skal ikke mer til enn at hurtigladeren på Kiwi Holmestrand er ute av drift og så har jeg et stort problem...

Jeg er egentlig litt glad jeg ikke gikk for en LEAF, jeg er sikker på at rekkeviddeangsten hadde tatt livet av meg etter kort tid. Jeg jobber riktignok kun mandag-torsdag, men allikevel. Hva med å redusere hastighet til fordel for å slippe hurtiglading x 2? Vil det ikke holde med ett stopp hvis du ligger litt under fartsgrensen? Det går kanskje opp i opp med tanke på tiden, du bruker vel fort 15 min ekstra ved å redusere hastigheten til 90..

På sommeren a? Bruker du 2 x hurtiglader da og?
S85

Icenor

I fjor eksisterte det ingen hurtiglader mellom Drammen og Torp. Eller rettere sagt det fantes én ved travbanen i Tønsberg, men den ligger et lite stykke unna E18, den er bare to mil unna Torp og er relativ kostbar så den var rett og slett ikke verdt å bruke da jeg klarte å kjøre fra Drammen til Torp så lenge jeg holdt meg rundt 10-15 km/t under fartsgrensen. I tillegg så var det ved det tidspunktet fastpris på hurtigladingen i Drammen så jeg brukte heller ekstra tid der og ladet bilen opp til rundt 90% da det ikke kostet meg noe ekstra. Det gikk fint hele sommeren, men på høsten når temperaturen begynte å synke og den første snøen kom så opplevde jeg å gå tom for strøm et par hundre meter før parkeringsplassen min på Torp. Det var heldigvis en nedoverbakke så bilen trillet rolig og fint frem, men jeg skjønte at det ikke var aktuelt å bruke Leaf'en til Torp mer. Så jeg tok tog og buss resten av året, noe som er sykt dyrt og jeg måtte komme senere enn ønsket pga. elendige avgangstider fra Oslo.

Så på nyåret når jeg skulle ta første tur ned til Torp igjen oppdaget jeg at de hadde heldigvis åpnet en hurtiglader på Kiwi Holmestrand. De hadde også forandret prisen på hurtiglading i Drammen til det som nærmest har blitt en standard nå: 2,50 kr/min.

Så dette er måten jeg gjennomfører turen nå på vinteren: Jeg kjører til Drammen hvor jeg hurtiglader i ca. 15 min. Deretter kjører jeg til Holmestrand og lader nye 15 min. Denne ladingen tar meg totalt 30 min, koster 75 kr og jeg slipper å kjøre under fartsgrensen.



SitatHva med å redusere hastighet til fordel for å slippe hurtiglading x 2? Vil det ikke holde med ett stopp hvis du ligger litt under fartsgrensen?

Når jeg kommer til Drammen så pleier jeg å ha rundt 60% igjen på batteriet så jeg kunne nok fint ha sluppet å lade der, kjørt direkte til Holmestrand og spart tid og penger. Men da hadde jeg vært helt avhengig av at Kiwi laderen fungerer. Ved å lade i Drammen først så har jeg med en liten nødreserve slik at jeg tror jeg skal klare å komme meg til hurtigladeren i Tønsberg hvis det er slik at jeg ikke kan lade i Holmestrand.

Men i disse dager så åpner Statoil Grelland (like utenfor Holmestrand) sin hurtiglader og da har man endelig et alternativ til Kiwi, så fremover kommer jeg nok til å bare gjøre ett hurtiglading stopp på mine pendleturer mellom Oslo og Torp  :D

Følgende er fra Statoil Grellands facebook:
P85
Model 3 - reservert

burkar

#48
Sitat fra: Icenor på torsdag 19. februar 2015, klokken 04:01
Følgende er fra Statoil Grellands facebook:

Jeg ringte Statoil Grelland i dag for å sjekke status. De fortalte at hurtigladeren er klar først i august.

Rilum

Sitat fra: burkar på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:08
Sitat fra: Icenor på torsdag 19. februar 2015, klokken 04:01
Følgende er fra Statoil Grellands facebook:

Jeg ringte Statoil Grelland i dag for å sjekke status. De fortalte at hurtigladeren er klar først i august.

Jeg var innom der på lørdag. Gravingen av kabel var ferdig, og fundament til laderen var ferdig støpt, så det høres veldig rart ut. Se vedlegg.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

burkar

Sitat fra: Rilum på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:25

Jeg var innom der på lørdag. Gravingen av kabel var ferdig, og fundament til laderen var ferdig støpt, så det høres veldig rart ut. Se vedlegg.

Se der ja - jeg kjører innom i morgen og sjekker.


Icenor

Jeg var innom der i forrige uke og dama bak disken sa at de forventet å ha den ferdig rundt august. Hun hadde ikke noe forklaring på hvorfor noen hadde skrevet at den burde være klar i februar på Facebook, men hun sa at hun ikke var den mest oppdaterte på disse sakene heller.
P85
Model 3 - reservert

emil

Sitat fra: Icenor på tirsdag 10. mars 2015, klokken 00:18
Jeg var innom der i forrige uke og dama bak disken sa at de forventet å ha den ferdig rundt august. Hun hadde ikke noe forklaring på hvorfor noen hadde skrevet at den burde være klar i februar på Facebook, men hun sa at hun ikke var den mest oppdaterte på disse sakene heller.

"Noen" inkluderer også hurtigladekartet som vel er basert på hva utbygger selv har meldt i fra om...

August er også helt idiotisk med tanke på sommertrafikken, og selv nå når E18 er stengt med omkjøringer vil en hurtiglader på Statoil der være avgjørende for hvilken omkjøring jeg velger i tilegg til at den kan være redningen hvis det er kø på Kiwi.

Icenor

P85
Model 3 - reservert

emil

Grelland er vel også en del av Transnovatildelingen av støtte i fjor sommer/høst med krav om utbygging innen februar 2015. Men de er desverre langt i fra de eneste som ikke har klart den tidsfristen.

Icenor

Jeg hadde akkurat gleden av å måtte sette bilen igjen i Sande og ta toget inn til Oslo fordi hurtigladeren på Kiwi Holmestrand var under vedlikehold av to franske karer som ikke kunne gi meg noe troverdig estimat på når den var oppe i drift igjen. Jeg har ikke noe imot å ta toget til tross for at det er latterlig dyrt, men kollektivtilbudet ut av Oslo er så dårlig at jeg kommer sannsynligvis til å bli forsinket til første avtale i morgen tidlig. Jeg reagerte på at det ikke sto noe på ladekartet om at laderen var ute av drift så jeg ringte Fortum og de var ikke klar over at noen skulle jobbe på laderen i dag.

Tydligvis så er det dårlige rutiner i Fortum når det kommer til å melde laderne deres ute av drift. Det er ikke så alt for lenge siden jeg besøkte to av Fortums ladere på Alnabru og begge var ute av drift uten at det sto noe om det på nettet, noe som resulterte i at jeg nesten gikk tom for strøm på jakt etter en tredje.

Det suger at det bare er én hurtiglader mellom Drammen og Drøbak. Jeg besøkte Statoil på Grelland i går og så at den ene hurtigladeren har blitt satt opp, men det gjenstår fortsatt litt arbeide. Usikkert om den først blir tilgjengelig i august slik som de bak kassa på stasjonen sier fordi eierne nekter å svare på Facebook.

P85
Model 3 - reservert

emil

Sitat fra: Icenor på tirsdag 24. mars 2015, klokken 20:01
Jeg besøkte Statoil på Grelland i går og så at den ene hurtigladeren har blitt satt opp, men det gjenstår fortsatt litt arbeide. Usikkert om den først blir tilgjengelig i august slik som de bak kassa på stasjonen sier fordi eierne nekter å svare på Facebook.

Det har vel i andre tråder her blitt bekreftet at Grelland er rett rundt hjørnet nå.

Øyvind.h

Trenger tips fra lokalkjente. Er det virkelig slik at Statoil Grelland er så vanskelig å nå at man må kjøre 16,3km omvei dersom man ønsker å lade der på vei sydover?

Når man kommer kjørende sydover (slik jeg skal førstkommende lørdag) må man kjøre en kilometer forbi, ta av veien og kjøre tilbake. Men når man skal fortsette sydover må man kjøre 7km nordover før man får snudd.

Finnes det andre løsninger, eller har Google Maps rett i at man må kjøre 16,3km omvei for å lade der på vei sydover? Er lettere sjokkert, men glad jeg sjekket dette før avreise :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. september 2015, klokken 09:21
Trenger tips fra lokalkjente. Er det virkelig slik at Statoil Grelland er så vanskelig å nå at man må kjøre 16,3km omvei dersom man ønsker å lade der på vei sydover?

Det er helt på tryne, men din observasjon stemmer. KIWI Holmestrand ble løsningen for oss. Nå ville jeg ladet nok i Drammen til at jeg kunne kjørt til Sandefjord, det skal vel gå om man kjører utenom E18 og tar en "tregvei" isteden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA